+Walle Skrevet 15. mars Skrevet 15. mars Swiss John skrev (4 timer siden): I fjor gikk kvistene helt opp forbi Mannevatn til det ikke navngitte passet på 1350moh. Kvisteten trasé dukker opp igjen lenger nede ved Haukeliseter og like sørvest for Loftdokkjønn, men merk at den siste bratte bakken mot nordøst for Haukeliseter ikke ble kvistet i 2024. Siste del av traseen gjør en avstikker rundt ryggen via Godthol. Dette er enklere og sikrere å gå på ski, men legger til ca. 2,5/3,0 km til traseen. Det er faktisk kvistet likt siste del ned til Haukeliseter i år også. Jeg kjørte dog ned like ovenfor fjellstua, med liten pulk gikk det veldig greit. Var mere imponert av de to jentene som kom etter meg og som kjørte samme løypa, med dobbelt så store pulker OG hund. 2 Siter
Populært innlegg +sneakyowl Skrevet 16. mars Populært innlegg Skrevet 16. mars Kosetur på for det meste kvistet løype for en gangs skyld denne helgen! Fra Halne til Krækkja turisthytte, med middag og frokost der med teltet i området og videre til Kjeldebu neste dag. Kort etappe i hardt og ruskete vær! Mye vind og snøføyke rett i trynet. Skulle for en gangs skyld tatt med goggles, selv om det gikk OK med solbriller og. Med meldte 22-24 m/s i kastene ved Kjeldebu natt til søndag tenkte jeg det blir en fin test av Spitsbergen 3-teltet jeg ikke har utsatt for så mye vind enda. "Desverre" var det faktiske været mye snillere enn værmeldingen. Kanskje toppen 18 m/s i kastene om jeg skulle gjettet? Helt knall tur tilbake til Halne i dag (søndag) med blå himmel og sol. Hallingskarvet: Krækkja: Bra mengde snøføyke natt til søndag: Mange kitere langs RV7 på søndag som får utløp for en sannsynligvis tapt lørdag pga vær: 10 Siter
Swiss John Skrevet onsdag kl 20:12 Skrevet onsdag kl 20:12 (endret) Onsdag 19.03.25, 13:40 veikrysse mellom Finse og Geiterygghytta.Snødybde, målt med søkestang: 80cm. Endret onsdag kl 20:53 av Swiss John 7 Siter
Swiss John Skrevet onsdag kl 20:15 Skrevet onsdag kl 20:15 Utsikt tilbake mot Finse. Er ikke det nydelig? 8 Siter
Populært innlegg +Luesveis Skrevet lørdag kl 14:39 Populært innlegg Skrevet lørdag kl 14:39 Det er vårlig i Oslo for tiden, og det var bare å komme seg ut på tur, det ble Maridalsalpene igjen. Syklet hjemmefra fem i går, fint innover Maridalen i ettermiddagslys. Det er få ting som slår morgensol etter en kjølig natt. 10 Siter
Populært innlegg +Kristian V. Skrevet lørdag kl 17:26 Populært innlegg Skrevet lørdag kl 17:26 (endret) Overnattingstur på Gautefall i gapahuk (Lørdag 15. - Søndag 16. mars). Planen var egentlig hengekøyetur ved Stolsvassnuten, men når Yr melder 15ms vindkast hele natta, var ikke valget vanskelig når gapahuken står der i le for vinden, og var ledig. Føret var ganske bra, hardpakket frossen gammel snø med 5-10cm nysnø på toppen. Så trugene ble liggende i bilen. Kaldeste temp på natta ble 2,2 kuldegrader et par timer, før det begynte å stige til over 0 på morgenen. Ganske kjekk tur, selv om den ikke var så lang - 9 km totalt. Lørdag: Viktig med nok proviant Kjekt å kunne fyre litt i ovnen som var der, det hjalp godt på temperaturen når man satt i åpningen av gapahuken. Middagen er servert - Vilti kjøttboller i saus med potetmos og tyttebærsyltetøy. Enkelt, men godt! Søndag: Morgensol Frokost. Snøen smelter og vannet renner i bekkene - våren er på vei. Endret i går, 16:47 av Kristian V. 11 Siter
