Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har i alle år brukt og likt Exped liggeunderlag,  har flere downmat og synthmat.

Pakket sammen downmat nå etter telttur, har alltid reagert på dunklumper i hver ende av underlaget… men har tenkt at kanalene er fulle av dun likevel… skal jo være verdens beste liggeunderlag…🏕️

Men god tid i jula.. så jeg blåser det opp, og lyser igjennom med kraftig hodelykt… og kanalene er jo helt tomme for dun… når jeg setter det på høykant og banker og rister så får jeg dun til å dele seg… men fyller likevel bare halve lengden. Og jeg står aldri slik på tur, rister og banker i underlaget for å fordele dun isolasjon.

Dette er et nesten nytt 9LW… lagret sammenrullet..  som i butikken..

Slik det ser ut isolerer det like bra som en luftmadrass fra Biltema…

Andre med samme erfaring, kan da ikke være noe isolasjon når kanalene er helt tomme for dun?
Er synthmat bedre slik?

Annonse
Skrevet
Ragnar Løkka skrev (1 time siden):

Har i alle år brukt og likt Exped liggeunderlag,  har flere downmat og synthmat.

Pakket sammen downmat nå etter telttur, har alltid reagert på dunklumper i hver ende av underlaget… men har tenkt at kanalene er fulle av dun likevel… skal jo være verdens beste liggeunderlag…🏕️

Men god tid i jula.. så jeg blåser det opp, og lyser igjennom med kraftig hodelykt… og kanalene er jo helt tomme for dun… når jeg setter det på høykant og banker og rister så får jeg dun til å dele seg… men fyller likevel bare halve lengden. Og jeg står aldri slik på tur, rister og banker i underlaget for å fordele dun isolasjon.

Dette er et nesten nytt 9LW… lagret sammenrullet..  som i butikken..

Slik det ser ut isolerer det like bra som en luftmadrass fra Biltema…

Andre med samme erfaring, kan da ikke være noe isolasjon når kanalene er helt tomme for dun?
Er synthmat bedre slik?

Kjøpte en Exped Downmat lite for en stund siden. Blåste den opp hjemme, fordelte dunen, og lot den ligge ett døgn før jeg fordelte dunen så godt som mulig. Varierte mellom 50-75% dun i kamrene, med optimal risting og fordeling med lommelykt.

Ble returnert.

• Takk 1
Skrevet

Min første downmat som jeg kjøpte for hoinnmange år siden (ca. 20+ kanskje??) var en åpenbaring ifht. både varme og komfort sammenlignet med Bamse extreme og selvoppblåsbare Theramrest som var referansene den gang.
Jeg har aldri lyst gjennom det og aldri mistenkt at det var lureri, men for 3-4 år siden ble tidens tann merkbar og jeg ble plaget med små lekkasjer.
På det tidspunktet underlaget ble pensjonert var det verken spesielt lett eller kompakt etter dagens standard, så kanskje skyldes noe av denne ekstra vekten og volumet en høyere fyllingsgrad av dun i tidligere versjoner? Jeg har ikke erstattet den med nyere downmat, så det blir ren spekulasjon. Med anekdoter av den sorten som kan leses her, tviler jeg også på at det blir noen ny downmat for min del.

• Takk 1
Skrevet

Mener jeg kjøpte mitt første exped downmat 9 i 2002. Komfort var nr 1 og det var ingenting på markedet som var i nærheten. Men var overasket over gjennomslag på vintertur. Hadde bamse med exped på toppen. Tydelig at det var gjennomslag under teltet i form varme fra meg og smeltet snø. Tror det var sånn 15 minus.

Etter at ventilene røk og dunspruten sto inne i teltet har jeg brukt synmat. Samme komfort men man må ikke pumpe for mye luft.

Tore 

• Takk 1
Skrevet

Har noen exped liggeunderlag selv, men nå ble jeg virkelig nysgjerrig på hvordan det ser ut med tanke på dun. Har alltid tenkt at Exped er et pålitelig merke, men om det viser seg at det er en liten risiko med tanke på mengde og fordeling av dunfyllet så kanskje jeg blir litt usikker.

