Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet

Jeg var på tur med familien opp under Hallingskarvet nå i helga. Jeg lå på downmat 9 (R8), fruen så sammen med 4-åringen på synmat duo(R5) og 12-åringen lå på dobbel bamse(total R ca 3,8) . Et lag bamse underlag under de oppblåsbare. Vi hadde rundt 18-19 minus om natten Jeg lå og småfrøs, mens fruen var varm. Jeg kjente tydelig kulden fra underlagt. Ene natten måtte vi bytte plass fordi 4-åringen ville ligge ved siden av pappa etter litt nattlig trass. Synmat var mye varmere og det kjentes nesten ut som at det varmet fra undersiden når jeg flytte med over. Fruen kunne rapportere tilbake at Downmat skulle kasseres så for vi kom hjem. 12-åringen opplevde ingen kulde mot bakken. Alle hadde likestilte, gode soveposer. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
Fjellfilmeren skrev (På 11.1.2025 den 20.18):

Monsen ligger på et slikt dununderlag i Pasvik i siste serie 

Når man legger seg oppå underlaget presses det sammen og man synker ned i underlaget. Sånnsett vil selve kroppen komme i kontakt med dunlaget som ligger i bunnen ser jeg for meg. 

Et smekkfullt underlag vil jo trykke duna sammen under presspunktene til kroppen. Det gir ikke nødvendigvis høyere varme.

Nå er det ikke det at det ikke er fylt opp i høyderetningen som er problemet. Det er at duna flytter/klumper seg slik at det mangler dun stedvis i underlaget og dermed mangler isolasjonsevne.

Isolasjonsevne har egentlig lite å gjøre med om kroppen "har dunkontakt" eller ei. Dun/syntetisk fyll hindrer luften å bevege seg og motvirker i så måte konveksjon og reduserer dermed varmetapet...

Endret av Espen Ørud
Skrevet
LitekH skrev (8 minutter siden):

Veldig kjedelig når dyre produkter ikke holder mål. Antar at Exped downmat har fem års reklamasjonsrett. Viktig å benytte den. 

Ser at mine er over 5 år...

Skrevet

Litt off-topic, men relevant for Exped Downmats.

Den første uken i mars for to år siden i Skarvheimen måtte jeg lage en nødbivuakk. Det var allerede mørkt da jeg begynte å grave, så jeg måtte jobbe raskt og siden jeg var alene og ikke hadde noen partner til å måke ut løssnøen, laget jeg et veldig enkelt "ormehull" på ca. 3m dybde inn i skavl. Som de fleste fjellturister hadde jeg en Z-matt, men også en Downmat (den samme nederst på side 1 i denne tråden, men på den tiden uten boblene). Det var ikke plass i hullet for å blåse opp matten, og hvis jeg hadde forsøkt å blåse den opp utenfor, ville pumpeposen ha fylt seg med løs snø blåst av den stive vinden. I stedet la jeg den flate (uoppblåst) Downmat oppå matten Z-matte, tok på meg varme klær (jeg har ikke sovepose på vinterturene), og krøp ned i hullet.

Jeg hadde hengt termometeret på skiene utenfor og måtte ut av hullet noen ganger for å tisse. Utetemperaturen var minus 19°C. På en av disse “utfluktene” fanget et trekk vindsekken min, trakk den opp av hullet og bar den bort i retning Sverige. I hullet holdt jeg meg våken og fortsatte å bevege bena og føttene for å unngå frostskader. Klokken var 07:30 da jeg endelig forlot bivuakk og gikk videre, etter ca. 12 timer.

Poenget med denne historien er at selv om jeg måtte fortsette å bevege bena og føttene, holdt overkroppen seg behagelig varm uten fordelen med Downmat-isolasjon og jeg la ikke merke til noen grop under der jeg lå når jeg trakk mattene ut om morgenen.

Er det noen andre som har opplevd en kald natt i snøen med kun en Z-matte som underlag?

• Liker 2
Skrevet (endret)
Swiss John skrev (16 minutter siden):

Litt off-topic, men relevant for Exped Downmats.

