Gå til innhold
  • Bli medlem

Sulitjelma-Abisko???


sofie

Anbefalte innlegg

Hej hopp!

Har börjat fundera på sommarens vandring....Och tycker att sträckan Sulitjelma-Abisko verkar spännande. (jag ber om ursäkt om jag hat stavat Sulitjelma fel :wink: )

Finns det någon som har gått sträckan? Hur lång tid är lämpligt? Och kanske framför allt: finns någon trevlig topptur? Är det några problem med Suliskongen tex?

Har ni några andra förslag på lite längre turer så kör på!! :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den Norske Turistforeningen har hytter på norsk side heile vegen i grensefjella. Det er lange marsjar mellom hyttene, og ingen har proviant. Turen er likevel mogleg å gjennomføra, og stiane kryssar riksgrensa enkelte stader. Lukke til med planleggjinga, og ta ein kikk på http://www.turistforeningen.no/ . Sjekk ut Nordland fylke.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kommer deg inn på Kungsleden på svenskesiden som leder mot Abisko har du flotte selvbetjente hytter der. Kungsleden er som en motorvei å gå på, her går kilometrene fort. En avstikker østover til Kebnekaise(ca2100 moh), Sveriges høyeste fjell, er verdt å ta med seg. Umerket og lite brukt sti fra Kungsleden opp til Kaffedalen, der du treffer Vestra leden fra Kebnekaise Fjellstasjon, og kan følge denne til topps. Toppstugorna like under toppen er det muligens mulig å overnatte i, men du når også toppen som en lang dagstur fra Kungsleden. Går du sent på sommeren kan stegjern være nødvendig de siste metrene til topps. Det var fullt av søppel og skrot innvendig da jeg var der for noen år siden, tror status er den samme nå. Flat vandring på Kungsleden, men kilometrene går unna. Badstu på hyttene er deilig luksus. Mulighet for båtskyss fra AlesJaure og noen kilometer over vannet nordenfor.

Hyttene i Sverige gir rabatt til medlemmer av DnT. Se også http://www.kebnekaise.nu/

post-480-133474456635_thumb.jpg

post-480-133474456648_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei "sofie" !

Jeg har startet fra Sulitjelma noen ganger og kan fortelle at du vil få en fin tur uten større "svårigheter" som dere sier på svensk. Den første dagen opp fra selve stedet Sulitjelma til Sorjushytta blir den tyngste. Derfa går det "raka vegen" til Staloluokta som er en sameby hvor det bl.a. selges røkt fisk.

En gang jeg gikk sydover fra Abisko til Sulitjelma brukte jeg 10 dager "non stop", det vil si en eller to hytte til hytte-etapper på en dag. Jeg gikk ikke på noen topper, men det er det jo muligheter for, spesielt i Kebnekaise-området. I Kisurisstugan ligger du på grensen til Sarek hvor du høyst sannsynlig vil møte noen "Sarekvandrare".

Alle hyttene (stugorna) er godt utstyrt, men det er bare noen av dem som har salg av proviant.

God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trevligt med svar! :o Jag lär nog gå andra vägen har jag kommit på....

Det är juh en del av nordkalottenleden, är det ingen som har gått den från Ritsem-Abisko? (Den frågan kanska jag ska ställa på utsidan.se istället förresten...?)

Jag antar (??) att man inte behöver nån speciell utstyr om man vill gå upp på suliskongen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.