Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. :)

Jeg trenger litt hjelp til å finne telt til 2 personer. Jeg har tenkt til å bruke det til fjelltur og generelt kosecamping, men også mulighet for lengre turer. Vi er to personer på 180-185cm. 

Kravene jeg har er at det kan brukes sommer som vinter, ikke er noe tyngre enn 3kg, grei plass i forrtelt til bagasje. Jeg er mest fan av tunneltelt, men åpen for andre typer også. (ikke nødvendig med 4-sesong, men et som tåler mindre mengder snø og kaldt vær). Jeg vil helst unngå telt som er behandlet med flammehemmende stoff og som inneholder PFAS. 

Prismessig vil jeg ikke bruke mer enn 3000kr. 

Har sett litt på disse teltene så langt: 

Vaude Arco 2

Robens CHALLENGER 2 EXP

Bergans Trillemarka 3-Pers

Bergans Trysil 2-pers telt 

Helsport Sarek superlight 2+Camp

Annonse
Skrevet
13 hours ago, Magnar98 said:

Hei. :)

Jeg trenger litt hjelp til å finne telt til 2 personer. Jeg har tenkt til å bruke det til fjelltur og generelt kosecamping, men også mulighet for lengre turer. Vi er to personer på 180-185cm. 

Kravene jeg har er at det kan brukes sommer som vinter, ikke er noe tyngre enn 3kg, grei plass i forrtelt til bagasje. Jeg er mest fan av tunneltelt, men åpen for andre typer også. (ikke nødvendig med 4-sesong, men et som tåler mindre mengder snø og kaldt vær). Jeg vil helst unngå telt som er behandlet med flammehemmende stoff og som inneholder PFAS. 

Prismessig vil jeg ikke bruke mer enn 3000kr. 

Har sett litt på disse teltene så langt: 

Vaude Arco 2

Robens CHALLENGER 2 EXP

Bergans Trillemarka 3-Pers

Bergans Trysil 2-pers telt 

Helsport Sarek superlight 2+Camp

Dere trenger et 3p telt, og utenom budsjettet ville et Fjelllreven tunelltelt kunne passet kravene bra. Men siden dette skal være rimelig telt, Syndvang Skaring 3p. 

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Fiskepadde said:

Dere trenger et 3p telt, og utenom budsjettet ville et Fjelllreven tunelltelt kunne passet kravene bra. Men siden dette skal være rimelig telt, Syndvang Skaring 3p. 

Skal sjekke de teltene ut. Ser litt dyre ut foreløpig, mulig det kommer på salg på nyåret eller det er mulig å få tak i et på Finn.no. Takk for svar :) 

Skrevet

Vær oppmerksomme på.at telt som f.eks Sarek er veldig lavt til å være tunneltelt. 

Det har vel bare 90cm innvendig høyde om jeg husker rett og det er etter min snak for lavt til å sitte oppreist.

Så sjekk i hvertfall høyden på alternativene du har.

Ellers er Finn et meget godt sted for budsjett-telt så lenge du vet hva du skal ha.

Skrevet (endret)
Fiskepadde skrev (43 minutter siden):

Men "basic"-teltene til Barents Outdoor er blytunge. Dette veier 4,75 kg. Det er i mine øyne sprøtt for et nokså ordinært tremannstelt.

Helsport Fjellheimen 4 i Trek-utgave, veier til sammenlikning 4,37 kg. 

Endret av ingen87
Skrevet (endret)
11 minutes ago, ingen87 said:

Men "basic"-teltene til Barents Outdoor er blytunge. Dette veier 4,75 kg. Det er i mine øyne sprøtt for et nokså ordinært tremannstelt.

Helt sant at det er tungt, men også billig og nok plass til to voksne karer på tur. Ligger jeg alene i et telt spiller ikke plass så stor rolle, jeg kan rulle rundt og makke meg inn i klær. Men med en til i teltet synes jeg det er veldig lite gøy med for lite plass! 

Endret av Fiskepadde
Skrevet
Fiskepadde skrev (1 time siden):

Helt sant at det er tungt, men også billig og nok plass til to voksne karer på tur. Ligger jeg alene i et telt spiller ikke plass så stor rolle, jeg kan rulle rundt og makke meg inn i klær. Men med en til i teltet synes jeg det er veldig lite gøy med for lite plass! 

