Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

har overnattet en del ute i marka mest med hengekøye. Skal på langtur på Hardangervidda i sommer og tenker å investere i et skikkelig telt til alle mine eventyr de neste årene.

Vil ha et enmannstelt og har sett på Durston x-dome 1+, har ingen erfaring med vinden på vidda. Tror dere et slikt telt holder seg til langtur på vidda i juli?

Teltet begynner nok å slite litt rundt 20 m/s vind. 

Hva tenker dere? Har dere eventuelt anbefalinger til andre lette, men robuste enmannstelt som ikke koster 6000+?

Annonse
Skrevet

Hvis man velger teltplass med omhu går ting som oftest bra, men da må man selvsagt være villig til å potensielt gå et godt stykke i feil retning for å finne bra le for været. Ikke kan man legge ut på tur i skikkelig møkkavær heller. Lave tunelltelt tåler veldig mye vind, og trenger heller ikke koste så mye. Men veier selvsagt mer. Jeg bruker gjerne tarp på Hardangervidda, men også det krever at man velger leir med omhu.

• Takk 1
Skrevet

Har som sagt aldri vært på Hardangervidda, ut ifra det jeg har sett på YouTube ser det jo veldig ut som at det er svært åpent og lite ly.

Kan være et dumt spørsmål, men finner man noe særlig ly der? Isåfall hva? Og har dere tips? Tror jeg slår til på teltet da jeg vil bruke det i Østmarka en del også.

• Liker 1
Skrevet
FillipWW skrev (3 minutter siden):

Har som sagt aldri vært på Hardangervidda, ut ifra det jeg har sett på YouTube ser det jo veldig ut som at det er svært åpent og lite ly.

Kan være et dumt spørsmål, men finner man noe særlig ly der? Isåfall hva? Og har dere tips? Tror jeg slår til på teltet da jeg vil bruke det i Østmarka en del også.

'Dangervidda har blitt beskrevet som Norges største fotballbane så, ja, det kan være en utfordring å finne egnet plass når været ikke samarbeider. Noen ganger innebærer det mye trasking, andre ganger å kaste seg ned bak en stein eller rygg og håpe at vinden ikke snur (det gjør den alltid) 😅 

Jeg hadde med et X-mid på en tur dit, og selv om det fungerte oppsiktsvekkende mye bedre enn jeg hadde fryktet, så tror jeg det blir Unna eller tunell på neste tur :)

• Takk 1
Skrevet
19 minutes ago, FillipWW said:

Ly finner du alltid, men krever litt eller mye trasking. Så er det jo forskjell på øst og vest så klart. Hytter man kan søke ly på er det også mange av. I sommer var jeg ved Rauhelleren, mye vind, gikk og fant med en plass inne langs Djupa noen kilometer unna. Også veldig nyttig med noe som en InReach mini så man kan sjekke forventet vindretning gjennom natten før man slår leir. 

• Takk 1
Skrevet

Ja du finn ly på vidda, det er ikkje ein fotballbane. Masse terreng rundt omkring som gjev le, dersom du kan leite litt etter gode teltplasser. Og du kjem til å ha ein del vind, som er bra i forhold til mygg. 

• Takk 1
Skrevet (endret)

Mange har krysset Hardangervidda i vesentlig mindre kapable telt uten problem! I værste fall får man ligge med duken rundt seg som en vindsekk til været måtte løye.

Barduner godt, følg med på værmelding og vit hvor dine "retrettmuligheter" kan være. Det er ikke så langt mellom hyttene der at det er så farlig som noen skulle mene. Det er også bare én del av Hardangervidda som er spesielt paddeflatt. På større deler ellers finner du alltid noe terreng som kan brukes som le.

Endret av sneakyowl
  • Takk 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.