Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei,

jeg og en kompis planlegger neste pulk- og fjellskibaserte telttur, og tanken denne gangen er å finne et sted i rimelig nærhet til Oslo for en helg.

Ifølge artsdatabanken er følgende fire de områdene med "hei over skoggrensen" nærmest Oslo, fra nord til sør i utsnittet:

-Sørbølfjell/Vikerfjell

-Norefjell(massivet)

-Blefjell

-Lifjell

image.png.73d817ada1d09093c301a4a3630b4e84.png

Noen som vet om fine turer et av disse stedene? Evt hvilke av disse som egner seg best for fjellski- og pulkbasert telttur på generell basis? 

Tanken er bare å "komme seg ut" en helg, ingen store mål om milevis med gåing eller tindebestigninger og denslags :) 

Endret av langen
  • Liker 1
Annonse
Skrevet

Tja, dere ønsker kanskje ikke at det er for kupert når dere skal dra pulk 

Hva med å starte på Sandvassetra, og bevege seg nordover og kanskje forbi Toveseter til myrene  mot Tingsjø. Det er skog, men den er åpen og fin å bevege seg i. Eller ta retning østover til Flætjenn og dreie sørover ved Holmevatn og helt sør til Fiskeløysingen. Nb det er 2 Fiskeløysinger i området. Da er dere så vidt ute av skogen. Teltet kan jo stå og dere kan vimse oppover mot Høgevarde. Selve Høgevarde er vindutsatt, og det er ofte avblåst tidlig på sesongen.

• Takk 1
Skrevet (endret)

Dette er noe jeg har brukt mye tid i kartet på og mange helgeturer rundt om kring. Ofte er utgangspunktet å komme seg opp fredag kveld. Da er det selvfølgelig mørkt, og man har ikke så stor glede av å gå langt eller slite seg ut på høydemetere. Her er noen forslag på steder:

• Lifjell, men fra nordvest-siden fra Grimås. Dette er en slakere inngangsport enn den på sørøst-siden. Det er en relativt lang og seig oppoverbakke i starten. Burde være mulig med pulk, men regn med å bli ordentlig varm. Jeg har ikke vært der på vinterstid, kun i barmarkssesong, men har planer om å ta turen med ski ila. sesongen.
  • Blefjell, men ikke selve fjellene - Mer østfor fra typ. Blestua og vestover mot Krøkla. Her har du et ganske flatt og pulkvennlig område, uten å måtte klemme inn for mange høydemeter fra start. Enkelt å parkere ved Blestua.
    • Jeg har ambisjoner om å gå i selve Blefjell fra Nordstul osv. men det blir nok med sekk og ikke pulk, da det er en god del mer kuppert.
  • Sørbølfjell - Ikke vært på vinterstid, men i barmarkssesong. 1,5 km opp på fjellet fra veien med moderat stigning, men etter det er man i et ganske snilt og spennende område med mange vann.
  • Synnfjell - Litt som Sørbølfjell - Litt brattere, men litt kortere opp. Det som kan være make or break med disse to er snøforholdene. Er det mye løssnø vil det være mye jobb å komme seg opp bakkene en fredagskveld. Er forholdene bedre og festet godt er det ikke noe pes i det hele tatt.
  • Langsua - Fra parkering på Synstgardsetra - Trygt og fint. Litt langt fra parkering og inn i de bedre Nasjonalparkområdene, men det skal være gode inngangsporter på vest, sørvest-siden også som tar deg nærmere Nasjonalparken fra start.
  • Imingfjell, Hardangervidda - Luksus startpunkt med omtrent null høydemeter å ta fatt på før du går på Sønstevatn og har Hardangervidda for din fot. Her kan du gå i flere retninger og lage din egen tur. Kvistet rute går helt fra Sønstevatn til Mårbu når det er kvistesesong.
  • Dagalifjell/Uvdal - Fra Vasstulan Høyfjellsseter er en veldig lett tilkommelig plass og også raskt snørik. Området er stort nok til å akkurat "runde" på en helg, og terrenget er småkuppert, men ikke av det utfordrende slaget for pulk.
  • Hardangervidda fra Rjukan med Krossobanen - En av mine favoritter å starte fra, og landskapet på toppen er helt prima for pulkturer, uten at det er helt flatt - Men noe å se på også. Desverre er ikke dette lenger mulig da Krossobanen er stengt. Man kan sikkert gå opp alle høydemeterne Ryes vei (?) til platået, men dette vil koste!
  • Hardangervidda fra Rv7 - Her har du mye å velge i og mye enkelt pulkterreng med enkle startsteder. Noen greie startpunkter er Dyranut, Fagerheim, Halne
  • Sør for Haukeliseter - Mikset terreng og enkelt å komme til og parkere ved. Enkel og flat start og gode camp-muligheter tidlig på.

Du har fjell som Skrimfjella og Narefjell nære Oslo - Der har jeg kun vært i barmarkssesong og ville ikke tatt pulken dit pga. litt vel kuppert og bratt skogsterreng. Jeg har vært en del på Høgfjell (Oslos nærmeste 1000-meter) på fottur. Her er det nok potensiale for pulktur, men det kan være litt jobb å komme seg opp det litt kupperte startpartiet fra Karibrenna.

Endret av sneakyowl
  • Liker 2
  • Takk 1
Skrevet

HEI

Uten for lang kjøring er virker Norefjell som ordentlig høgfjell. Hadde flere vinterture med og uten pulk fra parkering ved Tempelseter - Høgvard - Toveseter - Tempelseter, da jeg bodde i Oslo. Men siden da er det skjet grusom mye hyttebygging!!

Langsua kan det gjøres flere ulike runder. Parkere ved Slangen/Finbøle nord for Storhøliseter - Skriurusten - retning Oskampen og retur på Jotunheimvegen - parkering. Eller fra sydsiden: Parkeringen forbi Yddin Fjellstue (Storesskag) - Storeskag -Plankebua (åpne hytte) - Skriurusten (DNT) - eller Vesterheimsbua/Langsubua (åpne hytter) eller flere andre muligheter med retur. Se på kart! Det kan være mye dyp snø i Langsua som kan være utfordring med pulk!. Langsua er fint!

Elgen

• Takk 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.