Jeg får vel finne frem mine å ta en sjekk.

• Takk 1
Skrevet
fjellræv skrev (19 timer siden):

Jeg har ikke opplevd det på min synmat men jeg har vært inne på tanken med at det kan skje med dun-underlag og har derfor ikke erstattet synmat enda.

Samme her. Synmat er i mitt hode et mye bedre valg. Du kan herje mer med det og ikke bry deg om dunfordeling. Mitt Synmat 7 har holdt meg god og varm ned til -32 i kombo med et tynt skumunderlag.

• Liker 2
Skrevet
sneakyowl skrev (1 time siden):

Samme her. Synmat er i mitt hode et mye bedre valg. Du kan herje mer med det og ikke bry deg om dunfordeling. Mitt Synmat 7 har holdt meg god og varm ned til -32 i kombo med et tynt skumunderlag.

Samme her! Bruker kun synmat og kommer ikke til å bytte til dun. Har sett flere slike dununderlag gjennomlyst 😅

• Liker 1
  • Takk 1
Skrevet

Er jo lov å stille seg spørsmålet: Hvordan kan et såpass stort merke som Exped tillate seg å lage noe som er så dårlig? Er det vi som er idiotene her? Er prisen av å ikke tilby et dun underlag større enn å tilby et selv om man vet at funksjonen er dårlig? Dette er jo helt klart noe de må ha fått rikelig med tilbakemeldinger på? Driter de i det, eller tenker de at kjøpegruppen er så liten at man klarer å slå ned på støyen som måtte oppstå? 🤔

• Takk 1
Skrevet (endret)

Mitt Ultra 7R ble gjennomlyst etter forrige tur. Lite dun å oppdrive. Etter nitidig risting og slag klarte jeg få spredt det litt. Men jeg forsøker med en retur. 
Tas det gjennom butikk eller direkte med Exped?

Endret av KjartanE
  • Takk 1
Skrevet
KjartanE skrev (33 minutter siden):

Mitt Ultra 7R ble gjennomlyst etter forrige tur. Lite dun og oppdrive. Etter nitidig risting og slag klarte jeg få sprede det litt. Men jeg forsøker med en retur. 
Tas det gjennom butikk eller direkte med Exped?

Tenker du kan ta det med butikken. Men Exped må også få melding, ellers kan de skjule seg bak at de får «ingen negative tilbakemeldinger på dette».

• Takk 1
Skrevet

Mitt 9 DLX er mange velbrukte år, og holder like godt fremdeles og har jevn fordeling av dun. Har en mistanke om at kanalene ikke er like romslige på LV-versjonen. 
Mitt gamle underlag har den irriterende integrerte pumpen. Det går sakte, men kanskje det samtidig flytter mindre dun? 
Ser at du oppbevarer det sammenrullet. Jeg har alltid mitt lagret flatt for at dunet skal bevare spenst (som jeg gjør med dunposer også).

• Takk 1
Skrevet

Etter å ha lest andres erfaringer å sett videon til @Marius Engelsen ble det bestilt exped versa 5r. Fornøyd med synmat 7 som jeg har men det er bare 183cm langt og kommer litt utafor liggeunderlaget noen ganger og det merkes veldig godt på vinteren. Så nå bestilte jeg LW istedet for MW som jeg har :)

• Takk 1
Skrevet

Blåste opp tre forskjellige Exped liggeunderlag nå. Downmat XP 9 LW, Dura 8R M og ett syntetisk Dura 5R Duo LW. Kjente tydelig klumpene i liggeunderlagene før jeg blåste de opp med pumpesekken. Da hadde jeg lagt de ut og blåst de opp på samme måte som jeg ville gjort i teltet. Satte de opp å lyste gjennom, og da ser jeg at mesteparten av dunet samler seg i bunn. Bare for nysgjerrighetens del gjorde jeg det samme med det syntetiske, men som forventet så var det jevnt fordelt hele tiden.

