raakken Skrevet 27. desember 2024 Skrevet 27. desember 2024 Hei 😁 Jeg har sett på sikker alle poser på nettet og finner ikke helt den posen som er "perfekt", MEN, jeg har funnet to jeg liker (bortsett fra vekten🤣) https://isbjorn.no/produkt/barents/ Og https://isbjorn.no/produkt/bjornoya/ Jeg skal primært brukes den på turisthytter inne, telt og hengekøye i skogen vår, sommer og høst. Hvilke av disse ville dere valgt? (Noen sier kjøp varmere enn du tror du trenger, andre sier at du ikke vil ligge å svette, for da blir du kald😁) Takk 😁 Siter
Fiskepadde Skrevet 28. desember 2024 Skrevet 28. desember 2024 15 hours ago, raakken said: Hei 😁 Jeg har sett på sikker alle poser på nettet og finner ikke helt den posen som er "perfekt", MEN, jeg har funnet to jeg liker (bortsett fra vekten🤣) https://isbjorn.no/produkt/barents/ Og https://isbjorn.no/produkt/bjornoya/ Jeg skal primært brukes den på turisthytter inne, telt og hengekøye i skogen vår, sommer og høst. Hvilke av disse ville dere valgt? (Noen sier kjøp varmere enn du tror du trenger, andre sier at du ikke vil ligge å svette, for da blir du kald😁) Takk 😁 Isbjørn sine poser er svære, så vær forberedt på det og ha stor sekk hvis du skal langt! Jeg tenker at en 3 sesong pose har komfort temperatur på rundt -5 c. Da ligger du komfortabelt ned til 0, og har samtidig litt å gå på skulle det bli kaldere. Siter
raakken Skrevet 28. desember 2024 Forfatter Skrevet 28. desember 2024 18 minutes ago, Fiskepadde said: Isbjørn sine poser er svære, så vær forberedt på det og ha stor sekk hvis du skal langt! Jeg tenker at en 3 sesong pose har komfort temperatur på rundt -5 c. Da ligger du komfortabelt ned til 0, og har samtidig litt å gå på skulle det bli kaldere. Ja, jeg skjønner det, og det er irriterende. Men pga av små unger, er lange turer uaktuelt i noen år til, og så er det omtrent halv pris av en dunpose( som jeg har funnet). Og så liker jeg posene litt store, da jeg hater å "kle på meg" posen. Så har ikke funnet noe bedre alternativ. Så da vil kanskje Barents være best? Evt ta den andre og kjøpe en dunpose ekstra så jeg kan bruke begge sammen om jeg trenger vinterpose? Siter
Fiskepadde Skrevet 28. desember 2024 Skrevet 28. desember 2024 1 minute ago, raakken said: Ja, jeg skjønner det, og det er irriterende. Men pga av små unger, er lange turer uaktuelt i noen år til, og så er det omtrent halv pris av en dunpose( som jeg har funnet). Og så liker jeg posene litt store, da jeg hater å "kle på meg" posen. Så har ikke funnet noe bedre alternativ. Så da vil kanskje Barents være best? Evt ta den andre og kjøpe en dunpose ekstra så jeg kan bruke begge sammen om jeg trenger vinterpose? Vi har en del dunposer, til voksne og unger, og aldri betalt mer enn 2500kr for en pose. Ofte salg, og har sikret oss en del Marmot poser vi er fornøyd med til en hyggelig pris. Er du 2 meter og 120 kilo er det både vanskelig og dyrt med sovepose, men er selv 75-80 kilo og 183 på en god hårdag og synes Marmot sine L poser passer bra. Jeg vil tro Carinthia sine syntet poser pakker litt mindre enn Barents, men har ikke to å sammenligne selv om jeg har eid poser fra begge. De i L fra Carinthia er skikkelig romslige. Siter
raakken Skrevet 28. desember 2024 Forfatter Skrevet 28. desember 2024 Jeg er 188 og 93 kg, og har en carinthia som jeg har fra Heimevernet. Jeg liker ikke den. Synes innerforingen er ubehagelig å ligge i og glidelåsen er på midten. Men plassmessig er den ok, må ha den minst så stor 1 Siter
Fiskepadde Skrevet 28. desember 2024 Skrevet 28. desember 2024 45 minutes ago, raakken said: Jeg er 188 og 93 kg, og har en carinthia som jeg har fra Heimevernet. Jeg liker ikke den. Synes innerforingen er ubehagelig å ligge i og glidelåsen er på midten. Men plassmessig er den ok, må ha den minst så stor Da tror jeg du blir fornøyd med plassen i Barents posen, men jeg ville sett meg litt rundt etter alternativer i dun også. Hvis du kaster budsjettet ut vinduet kan jeg varmt anbefale Cumulus som tilpasser sine poser etter ønske. Siter