Swiss John Skrevet lørdag kl 18:45 Skrevet lørdag kl 18:45 Torsdag, 20.03.25 (Geiterygghytta til Iungsdalshytta). Værmelding sa at det ville være sol hele dagen. Ankommer Kongshelleren. Nedkjøring i Iungsdalen. To hytter på Gamlestølen, Iungsdalen Nedkjøring til Iungsdalshytta. 9 Siter
+Bjellesau Skrevet søndag kl 14:20 Skrevet søndag kl 14:20 Første overnatting ute i år. Full vårfølelse i Østmarka. Deilig. 8 Siter
Populært innlegg +ingen87 Skrevet søndag kl 15:54 Populært innlegg Skrevet søndag kl 15:54 (endret) Først skulle hele familien på telttur, men så ble plutselig minstejenta akutt kvalm (går omgangssyke i barnehagen). Da skulle hun og mor være hjemme. Guttungen, som er veldig turglad, ble da ekstremt mammadalt og ble også hjemme. Så da ble det bare jeg og bikkja. Pulkene var ferdigpakket, og det var ganske uaktuelt å pakke de ut, så da ble det bare en enkel overnattingstur i nærområdet. Våknet til denne utsikta. Gården min ligger bak den skeive bjørka oppe til høyre i bildet. Ca 1 km i luftlinje. På denne turen tok jeg med meg Exped Orion 3. I mine øyne et nydelig vintertelt. Teltet ble slått opp tett ved et granfelt, da det var meldt kraftig vind i løpet av natta. Fikk testa Fjellpulken Touring 145 i litt mer krevende forhold. Relativt fullpakket, da denne egentlig er pakket for to personer. Skråkjøring og løssnø. Null velt. På tur hjem i nydelig "påske"vær. Mange varmegrader og stekende sol, men innslag av bitende vind. Endret søndag kl 15:57 av ingen87 10 Siter
Populært innlegg graham Skrevet søndag kl 17:03 Populært innlegg Skrevet søndag kl 17:03 Ble en tur i solsteika til Omnfjellet i Orkland. Og forsåvidt en vaffel og kaffe på markahytta Rønningen i Bymarka i Trondheim før jeg dro hjem, men det ble ikke dokumentert. Hardt og isete føre på Omnfjellet, hadde både fjellski og toppturski i bilen, angret litt på at jeg ikke valgte sistnevnte. Fin utsikt mot Ruten i Hemne/Heim og Trollheimen. Ruten kunne vært fin i dag, men lite snø i starten der også hører jeg, så orket verken å gå til fots opp den første bratta fra Borstad eller å kjøre helt til Kårøyan for å finne ut om det er skiføre fra bil der. Sist jeg var her var 14. april i 2022 og da var det betydelig mer snø... Blir nok en tidlig vår hvis det ikke komme noe påfyll... 10 Siter
elgen Skrevet i går, 06:25 Skrevet i går, 06:25 Swiss John skrev (På 22.3.2025 den 19.45): Torsdag, 20.03.25 (Geiterygghytta til Iungsdalshytta). Værmelding sa at det ville være sol hele dagen. Ankommer Kongshelleren. Nedkjøring i Iungsdalen. To hytter på Gamlestølen, Iungsdalen Nedkjøring til Iungsdalshytta. Jeg hadde selv plan om tur ved Ingsdalen. Men det er vel lite snø ved Iungsdalen? Og hvor gikk du videre?? Det er et par mil over vannet til Bergsjø? Overvann, is , snø på skutersporet til Bergsjø?? Forsøker å få en hundesledetur der inn. Elgen Siter
Swiss John Skrevet i går, 07:03 Skrevet i går, 07:03 (endret) 9 hours ago, elgen said: Jeg hadde selv plan om tur ved Ingsdalen. Men det er vel lite snø ved Iungsdalen? Og hvor gikk du videre?? Det er et par mil over vannet til Bergsjø? Overvann, is , snø på skutersporet til Bergsjø?? Forsøker å få en hundesledetur der inn. Elgen Hei Elgen. Jeg avsluttet skituren på Breistølen og er nå på vei hjem til Sveits. Senere i dag legger jeg ut noen flere bilder, blant annet Djupsvatnet (vannet ved Iungsdalshytta). Generelt opplevde jeg at skiforholdene var ganske utfordrende i år. Endret i går, 15:49 av Swiss John Siter