Filleristet de to liggeunderlagene med dun, men jeg klarte ikke å få en jevn fordeling. Ganske like resultater som @Marius Engelsen skrev om i tråden fra januar.

image.png

image.png

• Takk 2
Skrevet
David S. skrev (På 30.12.2024 den 0.21):

Blåste opp tre forskjellige Exped liggeunderlag nå. Downmat XP 9 LW, Dura 8R M og ett syntetisk Dura 5R Duo LW. Kjente tydelig klumpene i liggeunderlagene før jeg blåste de opp med pumpesekken. Da hadde jeg lagt de ut og blåst de opp på samme måte som jeg ville gjort i teltet. Satte de opp å lyste gjennom, og da ser jeg at mesteparten av dunet samler seg i bunn. Bare for nysgjerrighetens del gjorde jeg det samme med det syntetiske, men som forventet så var det jevnt fordelt hele tiden.

Filleristet de to liggeunderlagene med dun, men jeg klarte ikke å få en jevn fordeling. Ganske like resultater som @Marius Engelsen skrev om i tråden fra januar.

image.png

image.png

Er ganske ille når du ser på bilde av down, samme var min, halve underlaget var helt tomt for dun…. Bare luft…. Har for morro sendt en melding til Fjellsport, så får vi se. Kommer alle disse bildene ut på Exped blir det nok fort full stopp på salg av Downmat

• Liker 1
Skrevet

Frem med arbeidslyset å legg ut bilder 😅 så er det bare å sikke tråden videre til importør av exped 😅

Når min Synmat 9LW tar kvelden blir det nytt synt underlag. Mine står i en krok med lav lufttrykk under lagring. Sikkert ikke et stort problem med synmat men regner med de ikke tar skade av det. Kaldt og mørk rom.

• Liker 1
  • Takk 1
Skrevet (endret)

Min pent brukte Exped Downmat LW mangler også dun. På midten i ca. 1 meters lengde er det tomt for dun. Den er lagret løst i hylle. Har pumpet den opp, lagret den stående en uke, ristet og massert den. Dessverre hjalp det ikke. 

20250101_220051.jpg

Endret av LitekH
  • Liker 1
Skrevet

Jeg lurer på hvordan Exped klarer å oppnå god r-verdi i tester med dununderlagene sine.

Er det egne underlag de bruker til testing?

Tar testene hensyn til at man får store kuldebroer der hvor det mangler isolasjon, eller er det en snittverdi man får oppgitt?

Det hjelper lite med en ekstem gjennomsnittlig r-verdi om man bare har luft under ryggen/rompa, da blir man kald uansett

Skrevet

Jeg prøvde å lese litt om hvordan de tester underlagene, og det ser ut som Exped tester etter en standard som heter ASTM F3340-18.

De bruker to plater som legges på hver side av underlaget, hvorav den ene er varm og den andre er kald. Deretter måler de underlagets isolasjonsevne.

Platene som brukes er opptil 66cm x 66cm, så de må måle på opptil tre forskjellige steder for å dekke hele liggeunderlaget. Til slutt bruker de en gjennomsnittsverdi for å få resultatet.

Her er et dokument for spesielt interesserte.

https://cdn.standards.iteh.ai/samples/101528/eeb8d65937d0424b9c7e54ee9d1a41ea/ASTM-F3340-18.pdf

Skrevet
KjartanE skrev (49 minutter siden):

Jeg fylte ut dette skjema hos Exped, spent på svar derfra. 

Hold oss oppdatert. Kanskje de burde få inn flere skjemaer, slik at de ikke kan skjule seg bak «ingen/veldig få negative tilbakemeldinger». (Noe de sikkert vil hevde uansett…)

Skrevet
Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Hold oss oppdatert. Kanskje de burde få inn flere skjemaer, slik at de ikke kan skjule seg bak «ingen/veldig få negative tilbakemeldinger». (Noe de sikkert vil hevde uansett…)

Fikk svar via UTE(norsk importør). Ba med ta den via bikeshop.no hvor jeg kjøpte det, slik at det ble sendt inn til dem. De virka interessert i å se på det. Så får vi se hvor lang tid det tar og hva konklusjonen blir. 

Jeg har begynt å kikke på synmat som erstatning. Liker godt exped komfortmessig. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.