Akkurat det er jeg helt enig med deg i. Derfor brukte jeg Fjellheimen Trek 4 som eksempel. Lettere, og mye større. For øyeblikket er det 500 kr billigere på XXL. 

Poenget var uansett at de Basic-modellene virker sykt tunge, og at man fint kan gå for noe større med lavere vekt.

Skrevet
5 hours ago, Espen Ørud said:

Vær oppmerksomme på.at telt som f.eks Sarek er veldig lavt til å være tunneltelt. 

Det har vel bare 90cm innvendig høyde om jeg husker rett og det er etter min snak for lavt til å sitte oppreist.

Så sjekk i hvertfall høyden på alternativene du har.

Ellers er Finn et meget godt sted for budsjett-telt så lenge du vet hva du skal ha.

90 blir nok litt lavt ja. Ser det er en del som er 100-105 innvendig som nok er mer kurant. 

5 hours ago, Nikolaikp said:

Jeg og samboer er storfornøyde med Helsport Reinsfjell SL 3! Kan fås til grei pris også:)

Dette så veldig bra ut! Hvordan er det med plass i forteltene til sko og bagasje? 

4 hours ago, ingen87 said:

Akkurat det er jeg helt enig med deg i. Derfor brukte jeg Fjellheimen Trek 4 som eksempel. Lettere, og mye større. For øyeblikket er det 500 kr billigere på XXL. 

Poenget var uansett at de Basic-modellene virker sykt tunge, og at man fint kan gå for noe større med lavere vekt.

Det er ganske uaktuelt med et telt på over 4kg. Jeg har heller ikke behov for noe større enn 3-pers. Det er utelukkende meg og dama som skal på tur. Dersom det blir ett tredje hjul får de ta med eget telt.  

Skrevet

For prisen hadde jeg sikta meg inn på Sydvang Skaring tunneltelt eller noen av Helsport teltene på ville tilbud hos XXL iblant. Sjekk også Finn! Ofte kan du finne ubrukte og upånede telt til megalave priser. Er teltet brukt er det heller ikke noe problem så lenge forrige eier har tørket det godt etter bruk.

Skrevet
ingen87 skrev (6 timer siden):

Om det brukes i regnvær er det ikke sikkert det er så mye tyngre 😅 polyester trekker ikke vann sånn som nylon.

Skrevet

Poenget var bare å vise hvor tungt det Barents-teltet er. Det var ikke en anbefaling  til en som ber om et telt under 3 kg. Ingen av de er aktuelle.

Skrevet
4 hours ago, Magnar98 said:

Dette så veldig bra ut! Hvordan er det med plass i forteltene til sko og bagasje?

Jeg har ikke noe å klage på. En åpning til meg og en til samboer. Kan ha alt bagasje i en og matlaging andre siden feks, eller fordele. Digg!

Skrevet

Man kan jo følge med litt på finn, feks legge inn søk på;

Helsport: lofoten og fjellheimen

Barents Trollheimen

Fjellreven keb Eneurance og Abisko

Evt noen Hillebergmodeler, men tror en kan finne billigere kupp på teltene nevnt over og alle er tunneltelt. Er flere ganger det kommer ut pent brukte telt til en veldig hyggelig penge.

• Liker 1
Skrevet
19 hours ago, Kristoffer Sandnes said:

Om det brukes i regnvær er det ikke sikkert det er så mye tyngre 😅 polyester trekker ikke vann sånn som nylon.

Dette er et godt poeng. Ser det ofte er innertelt som er av nylon og yttertelt av Polyester. 

