Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 170 cm og veier 100 kg. Er på utkikk etter fjellski som passer i spor og som har best mulig glid. Med min vekt/høyde regner jeg med at de må være ganske stive og lange så jeg ikke tråkker dem rett ned. Smøreski/kortfell tenkte jeg. Ønsker også at de skal bære utenfor løype i noen grad, men de vil bli mest brukt i igjendrevne scooterspor eller når det har vært mildvær og det er et bærelag utenfor løypene. Problemet med tidligere ski er at de blir for myke og dermed glir veldig dårlig. Takler litt lengde på skiene. Noen forslag om merke/lengde/hva jeg bør gå for?

Annonse
Skrevet

Jeg synes Amundsen har mer spenn enn E99. Men det er litt forskjell fra ski til ski, så om du har tilgang til en butikk med litt utvalg, så be dem måle skiene og velge det stiveste paret. 

• Liker 2
Skrevet

Må bare skyte inn at det også er fullt mulig å velge lengre ski enn de typiske anbefalingene. Ofte anbefales jo 15 cm lengre ski enn kroppen, som tilsier 185 for deg. Men du kan jo vurdere 190 og 195 også. 10 cm ekstra kan hjelpe mye på spennet.

• Liker 2
Skrevet

Amundsen med ekstra spenn dersom dei framleis er å oppdrive i bruktmarknaden. Meiner dei heitte Åsnes Amundsen Fram eller noko slikt. 

Evt Amundsen i 194? Då blir det same lengde som ein tilrår på vanlege langrennski, og det funkar supert på vidda og i scooterspor. 

Eg er 166 cm og har Amundsen i 187. Det er litt stive om det berre er meg på toppen, men som regel er dei i bruk med ein tyngre ryggsekk eller pulk så då funkar det veldig fint. 

Edit: her kan du framleis finne dei. Desse i 194 trur eg vil høve deg godt.

https://www.hektapatur.no/vintersport/ski-og-staver/fjellski-1/asnes-amundsen-fram-skinlock

• Liker 1
Skrevet

Hei

Hadde samme problemstilling! Hadde engang de første Fischer E99. De var meget stive - for stive, men etterhvert ble skiene slappere og jeg selv tyngre, så til slutt var det perfekt! Ved en katastrofal feil ble de kastet i stedet for et på gamle skrapeski!!!! Så fikk jeg med besvær tak i et par finske Karhu fjellski med mye spenn, som også gikk i spor. Utgått modell! Jeg hadde før noe tilgang til skigrossist og fikk tak i utgåtte/sist årsmodeller til svært rimelige beløp. Da bør de ikke være mye breiere for enn ca. 65-67 mm, Hvis Rottefelle Telemark binding bør den være på heveplate. De funker også bra. 

Så du må søke litt og som @lompa sir få skiparrene målt. Jeg insisterte på det en gang og det var faktisk ca 20-25 % forskjell på et ellers likeartet "industriprodukt"!

"Den som søker skal finne!" lykke til!

Elgen 

• Liker 2
Skrevet
elgen skrev (7 timer siden):

Hei

Hadde samme problemstilling! Hadde engang de første Fischer E99. De var meget stive - for stive, men etterhvert ble skiene slappere og jeg selv tyngre, så til slutt var det perfekt! Ved en katastrofal feil ble de kastet i stedet for et på gamle skrapeski!!!! Så fikk jeg med besvær tak i et par finske Karhu fjellski med mye spenn, som også gikk i spor. Utgått modell! Jeg hadde før noe tilgang til skigrossist og fikk tak i utgåtte/sist årsmodeller til svært rimelige beløp. Da bør de ikke være mye breiere for enn ca. 65-67 mm, Hvis Rottefelle Telemark binding bør den være på heveplate. De funker også bra. 

Så du må søke litt og som @lompa sir få skiparrene målt. Jeg insisterte på det en gang og det var faktisk ca 20-25 % forskjell på et ellers likeartet "industriprodukt"!

"Den som søker skal finne!" lykke til!

Elgen 

Samd i dette med å få dei spennmålt. Første gang eg ba om det på fjellski på ein lokal sportsbutikk såg seljaren rart på meg... Han såg ikkje rart på meg etter å ha målt. 

På Oslo sportslager såg dei ikkje rart på meg i det heile. Så det kjem nok litt an på om seljaren sel mest handballklister eller mest ski 😅

• Liker 1
Skrevet
Tessatroll skrev (4 timer siden):

På Oslo sportslager såg dei ikkje rart på meg i det heile.

Det var faktisk på Oslo Sportslager, at selgeren sa, at det ikke var nødvendig å måle på fjellski!! Men jeg insisterte! Ellers er de ganske kompetente der.

Elgen 

• Hehe 1
Skrevet

Jeg fikk også målt skiene på sportslageret. Det mest spesielle var at vi fant de mykeste skiene sammen med de stiveste i to forskjellige par, så de ble bare byttet om. (Fischer E99)

• Liker 2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.