foroll Skrevet i går, 09:19 Skrevet i går, 09:19 Ettermiddagstur på ski, med enkel middag på kvistbrenneren, kaffe og en sjokolade. Fint for en utålmodig unghund å trene på å hvile i pauser. 6 Siter
Swiss John Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Fredag 21.03.25. (Iungsdalshytta til Bjordalsbu). Sett ved resepsjonen i Iungsdalshytta: Ha det, Iungsdalshytta. Etter en varm velkomen og et veldig hyggelig opphold med god mat og selskap, er det på tide å gå videre: Noe utsikt over Djupsvatnet, vannet ved Iungsdalshytta. Siden 2014 har jeg krysset denne vannet totalt 6 ganger om vinteren og jeg har aldri sett så lite snø på vannet. Legg merke til de store vannisflekkene på begge sider av skisporet. Kvistene står i hvert fall fortsatt! Utsikt tilbake mot Iungsdalshytta, som nå virker veldig liten under Iungsdalsnuten 1479moh: Utsikt tilbake fra Toviki, ca. 1090m: På oppstigningen til Bjordalsbu, ser tilbake: Første syn på Bjordalsbu, 1575moh. Korriger meg hvis jeg tar feil, men jeg tror at etter Fannaråkhytta er Bjordalsbu den nest høyeste DNT-hytta. Det er absolutt den høyeste hytta på MASSIV-turen mellom Sota Sæter og Haukeliseter: 8 Siter
jaknudsen Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Takk for bilder! Går ferden videre til Breistølen? Jeg skal gå motsatt vei på fredag. Siter
Swiss John Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden (endret) 1 hour ago, jaknudsen said: Takk for bilder! Går ferden videre til Breistølen? Jeg skal gå motsatt vei på fredag. Ja, det går bra. Bær skiene i hendene fra hotellet til du kommer til det store gjerdet/porten, ellers er det for mange flekker med vegetasjon eller grus. Gjerdet/porten er der på grunn av reinsdyrsyke (CWD). Etter gjerdet er det lett å unngå de bare flekkene og kvistene tar deg helt opp til Bjordalsbu (og videre til Iungsdalshytta). Hvis du aldri har kjørt denne ruten før, vær oppmerksom på at etter å ha krysset den flate delen av dalen må du opp gjennom en smal, bratt slukt. Heldigvis er det ikke lenge til og etter det er det lett stigning opp til Bjordalsbu. Forresten, hvis du kommer med bil tror jeg det er forbudt å parkere ved den store liggeplassen ved bom. Lovbrytere får sannsynligvis hjulene låst (hvis jeg har forstått oppslaget ved DNT Skarvheim riktig). Endret 20 timer siden av Swiss John 1 Siter
elgen Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Swiss John skrev (7 timer siden): Noe utsikt over Djupsvatnet, vannet ved Iungsdalshytta. Siden 2014 har jeg krysset denne vannet totalt 6 ganger om vinteren og jeg har aldri sett så lite snø på vannet. Legg merke til de store vannisflekkene på begge sider av skisporet. Kvistene står i hvert fall fortsatt! Takk, fine fotos og da i hvert fall sol! Men skutersporet mot Bergsjø ser ikke særlig attraktivt ut! Jeg har gått turen motsatt både sommer og vinter. Var sist på Kongshelleren forrige år i tung, våt nysnø med hundeslede - heldigvis med 6-spann. jeg må tale med vertskapet på Iungsdalen. Elgen Siter
Swiss John Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) Lørdag, 22.03.25 (Bjordalsbu til Breistølen/DNT Skarvheim). Noen rare skapninger sett i Bjordalsbu: På nedkjøringen til Breistølen: Ser tilbake opp mot Bjordalsbu: Første syn på Breistølen. Man må zoome inn for å se hotellet. Jeg kjenner ikke fyren som ser opp på meg fra snøen: Start av sluken: Herfra blir det trangt! I 2014 kom jeg ned hit i nesten null sikt. Jeg kunne ikke se om skiene mine beveget seg eller om jeg sto stille. Jeg mistet tellingen på antall ganger jeg falt: Skilt ved veien overfor