Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine ankler har en lei tendens til å bøye seg like mye sideveis som i fartsretningen, hvilket har ført til at antall skiturer siste 10 åra har blitt null. Jeg har prøvd Crispi Svartisen og Alfa Outback, men begge disse har stiv såle. Det jeg trenger er sideveis støtte for ankelen. Men når jeg har høye, stive sko OG stiv såle kan jeg jo like godt bruke alpinstøvler... Får ikke bøyd ankelen fram og bakover (eller hvordan man skal si det, men dere skjønner hva jeg mener) og blir stivt og urørlig den veien også. Er det i det hele tatt skisko med BC eller kanskje Xplore som har det jeg ser etter?

Annonse
Skrevet

Du kan prøve Fischer BCX. Men når det er sagt så tror jeg ikke du finner så mange fjellskisko som er laget for å være stive sideveis oppover skaftet og som samtidig har særlig myk såle. 

Om du skifter til vanlige NNN-bindinger (og ikke BC), så kan en kombisko være et godt alternativ. De er veldig stive sideveis for å kunne skøyte, og samtidig relativt myke fremover. Sålen er en mellomting mellom en myk langrennssåle og stiv skøytesåle. 

Skrevet (endret)

Finner mange nei! Finner ingen. Kjente på Alfa A/P/S eller hva den heter på XXL nå nettopp, altså jeg grabba skoen og vred på den for å teste sålestivheten. Virka egentlig ikke helt gæli.

Men finnes det kombisko som er høye da? Altså typ skikkelig fjellstøvelhøye? De jeg har sett er ca en tomme eller to over okkelkulen.

Endret av Olesøn
Skrevet
Olesøn skrev (4 timer siden):

Mine ankler har en lei tendens til å bøye seg like mye sideveis som i fartsretningen, hvilket har ført til at antall skiturer siste 10 åra har blitt null. Jeg har prøvd Crispi Svartisen og Alfa Outback, men begge disse har stiv såle. Det jeg trenger er sideveis støtte for ankelen. Men når jeg har høye, stive sko OG stiv såle kan jeg jo like godt bruke alpinstøvler... Får ikke bøyd ankelen fram og bakover (eller hvordan man skal si det, men dere skjønner hva jeg mener) og blir stivt og urørlig den veien også. Er det i det hele tatt skisko med BC eller kanskje Xplore som har det jeg ser etter?

Hvilken binding har du?

Skrevet
Lompa skrev (8 timer siden):

Fischer BCX.

Ser på produsentens hjemmeside at de har stiv såle. Og når det som vanligvis omtales som "fleksibel" såle er omtrent hardplast så regner jeg med at den også utgår. Men skal da sjekke den ut om jeg snubler over den, takk for tipset.

Skrevet
Olesøn skrev (9 timer siden):

BC, tenkte å prøve Xplore helt til jeg så prisen. Rottefella er uaktuelt, så blir vel å holde seg til BC.

Med BC systemet er titalstivheten i systemet avhengig av stivheten i sålen. Hvis ikke sålen er vridningsstiv, blir stabiliteten dårlig. Flexen i front gir en bøyemotstand som er progressiv, og noe bøy i sålen. Det finnes en rød flex til bc, den har 1.5x stivere gummi og brukes til turskøyter. På kort sikt kan du prøve å ta bort flexen for å se om du får en bevegelse som passe deg bedre. Skiene vil "vippe" mer når du løfter de ut av snøen.

Jeg har Svartisen i BC og 75mm, bruker 75mm mest (pga skiene), men jeg bruker aldri plast spennene under gange, jeg snører lissene stramt, og hekter kun plastspenne på for å ikke miste de. Da flekser støvlene fint i skaftet fordi snøringen ikke går for langt opp. Fordelingen bruk er 99-1 (favør 75mm), men jeg har fått gnagsår av BC, aldri av 75mm varianten. En hælsåle (for å bygge opp), og stramme nederste plastspenne kurerer dette.

Når det gjelder myke BC støvler er Alfa Skarvet på toppen (utgått). De er erstattet med Alfa Skarvet Advance, jeg tror disse er stivere. Du kan nok få tak i Skarvet brukt. Når det er sagt, så brukte jeg mine kun noen få turer. Mykheten gir dårlig skikontroll nedover. Og ved traversering på hardt føre greier ikke støvlene holde nederste skien på kant fordi støvlen vrir seg. Det gjør vondt i ankelen å gå et lengre stykke i skrått terreng. På flatere turer merkes ikke dette.

Xplore har også stiv såle, avhengig av produsent, så er det lagt inn "flex" i mellom sålen med mulighet for at støvlene bøyes.

75mm kan flekse i pinnene, men tåjernet må klemmes nok ned for at ikke hylsene skal "ri" på pinnene (trinn 2 på Voile og Svartisen). I tilegg flekser sålen. Stivheten sideveis ordnes av at støvlene ligger nedi bindingen, men jo mer støvlene bøyes ut av "sidene", jo mindre vridningsstivt blir det. Hælvire fikser dette ved å gi motstand og sideveis stabilitet, men wire er ikke egnet å gå med, kun kjøre. 

Så.. prøv uten flex på BC, og skal du bytte binding, kan det hende 75mm er der du finner en støvel som kanskje funker best.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.