raakken Skrevet 28. desember 2024 Forfatter Skrevet 28. desember 2024 38 minutes ago, Fiskepadde said: Da tror jeg du blir fornøyd med plassen i Barents posen, men jeg ville sett meg litt rundt etter alternativer i dun også. Hvis du kaster budsjettet ut vinduet kan jeg varmt anbefale Cumulus som tilpasser sine poser etter ønske. Skal se på Cumulus, har ikke hørt om det før, takk👍 Siter
raakken Skrevet 29. desember 2024 Forfatter Skrevet 29. desember 2024 12 hours ago, Fiskepadde said: Da tror jeg du blir fornøyd med plassen i Barents posen, men jeg ville sett meg litt rundt etter alternativer i dun også. Hvis du kaster budsjettet ut vinduet kan jeg varmt anbefale Cumulus som tilpasser sine poser etter ønske. Er det bare backpacking light.no som fører de. Ser de har tilbud men er utsolgt🤣 Siter
Fiskepadde Skrevet 29. desember 2024 Skrevet 29. desember 2024 51 minutes ago, raakken said: Er det bare backpacking light.no som fører de. Ser de har tilbud men er utsolgt🤣 Kjøp direkte fra Cumulus i Polen, masse tilpasningsmuligheter på det aller meste. Veldig greie å ha med å gjøre. Siter
raakken Skrevet 29. desember 2024 Forfatter Skrevet 29. desember 2024 7 hours ago, Fiskepadde said: Kjøp direkte fra Cumulus i Polen, masse tilpasningsmuligheter på det aller meste. Veldig greie å ha med å gjøre. Ahh, ok takk Siter
+sneakyowl Skrevet 29. desember 2024 Skrevet 29. desember 2024 raakken skrev (På 28.12.2024 den 11.34): Og så liker jeg posene litt store, da jeg hater å "kle på meg" posen. Så har ikke funnet noe bedre alternativ? Misforstå ham rett - En syntetfiber pose som er STOR sammenpaket kan også være mindre romslig enn en dunpose som pakker mye mindre. Siter
raakken Skrevet 29. desember 2024 Forfatter Skrevet 29. desember 2024 5 minutes ago, sneakyowl said: Misforstå ham rett - En syntetfiber pose som er STOR sammenpaket kan også være mindre romslig enn en dunpose som pakker mye mindre. Ser den. Jeg kan veldig lite om dette. Synes bare de mumieformede ser litt trange ut. Jeg liker å ligge på siden, og det virket som de syntetiske tålte litt mer en dunpose, og var billigere. Men kanskje dun er bedre valg. Ser nå på de posene fra Cumulus, men har ikke fått sett på størrelser og slikt enda. 1 Siter
TomasF Skrevet 1. januar Skrevet 1. januar Jeg har sommer posen av denne. Fornøyd så langt. Der kan du velge bredde og lengde på soveposen. https://www.hektapatur.no/vare-merker/warmpeace/soveposer/warmpeace-viking-600 Siter
raakken Skrevet 1. januar Forfatter Skrevet 1. januar 2 minutes ago, TomasF said: Jeg har sommer posen av denne. Fornøyd så langt. Der kan du velge bredde og lengde på soveposen. https://www.hektapatur.no/vare-merker/warmpeace/soveposer/warmpeace-viking-600 Takk for tipset. Har sett på den, men blir 3800, og mente å lese at noen her på forumet mente de ikke var så bra. Men står mellom denne og en fra Cumulus Siter
foroll Skrevet 1. januar Skrevet 1. januar 1 hour ago, raakken said: Takk for tipset. Har sett på den, men blir 3800, og mente å lese at noen her på forumet mente de ikke var så bra. Men står mellom denne og en fra Cumulus Jeg hadde denne og etter flere runder med reklamasjoner (manglet dun i kammer, stoff som revnet av vanlig bruk, sømmer som gikk opp, etc) så fikk jeg pengene tilbake. Hadde da brukt den 40-50 netter kanskje? Kjøpte i stedet en Western Mountaineering Ultralite for 6k på tilbud. Syntes det var svindyrt der og da. Men har rundt 100 netter i den og den er akkurat like fin. Så kvalitet kan lønne seg i lengden. Ellers hadde jeg tenkt meg hva bruksområdet er før jeg kjøpte Isbjørn-pose. De er svære, fyller en hel sekk. Til bilcamping eller vintertur med pulk går de helt fint, men til å bære i sekk på sommeren og høsten? Tja... Siter