hotellet (Breistølen Fjellstue). Herfra til Sulebu vil skiruta normalt gå opp til venstre, men merk at ruta nå er en helt annen. Fra DNT Skarvheim må man gå 2,4 km langs veien østover i retning Hemsedal. Ved veibrua sørøst for Øynanosi går kvistene av til venstre og fører rundt på sørsiden av Ulvehaugnosi, deretter nordover. Den nye skiruta unngår Suleskaret ved å gå rundt sørsiden av Sulefjellet: Det var her turen min sluttet i går (mandag 24.). Jeg la skiene og sekken i Oslo slik at jeg kunne ta flyet kun med håndbagasje, da jeg kommer tilbake 5. april. Den opprinnelige planen var å fortsette til Sulebu, Slettningsbu, Fondsbu og videre nordover til Sota Sæter. En oppstigning til Sulebu på søndag hadde ikke vært noe problem, men da hadde jeg blitt sittende fast der i går og i dag på grunn av ugunstig vær, og været for resten av denne uken ser ikke spesielt bra ut. Hvis jeg ikke kan fortsette turen som planlagt i april, så drar jeg bare til Fondsbu og tar korte turer derfra. Det er faktisk billigere å ta fly kun med håndbagasje enn å vente i kabinene på optimalt vær. Hvis jeg ville gå rundt på ski i dårlig vær og ikke se mye, kunne jeg bli her i Sveits og gjøre det! Endret 3 timer siden av Swiss John 5 Siter
Larsaholt Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) 41 minutes ago, Swiss John said: Lørdag, 22.03.25 (Bjordalsbu til Breistølen/DNT Skarvheim). Noen rare skapninger sett i Bjordalsbu: På nedkjøringen til Breistølen: Ser tilbake opp mot Bjordalsbu: Første syn på Breistølen. Man må zoome inn for å se hotellet. Jeg kjenner ikke fyren som ser opp på meg fra snøen: Start av sluken: Herfra blir det trangt! I 2014 kom jeg ned hit i nesten null sikt. Jeg kunne ikke se om skiene mine beveget seg eller om jeg sto stille. Jeg mistet tellingen på antall ganger jeg falt: Skilt ved veien overfor hotellet (Breistølen Fjellstue). Herfra til Sulebu vil skiruta normalt gå opp til venstre, men merk at ruta nå er en helt annen. Fra DNT Skarvheim må man gå 2,4 km langs veien østover i retning Hemsedal. Ved veibrua sørøst for Øynanosi går kvistene av til venstre og fører rundt på sørsiden av Ulvehaugnosi, deretter nordover. Den nye skiruta unngår Suleskaret ved å gå rundt sørsiden av Sulefjellet: Det var her turen min sluttet i går (mandag 24.). Jeg la skiene og sekken i Oslo slik at jeg kunne ta flyet kun med håndbagasje, da jeg kommer tilbake 5. april. Den opprinnelige planen var å fortsette til Sulebu, Slettningsbu, Fondsbu og videre nordover til Sota Sæter. En oppstigning til Sulebu på søndag hadde ikke vært noe problem, men da hadde jeg blitt sittende fast der i går og i dag på grunn av ugunstig vær, og været for resten av denne uken ser ikke spesielt bra ut. Hvis jeg ikke kan fortsette turen som planlagt i april, så drar jeg bare til Fondsbu og tar korte turer derfra. Det er faktisk billigere å ta fly kun med håndbagasje enn å vente i kabinene på optimalt vær. Hvis jeg ville gå rundt på ski i dårlig vær og ikke se mye, kunne jeg bli her i Sveits og gjøre det! Flotte bilder! Fascinerende å se hvor mye mindre snø det var på bildene sammenlignet med når jeg gikk der for nøyaktig ett år siden. Samme med de tidligere bildene du har postet fra turen. Også interessant å høre at skiruta er lagt om, all fornuft tilsier at det er lurt. Erfaringsmessig kan stigningen opp Breistølfjellet i dårlig vær og skareføre være brutal. Endret 3 timer siden av Larsaholt Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.