Skrevet

Sydvang Skaring 3P UltraLight: 

Pris: 5999 kr (ca 3-4k brukt) 

Takhøyde: 110

Vekt: ca 2.6 kg 

Materiale: Nylon 

Typ: Tunnel 

Helsport Reinsfjell 3P SuperLight: 

Pris: 5750 kr (ca 5k brukt) 

Takhøyde: 105 

Vekt: 2.4 kg 

Typ: Dome 

Bergans Trysil 2p:

Pris: 1799kr (800kr xxl.no, ukjent lager status)

Takhøyde: 90

Vekt: 2.5 kg 

Materiale: Polyester 

Typ: Tunell

Helsport Lofoten 3p Pro eller SuperLight 

Pris: 10 000-12 000 kr (5-6k brukt) 

Takhøyde: 105 

Vekt: 3.4 kg, 2.1kg 

Materiale: Polyester, Polyamide

Helsport Fjellheimen 3p SuperLight:

Pris: 9999 kr ( 5-7k brukt)

Vekt: 2.3 kg 

Materiale: Polyamide

Barent Trollheimen 3p UltraLight:

Pris: 11 000 kr (6k brukt)

Vekt: 2.7 kg 

Fjellreven Abisko (Lite, Shape, Endurance:

Pris: 8000-12 000 kr( 5-7k brukt) 

Takhøyde: 95, 100, 105

Vekt 2.2 kg, 2.5 kg , 3 kg 

Materiale: Polyamide 

Typ : Tunell 

Skrevet

Hvis ikke tunnel er et must og man ikke skal campere i det mest ekstreme, kunne du tatt en titt på Marmot sine kuppeltelt.

Ja, innerteltet må slåes opp før ytterteltet men det gir også noe fordeler om sommeren i varmt klima. En kan bare ligge i innerteltet å unngå både kondens og at det blir for varmt.

Har et relativt billig Marmot 3P Fortress, dette teltet har hele 180cm liggebredde og meget god takhøyde. Et mye koseligere telt enn feks de andre jeg har. Eneste jeg har byttet ut på mitt telt er de originale bardunene til Helsport barduner. Fortress er ikke i produksjon lengre men Marmot Tungsten skal ha samme mål men en litt forbedret versjon.

Ytterduken er av polyester å trekker ikke vann, ja en polyesterduk har noe kortere levetid enn silikonbelagt nylon men prisforskjellen er også stor.

• Liker 1
Skrevet
Kristoffer Sandnes skrev (21 timer siden):

Hvis ikke tunnel er et must og man ikke skal campere i det mest ekstreme, kunne du tatt en titt på Marmot sine kuppeltelt.

Ja, innerteltet må slåes opp før ytterteltet men det gir også noe fordeler om sommeren i varmt klima. En kan bare ligge i innerteltet å unngå både kondens og at det blir for varmt.

Har et relativt billig Marmot 3P Fortress, dette teltet har hele 180cm liggebredde og meget god takhøyde. Et mye koseligere telt enn feks de andre jeg har. Eneste jeg har byttet ut på mitt telt er de originale bardunene til Helsport barduner. Fortress er ikke i produksjon lengre men Marmot Tungsten skal ha samme mål men en litt forbedret versjon.

Ytterduken er av polyester å trekker ikke vann, ja en polyesterduk har noe kortere levetid enn silikonbelagt nylon men prisforskjellen er også stor.

Støttes 👍

Mitt mest brukte telt er Marmot Vapor 4p. Knalltelt! Bredde og lengde passer 4 store liggeunderlag, høyden er fenomenal og veggene er bratte :)

• Liker 1
Skrevet

Støtter også forslag om kuppel med rette endevegger. På 185cm er du veldig i grenseland med vanlige tunneltelt. De skrår nemlig så mye i bakkant at du mister ca. 40cm liggelengde i 30cm høyde. Får du regnvær og vind fra denne enden blir du våt på soveposen. Bør i så fall sette opp med fortelt mot vinden. Er selv 190cm og ingen bortsett fra de tyngste med to innganger er lang nok for meg. Vet noen bruker skalljakke over soveposen, men det er ikke noe for meg. En annen ting er at in er teltet (døren) gjerne blafrer i hodet på deg ved sterk vind. Det har jeg prøvd og var ikke særlig gøy 😅

• Liker 1
Skrevet
8 hours ago, Kristoffer Sandnes said:

https://sportoutlet.no/product/117838?c=22372

Dette er ikke er dårlig tilbud, jeg har i allfall ikke hatt noen betenkeligheter med å ta med meg dette teltet på tur.

Vekt oppgitt til 3020gram, noe som ikke er spesielt mye om man er to personer. Her kan ytter og innertelt fordeles over to sekker. Eller at en bærer stenger og plugger mens den andre tar inner og yttertelt.

Ja det ser ut som et veldig godt alternativ. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.