Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har fått meg Bernidawg silencer for xgk. Fungerer fint, lett å justere ned effekten, men då blir den veldig raud. Er dette slik som det skal være? Kan den ta skade av dette over tid? Er ikkje plaga med undertenning (underburn).

20241229_101048.jpg

20241229_100951.jpg

Endret av Tykjen
Annonse
Skrevet
Tykjen skrev (1 time siden):

Har fått meg Bernidawg silencer for xgk. Fungerer fint, lett å justere ned effekten, men då blir den veldig raud. Er dette slik som det skal være? Kan den ta skade av dette over tid? Er ikkje plaga med undertenning (underburn).

20241229_101048.jpg

20241229_100951.jpg

Det er vel akkurat underburn som skjer når den blir rød. Altså, det skjer forbrenning inne i silenceneren slik at den blir varm og rødglødene. Jeg antar gasstrømmen er for liten til at gassen får nok fart ut til at all forbrenning skjer utenfor klokken. 

tror jeg.

Skrevet

Samme fenomen med lav styrke og sterkere rødglød ser jeg i flere brennere, uten at silencer er involvert. F.eks. på Trangia gassbrenner og Soto Stormbreakeren min. Teorien til Marius høres ut som kan være inne på noe. Mer av forbrenningen skjer "nærmere" selve godset, så det blir varmere (?)

Skrevet

Det er ikkje underburn her. Får lett det om du setter den på feil. Fekk det i starten før eg skjønte korleis den skal sitte. Då durar og bråkar det og det er tydeleg at det er forbrenning under koppen. Eg tenkte at kanskje det blir mindre luftgjennomstrømming som kjøler toppen pluss at flammane ligg tettare silenceren og dermed varmar den meir enn når det er full guff? Ved full guff ser det jo ut som om flammen ligg utanfor silenceren.

Skrevet

Sende spørsmålet til Berniedawg:

That’s pretty red. Don’t use it at that low a simmer. The XGK doesn’t normally simmer that low. I’d guess you are under pressuring the fuel bottle to do that. Don’t. Run the stove with 20-30 pumps minimum. Use white gas. Or, use quality 1-K grade kerosene.

Cheers,

BD

• Takk 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.