Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Husker det var en del oppstyr når "vi" oppdaget at det ikke var dunfyll i de ytre kanalene på hver side. Mener å huske Exped sa at dette var gjort med hensikt siden man ikke lå helt ytterst uansett. Når jeg ser disse bildene begynner jeg nesten å lure på om vi har blitt lurt - kanskje man like godt kunne klart seg med bare luft? :) Kanskje det bare er troa som har gjort at man har følt at disse underlagene er varme. Mange av oss drar jo uansett med oss et ekstra lett skumunderlag som vi legger under. Blir spennende å se utfallet av disse sakene. 

Annonse
Skrevet
Kjell Iver skrev (13 minutter siden):

Husker det var en del oppstyr når "vi" oppdaget at det ikke var dunfyll i de ytre kanalene på hver side. Mener å huske Exped sa at dette var gjort med hensikt siden man ikke lå helt ytterst uansett. Når jeg ser disse bildene begynner jeg nesten å lure på om vi har blitt lurt - kanskje man like godt kunne klart seg med bare luft? :) Kanskje det bare er troa som har gjort at man har følt at disse underlagene er varme. Mange av oss drar jo uansett med oss et ekstra lett skumunderlag som vi legger under. Blir spennende å se utfallet av disse sakene. 

Dette med at det mangler fyll i ytterkanalene gjelder de mumieformete exped underlagene.

Jeg returnerte en slik synmat en gang, for jeg ble iskald på armene. Exped sa at dette hadde de ikke fått klager på før, og folk sover på siden og har ikke kontakt med ytterkanalene.

Skrevet
KjartanE skrev (5 timer siden):

Jeg fylte ut dette skjema hos Exped, spent på svar derfra. 

Jeg henger meg på å sender inn en tilbakemelding, så får vi se hva de svarer.

• Liker 2
Skrevet
David S. skrev (4 timer siden):

Jeg henger meg på å sender inn en tilbakemelding, så får vi se hva de svarer.

Du må nok via dem du kjøpte av, men de har nok godt av tilbakemeldingene uansett. 

Skrevet
Marius Engelsen skrev (32 minutter siden):

Rart. Man har rett til å reklamere direkte til tidligere salgsledd.

Sikkert dårlig formulert av meg.  Det jeg mente var at reklamasjonen måtte via butikken, så tar de det til importøren. 

Skrevet

På vintertur har jeg sovet i telt og brukt Exped downmat 9 LW og et tynt skumlag på toppen. Pakket bort teltet, neste dag. Sjekket snøen under liggeplassen min. Litt overrasket ble jeg. Snøen var kram ned til ca 30 cm dybde under rygg og rompe. Selv om det var -10 gr og jeg ikke hadde fyrt i teltet. Åpenbart at varmetapet nedover har vært stort.

Skrevet
KjartanE skrev (16 timer siden):

Sikkert dårlig formulert av meg.  Det jeg mente var at reklamasjonen måtte via butikken, så tar de det til importøren. 

Joda, jeg skjønte det ;) 

Men som forbruker kan du med rette klage direkte til tidligere salgsledd, og velge fritt hvem du retter klagen til. Som eks. direkte til produsent.

Men jeg vet forskjellige merker praktiserer dette ulikt. Eks. Garmin og Norrøna vil behandle klager direkte, og man skal ikke gå vi forhandler.

Uansett enklest å bare gjøre som man får beskjed om ;)

Skrevet

Jeg prøver å finne Exped Synmat 7 (long wide) på nettet, men virker som den ikke selges lengre. Har den blitt erstattet av en nyere modell?

Skrevet (endret)
fjellfoto skrev (48 minutter siden):

Jeg prøver å finne Exped Synmat 7 (long wide) på nettet, men virker som den ikke selges lengre. Har den blitt erstattet av en nyere modell?

Tror det er det som heter versa eller dura? 

Endret av fjellræv
  • Liker 1
Skrevet
Melkebart skrev (2 timer siden):

Her er en oversikt per 5/1-25 over underlag fra Exped med syntetfyll:

Screenshot_20250105_191122_Chrome.jpg

Er nok en Dura 5R jeg må jakte på da! R-verdi 4,8, tykkelse 7cm, 197x65cm, 1040gram.

• Liker 1
Skrevet
fjellfoto skrev (1 time siden):

Er nok en Dura 5R jeg må jakte på da! R-verdi 4,8, tykkelse 7cm, 197x65cm, 1040gram.

Jeg har bestilt Versa 5R som er 9cm og har R-verdi på 5,2. Det er 50g tyngre men også noe billigere enn Dura. Bare et tips ;)

Skrevet (endret)
fjellræv skrev (20 minutter siden):

Jeg har bestilt Versa 5R som er 9cm og har R-verdi på 5,2. Det er 50g tyngre men også noe billigere enn Dura. Bare et tips ;)

Men den har integrert håndpumpe. Betyr det at man må drive å presse på et område på matta for å få luft i den (har dårlig erfaring med det), eller kan man velge å bruke snozzelbagen? (Edit: Ser nå at man kan bruke snozzelbagen til å pumpe opp Versa!) Da blir det enten Versa 5R eller Dura 5R. Skal kun brukes i vinterhalvåret. Har fra før av en Exped Downmat UL7 LW, men etter at dunproblematikken kom opp, tok jeg en sjekk. Og som de fleste her, duna er ikke fordelt jevnt. Så derfor kunne det vært interessant å prøvd et syntetisk underlag for å sammenligne.

Endret av fjellfoto
Skrevet
Kjell Iver skrev (På 2.1.2025 den 16.51):

Kanskje det bare er troa som har gjort at man har følt at disse underlagene er varme.

