Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har i alle år brukt og likt Exped liggeunderlag,  har flere downmat og synthmat.

Pakket sammen downmat nå etter telttur, har alltid reagert på dunklumper i hver ende av underlaget… men har tenkt at kanalene er fulle av dun likevel… skal jo være verdens beste liggeunderlag…🏕️

Men god tid i jula.. så jeg blåser det opp, og lyser igjennom med kraftig hodelykt… og kanalene er jo helt tomme for dun… når jeg setter det på høykant og banker og rister så får jeg dun til å dele seg… men fyller likevel bare halve lengden. Og jeg står aldri slik på tur, rister og banker i underlaget for å fordele dun isolasjon.

Dette er et nesten nytt 9LW… lagret sammenrullet..  som i butikken..

Slik det ser ut isolerer det like bra som en luftmadrass fra Biltema…

Andre med samme erfaring, kan da ikke være noe isolasjon når kanalene er helt tomme for dun?
Er synthmat bedre slik?

Annonse
Skrevet
Ragnar Løkka skrev (1 time siden):

Har i alle år brukt og likt Exped liggeunderlag,  har flere downmat og synthmat.

Pakket sammen downmat nå etter telttur, har alltid reagert på dunklumper i hver ende av underlaget… men har tenkt at kanalene er fulle av dun likevel… skal jo være verdens beste liggeunderlag…🏕️

Men god tid i jula.. så jeg blåser det opp, og lyser igjennom med kraftig hodelykt… og kanalene er jo helt tomme for dun… når jeg setter det på høykant og banker og rister så får jeg dun til å dele seg… men fyller likevel bare halve lengden. Og jeg står aldri slik på tur, rister og banker i underlaget for å fordele dun isolasjon.

Dette er et nesten nytt 9LW… lagret sammenrullet..  som i butikken..

Slik det ser ut isolerer det like bra som en luftmadrass fra Biltema…

Andre med samme erfaring, kan da ikke være noe isolasjon når kanalene er helt tomme for dun?
Er synthmat bedre slik?

Kjøpte en Exped Downmat lite for en stund siden. Blåste den opp hjemme, fordelte dunen, og lot den ligge ett døgn før jeg fordelte dunen så godt som mulig. Varierte mellom 50-75% dun i kamrene, med optimal risting og fordeling med lommelykt.

Ble returnert.

Skrevet

Min første downmat som jeg kjøpte for hoinnmange år siden (ca. 20+ kanskje??) var en åpenbaring ifht. både varme og komfort sammenlignet med Bamse extreme og selvoppblåsbare Theramrest som var referansene den gang.
Jeg har aldri lyst gjennom det og aldri mistenkt at det var lureri, men for 3-4 år siden ble tidens tann merkbar og jeg ble plaget med små lekkasjer.
På det tidspunktet underlaget ble pensjonert var det verken spesielt lett eller kompakt etter dagens standard, så kanskje skyldes noe av denne ekstra vekten og volumet en høyere fyllingsgrad av dun i tidligere versjoner? Jeg har ikke erstattet den med nyere downmat, så det blir ren spekulasjon. Med anekdoter av den sorten som kan leses her, tviler jeg også på at det blir noen ny downmat for min del.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.