Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg planlegger en lengre tur gjennom Skjækerfjella og videre nordover forbi Røyrvik og inn i Børgefjell til sommeren. I den anledning lurer jeg på om det er noen som har erfaring med å krysse elva Sanddøla for å komme seg videre til Skorovasshytta.

Etter litt kartstudier syns jeg det ser ut som det skal være mulig flere steder langs elven.

Likevel ønsker jeg å høre om det er andre som har erfaringer med å krysse. Jeg har hatt noen "close calls" med elvekryssinger tidligere, det er noe jeg ikke ønsker å gjenta.

På bildet ser du stedet jeg lurer på om det er mulig å krysse.

Takk for svar :-D

Skjermbilde 2024-12-28 kl. 20.53.08.png

Annonse
Skrevet

Som i alle andre elver: Det kommer veldig an på vannføring på kryssingstidspunktet.

Jeg frekventerer en del elver i Finnmark som normalt har ca samme størrelse og vannføring som Sanddøla (hvor jeg også har fisket en del ganger tidligere). Felles for dem alle et at man i desember ikke har mulighet til å si noe som helst om mulighetene for å krysse en elv på et gitt tidspunkt til sommeren. 

I min lokale elv her kunne vi i år fra ca 12. juli til ut august omtrent vasse over i gummistøvler hvor som helst. Andre år er jeg nesten betenkt over å krysse midtsommers med kano...

• 4 uker senere...
Skrevet

Jeg valgte å følge tråden i påvente av lokalkunnskap selv og tenkte jeg ikke skulle spørre så mye på sidelinjen... men hvis planen er å gå gjennom Skjækerfjella via Skorovass og nordover så ser jeg fordelen med å komme seg inn på stien fra Berg som jeg antar er planen din siden du vil krysse elva borti der. Sti er alltid mest effektivt. Men hva med å gå øst for Østre Brandsfjellet 1042, sti ned til Botnvika/Laksjøen, gå vegen opp til Klingervatnet og via Mettiskardet nordvestover mot stien til Skorovass? Det blir kanskje litt lengre, men du slipper problematikken med kryssinga av Sanddøla. 

Skrevet

Med fare for å stjele tråden til @Johan Sivert Brun, så har jeg sett på østsiden. For min del så er jeg nok på vestsiden, nærmere Snåsa. Men det kan være østsiden er det beste alternativet. En ekstra dag eller to gjennom Lierne er vel heller ikke å forakte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.