Jeg har et eldre synmat 7 cm LW, som jeg har vært ganske fornøyd med - også om vinteren. Jeg hadde før noen relativt billige, almindelige lettvekt luftmadrasser, som var OK om sommeren. Men jeg har engang sovet på bar frost med det. Det var meget kalt på ryggen! De er så etterhvert multi-pnktert og kasseret, men var egentlig OK til prisen - om sommeren altså, fordi de ga mer komfort enn et bamseunderlag.

Muligens tar jeg feil, men kanskje synmat foret ligger i "filtstrimler" i kanalene og derfor ikke blir omplasert??

Elgen

Skrevet
Kristoffer Sandnes skrev (4 timer siden):

Mulig jeg er på bærtur, men jeg mener å ha hørt at syntforet er limt fast inne i synmat?

Helt riktig. Så bilder av det en gang for noen år siden. 

Skrevet

Dette fikk jeg i svar fra Exped. Kanskje greit å påpeke at jeg sendte ikke inn noe reklamasjon, kun en tilbakemelding på hva jeg hadde erfart.

Vi som norsk distributør av bla. EXPED har fått din henvendelse fra EXPED og skal prøve å hjelpe deg etter beste evne.
Det som har skjedd med dine dunliggeunderlag kan høres ut som downshift.

Det er viktig å vite at samlingen av dun, også kjent som 'downshift', ikke er å anse som en reklamasjon. Dunfylte produkter trenger regelmessig vedlikehold, noe som ikke alltid er godt formidlet. Dun vil naturlig forflytte seg inne i hver lukkede kanal, og det kreves litt assistanse for å jevnt fordele det på plass igjen.

Nederst og øverst på liggeunderlaget er det sveiset fast en skumgummilist som har til hensikt å hindre dunet i å forflytte seg mellom kanalene. Mange tror dette er dun, men det er faktisk ikke tilfellet.

EXPED har utarbeidet en kortfilm som demonstrerer hvordan dette gjøres. Du kan se den her:
https://www.youtube.com/watch?v=luAfJa0jtKY&list=PL4ssbCbHLhZOi5xUJWfkCRxIVB1-V5oAH&index=2

Det er viktig at oppbevaring av spesielt dunliggeunderlag gjøres på en tørr plass, gjerne oppblåst liggende under sengen eller annen egnet plass. Dette er anbefalt med tanke på at dunet skal få ekspandere seg mest mulig for å bevare best mulig isolasjonsevne. Liggeunderlag som blir oppbevart i pakkposen vil ha mer komprimert dun som forflytter seg enklere inne i liggeunderlaget og "cold spots" / dårligere isolasjon vill oppstå (slik som på dine liggeunderlag). Hvis du følger instruksjonene på vedlagt film og oppbevarer dem som beskrevet vil du få minimere områder uten dun. Men, det er viktig å presisere at dunet kan bevege på seg. Ønsker man et isolasjonsmateriale som fyller 100% av liggeunderlaget må man velge syntet som er sveiset fast på innsiden av liggeunderlaget og som ikke forflytter seg eller skum som å ikke er flyttbart.

• Liker 2
Skrevet
David S. skrev (1 time siden):

Dette fikk jeg i svar fra Exped. Kanskje greit å påpeke at jeg sendte ikke inn noe reklamasjon, kun en tilbakemelding på hva jeg hadde erfart.

Vi som norsk distributør av bla. EXPED har fått din henvendelse fra EXPED og skal prøve å hjelpe deg etter beste evne.
Det som har skjedd med dine dunliggeunderlag kan høres ut som downshift.

Det er viktig å vite at samlingen av dun, også kjent som 'downshift', ikke er å anse som en reklamasjon. Dunfylte produkter trenger regelmessig vedlikehold, noe som ikke alltid er godt formidlet. Dun vil naturlig forflytte seg inne i hver lukkede kanal, og det kreves litt assistanse for å jevnt fordele det på plass igjen.

Nederst og øverst på liggeunderlaget er det sveiset fast en skumgummilist som har til hensikt å hindre dunet i å forflytte seg mellom kanalene. Mange tror dette er dun, men det er faktisk ikke tilfellet.

EXPED har utarbeidet en kortfilm som demonstrerer hvordan dette gjøres. Du kan se den her:
https://www.youtube.com/watch?v=luAfJa0jtKY&list=PL4ssbCbHLhZOi5xUJWfkCRxIVB1-V5oAH&index=2

Det er viktig at oppbevaring av spesielt dunliggeunderlag gjøres på en tørr plass, gjerne oppblåst liggende under sengen eller annen egnet plass. Dette er anbefalt med tanke på at dunet skal få ekspandere seg mest mulig for å bevare best mulig isolasjonsevne. Liggeunderlag som blir oppbevart i pakkposen vil ha mer komprimert dun som forflytter seg enklere inne i liggeunderlaget og "cold spots" / dårligere isolasjon vill oppstå (slik som på dine liggeunderlag). Hvis du følger instruksjonene på vedlagt film og oppbevarer dem som beskrevet vil du få minimere områder uten dun. Men, det er viktig å presisere at dunet kan bevege på seg. Ønsker man et isolasjonsmateriale som fyller 100% av liggeunderlaget må man velge syntet som er sveiset fast på innsiden av liggeunderlaget og som ikke forflytter seg eller skum som å ikke er flyttbart.

Svaret hadde vert akseptabelt om ett nytt underlag hadde vert fylt med nok dun til at det kunne dekke hele underlaget.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.