Den første uken i mars for to år siden i Skarvheimen måtte jeg lage en nødbivuakk. Det var allerede mørkt da jeg begynte å grave, så jeg måtte jobbe raskt og siden jeg var alene og ikke hadde noen partner til å måke ut løssnøen, laget jeg et veldig enkelt "ormehull" på ca. 3m dybde inn i skavl. Som de fleste fjellturister hadde jeg en Z-matt, men også en Downmat (den samme nederst på side 1 i denne tråden, men på den tiden uten boblene). Det var ikke plass i hullet for å blåse opp matten, og hvis jeg hadde forsøkt å blåse den opp utenfor, ville pumpeposen ha fylt seg med løs snø blåst av den stive vinden. I stedet la jeg den flate (uoppblåst) Downmat oppå matten Z-matte, tok på meg varme klær (jeg har ikke sovepose på vinterturene), og krøp ned i hullet.

Jeg hadde hengt termometeret på skiene utenfor og måtte ut av hullet noen ganger for å tisse. Utetemperaturen var minus 19°C. På en av disse “utfluktene” fanget et trekk vindsekken min, trakk den opp av hullet og bar den bort i retning Sverige. I hullet holdt jeg meg våken og fortsatte å bevege bena og føttene for å unngå frostskader. Klokken var 07:30 da jeg endelig forlot bivuakk og gikk videre, etter ca. 12 timer.

Poenget med denne historien er at selv om jeg måtte fortsette å bevege bena og føttene, holdt overkroppen seg behagelig varm uten fordelen med Downmat-isolasjon og jeg la ikke merke til noen grop under der jeg lå når jeg trakk mattene ut om morgenen.

Er det noen andre som har opplevd en kald natt i snøen med kun en Z-matte som underlag?

Man skal ikke kimse av et ok skumunderlag. De isolerer mer enn man tror til tross for at de er ganske tynne. Jeg har tatt flere turer senhøstes når snøen har falt og jeg vil gå litt mer "light and fast" og kun har brukt et Z-lite. Det har fungert helt fint frem til et visst punkt, men er det enda litt kaldere og midtvinters synes jeg Bergans Extreme/Bamse alene er bedre å bruke alene om man ikke skal ha noe ekstra, dog litt minus at de trekker til seg fuktighet.

Endret av sneakyowl
Skrevet

Jeg har vært på flere vinterturer med to Bamse-undelag. Den ene la jeg dobbelt, dermed fikk jeg tre lag under rompe og rygg. Kjente at det var varmt og godt fra underlaget. 

• Liker 1
Skrevet
Espen Ørud skrev (12 timer siden):

Nå er det ikke det at det ikke er fylt opp i høyderetningen som er problemet. Det er at duna flytter/klumper seg slik at det mangler dun stedvis i underlaget og dermed mangler isolasjonsevne.

Isolasjonsevne har egentlig lite å gjøre med om kroppen "har dunkontakt" eller ei. Dun/syntetisk fyll hindrer luften å bevege seg og motvirker i så måte konveksjon og reduserer dermed varmetapet...

Ok, jeg forstod det slik at all duna havnet i bunnen når det ble stilt opp på høykant. Altså at dunet beveger på seg når man beveger underlaget. Klumping er noe annet ja!

Skrevet
sneakyowl skrev (11 timer siden):

Man skal ikke kimse av et ok skumunderlag. De isolerer mer enn man tror til tross for at de er ganske tynne. Jeg har tatt flere turer senhøstes når snøen har falt og jeg vil gå litt mer "light and fast" og kun har brukt et Z-lite. Det har fungert helt fint frem til et visst punkt, men er det enda litt kaldere og midtvinters synes jeg Bergans Extreme/Bamse alene er bedre å bruke alene om man ikke skal ha noe ekstra, dog litt minus at de trekker til seg fuktighet.

For min del er det ryggsmerter dagen derpå som gjør at jeg aldri går tilbake til bare skum. Oppdaget luft i 2013 og tenkte makan, hvorfor kjøpte jeg ikke dette tidligere! Sovet som et barn på tur og våknet frisk i ryggen siden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.