Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet

Selv i flat skog uten stier finnes det naturlige ledelinjer i form av bekker og små rygger. Ofte kan myrer også fungere som vann og innsjøer til orientering. Åpne plasser med en bestemt fasong, så man kan gå fra myr til myr for å holde seg trygg på der man er. Det kan være lurt å ikke gå for mange kilometer uten noen sikre punkt. Om du går utpå myra er det ofte åpent nok til å se eventuelle fjell eller andre landemerker i omgivelsene. 

Og så blir det mye gåing på kompasskurs. Det er øvingssak men viktig kunnskap. Man bommer nesten alltid litt, så lurt å "bomme med vilje" så man vet hvilken side man har bommet på. F.eks. om du skal gå 4 km til bilen din parkert ved en skogsbilvei, så kan du sikte 800 m til høyre for bilen. Da vet du at du skal gå til venstre når du når veien. Så om du havnet 400 m for langt til venstre eller høyre vet du fortsatt hvilken retning du skal gå. Samme triks kan overføres til mange situasjoner.

Klokka er også et utrolig godt hjelpemiddel. Hvis du ofte kikker på den lærer du deg ca. hvor fort du går i ulikt terreng. Hvis du vet at du går ca. 3 km/t utenfor sti, og du skal finne ei tjønn ca 4 km unna, så er du nok feil plass om den dukker opp etter bare 40 min.

• Takk 1
Skrevet
1 hour ago, foroll said:

Selv i flat skog uten stier finnes det naturlige ledelinjer i form av bekker og små rygger. Ofte kan myrer også fungere som vann og innsjøer til orientering. Åpne plasser med en bestemt fasong, så man kan gå fra myr til myr for å holde seg trygg på der man er. Det kan være lurt å ikke gå for mange kilometer uten noen sikre punkt. Om du går utpå myra er det ofte åpent nok til å se eventuelle fjell eller andre landemerker i omgivelsene. 

Og så blir det mye gåing på kompasskurs. Det er øvingssak men viktig kunnskap. Man bommer nesten alltid litt, så lurt å "bomme med vilje" så man vet hvilken side man har bommet på. F.eks. om du skal gå 4 km til bilen din parkert ved en skogsbilvei, så kan du sikte 800 m til høyre for bilen. Da vet du at du skal gå til venstre når du når veien. Så om du havnet 400 m for langt til venstre eller høyre vet du fortsatt hvilken retning du skal gå. Samme triks kan overføres til mange situasjoner.

Klokka er også et utrolig godt hjelpemiddel. Hvis du ofte kikker på den lærer du deg ca. hvor fort du går i ulikt terreng. Hvis du vet at du går ca. 3 km/t utenfor sti, og du skal finne ei tjønn ca 4 km unna, så er du nok feil plass om den dukker opp etter bare 40 min.

Dette var veldig informativt, tusen takk!

Skrevet
MasterOni skrev (2 timer siden):

Hvordan orienterer man seg i skog uten landemerker? 

Øv deg på å se på kart og forstå hvor du er i terrenget også når du har god oversikt. Ta fram kartet ofte og finn ut hvor du er. Da øver du opp en følelse av hvordan du går. 
Hvis jeg skal gå et lengre stykke i tett skog, tar jeg en rask kompasskurs og legger merke til hvor sola er. Jeg skal ha sola på samme sted i ansiktet hele tiden. Selv om det er overskyet og skogen er tett, så får man en følelse nå og da av hvor lyset kommer fra. Da holder jeg nogenlunde samme kurs. 

• Takk 1
Skrevet

Hvis du er komfortabel med det engelske språket, så foreslår jeg Wayne Naylors utmerkede YouTube-serie med videoer der svært mange aspekter av kart/kompassnavigasjon er dekket. Han er en god formidler og har laget veldig mange slike videoer. Her er en oversikt over dem alle:

https://www.youtube.com/@TheMapReadingCompany/videos

……og her er en som er spesifikt relatert til spørsmålet ditt:

https://www.youtube.com/watch?v=ktpUHOtdqB8

For min del bor jeg nær Alpene og foretrekker å bruke en høydemåler (veldig hyppig kalibrert) og konturlinjer for å navigere i lukket skog, men det er fordi i skogene her er man vanligvis enten på vei opp eller ned og hvis det er ingen åpenbare referansepunkter høydemåleren/kartet er ofte raskere og enklere enn kompass/kart. Det gjelder selvsagt ikke så mye i norske fjellet.

Skrevet
Swiss John skrev (36 minutter siden):

Hvis du er komfortabel med det engelske språket, så foreslår jeg Wayne Naylors utmerkede YouTube-serie med videoer der svært mange aspekter av kart/kompassnavigasjon er dekket. Han er en god formidler og har laget veldig mange slike videoer. Her er en oversikt over dem alle:

https://www.youtube.com/@TheMapReadingCompany/videos

Støttes! I følgende post finner trådstarter også info om noen bøker om han vil fordype seg/lære enda mer:
https://www.fjellforum.no/topic/63129-digitalt-friluftskurs-kart-og-kompass/#findComment-547974

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.