raakken Skrevet 1. januar Forfatter Skrevet 1. januar 6 hours ago, foroll said: Jeg hadde denne og etter flere runder med reklamasjoner (manglet dun i kammer, stoff som revnet av vanlig bruk, sømmer som gikk opp, etc) så fikk jeg pengene tilbake. Hadde da brukt den 40-50 netter kanskje? Kjøpte i stedet en Western Mountaineering Ultralite for 6k på tilbud. Syntes det var svindyrt der og da. Men har rundt 100 netter i den og den er akkurat like fin. Så kvalitet kan lønne seg i lengden. Ellers hadde jeg tenkt meg hva bruksområdet er før jeg kjøpte Isbjørn-pose. De er svære, fyller en hel sekk. Til bilcamping eller vintertur med pulk går de helt fint, men til å bære i sekk på sommeren og høsten? Tja... Takk for innspill. Virker som de har solgt endel av disse, men om de ikke varer så er det litt bortkastet. Virker som du har et annet bruksområde enn meg, men liker å kjøpe ting som varer😁 kanskje jeg burde spare lenge og vente på tilbud men jeg synes det virker som det er flest pose til de litt lavere enn meg Siter
foroll Skrevet 1. januar Skrevet 1. januar 2 hours ago, raakken said: Takk for innspill. Virker som de har solgt endel av disse, men om de ikke varer så er det litt bortkastet. Virker som du har et annet bruksområde enn meg, men liker å kjøpe ting som varer😁 kanskje jeg burde spare lenge og vente på tilbud men jeg synes det virker som det er flest pose til de litt lavere enn meg Mente på ingen måte at man må kjøpe dyreste av det dyre. Men ønsket å understreke at man bør vurdere hvilken type bruk og hvor mye bruk før man kjøper en sovepose (eller annet turutstyr for den saks skyld). Men du kan fint slippe unna med halve vekten av de Isbjørn-posene ved å velge dun. Jeg hadde Isbjørn Bjørnøya en gang, den varmeste av de Isbjørn-posene du har kikket på. Denne er varm nok for meg et stykke nedenfor -20 C. Byttet den til en Helsport X-Trem Rago som dukker opp på tilbud til ca. 3500 kr i ny og ne. Finnes også i long variant for 195 folk. Denne veier ca. 1,6 om jeg husker riktig, så halvparten av Bjørnøya. Volumet er nok også nærmere halvparten. Det utgjør mye i en sekk. Men vil på ingen måte anbefale denne til sommerbruk med mindre man fryser eksepsjonelt lett. Er det over 0 C må jeg bruke den som dyne. Men topp fornøyd med den som vinterpose. 1 Siter
JYK Skrevet 1. januar Skrevet 1. januar raakken skrev (På 29.12.2024 den 13.46): Ser den. Jeg kan veldig lite om dette. Synes bare de mumieformede ser litt trange ut. Jeg liker å ligge på siden, og det virket som de syntetiske tålte litt mer en dunpose, og var billigere. Men kanskje dun er bedre valg. Ser nå på de posene fra Cumulus, men har ikke fått sett på størrelser og slikt enda. Jeg vil tipse om Exped Comfort i outleten til UteDepot. Det er en relativt romslig sovepose som kanskje passer for deg. Soveposen finnes i flere størrelser. https://www.utedepot.no/exped/ex-139/exped-comfort-5 Siter
raakken Skrevet 1. januar Forfatter Skrevet 1. januar 38 minutes ago, JYK said: Jeg vil tipse om Exped Comfort i outleten til UteDepot. Det er en relativt romslig sovepose som kanskje passer for deg. Soveposen finnes i flere størrelser. https://www.utedepot.no/exped/ex-139/exped-comfort-5 Tusen takk for tipset. De der så da greie ut! Syns de var utsolgt for -10 i large, xl blir kanskje for stort/langt for meg? Siter
raakken Skrevet 6. januar Forfatter Skrevet 6. januar Hei igjen:D Hva ville folk ha valgt mellom disse to posene? https://www.utedepot.no/exped/7640445450584/exped-comfort-10--navy-lava-xl-left og https://www.naturkompaniet.no/produkte/sawtooth-long-x-wide-20464923/#dark-azurefoliage_dz Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.