Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

God jul i stua! Noen som har erfaring med noen av disse fjellski-støvlene? Jeg prøvde Alfa Free i fjor, men de fikk jeg stygge gnagsår, så nå går jeg over til Crispi som sies å være mye bedre når man har bred fot/høy vrist. 

Har en plan om å gå Finnmarksvidda og bruke skoene til den type turer, men også til korte toppturer i nærheten av hytta. Jeg har randoneé til lengre turer. Synes det er vanskelig å velge mellom Pro, ikke Pro. Mangler fremre korsbånd i begge knær, så litt ekstra støtte kommer kort med, men samtidig så tenker jeg at det aller viktigste er at de er best mulig å gå med bortover. Noen som har erfaring med noen av disse skoene og vil dele?

Annonse
Skrevet

Jeg går fra Alpina Alaska til Crispi CXP (XP Pro) denne sesongen. Har fått skoene i hus, men ikke fått prøvd de enda. Grunnen til byttet er at det er noe med "ganglaget" som gjør at jeg ikke blir helt venn med Alaska.

Jeg har Crispi Svartisen i 75mm, er på 2dre paret. Har så mange km på det første at det er nærmest utslitt. Har også Svartisen i BC.

CXP/XP Pro er basert på Svartisen. XP er mer lik Stetind BC (som jeg også har).

Når jeg går med Svartisen, strammer jeg aldri plastspennene. Det er en snøring mindre oppover skaftet, det kan virke litt rart på en støvel som skal være kjørestiv, men det gir en mye bedre bevegelse i støvlene når man går. Det kan være nøkkelen til at jeg synes de er veldig gode å gå med. På CXP/XP Pro er det også en snøring mindre, de har i tillegg redusert antallet snøringer i forfoten. På mange måter blir det en slags "gåmodus". Stetind/Alaska/XP vil være snørt i "kjøremodus" hele tiden.

Jeg kjøpte mine CXP hos Alpinstore (Frankrike) rett før EUR-NOK gikk enda mer i dass. Kom på like over 3000,- de trekker av fransk mva på nettprisen. UPS leverte på ca 1uke, jeg har pr nuh enda ikke fått mva og toll behandlingsgebyr fra dem (ca 1000, har gått 1mnd). Uansett hva jeg ender opp med er det bedre totalpris enn noen butikker kan skilte med her hjemme.

Størrelsen er "true size" og samsvarer med Svartisen/Stetind (45). Alaska måtte jeg opp en str. (46)

Skrevet

Med trøblete kne vil eg tru at vridningsstivheit i sålen er like viktig som støtte oppover ankel?  I alle fall på toppturar. 

Eg kjøpte i fjor futura og lundhags expedition for å bruke når eg går med bikkjeskia mine. Tanken var expedition der eg vanlegvis ville brukt Crispi Svalbard (kaldt) og futura elles.

Men, eg synes futura er for lite vridningsstive, noko ein merkar spesielt godt når bindingen elles er veldig stabil. Eg står mykje bak hund, og endar opp med å ta lundhagsstøvelen 9 av 10 gonger.... Er det veldig fine forhold i løypa går eg over til vanlege langrennski. Med andre ord har futura eigentleg ikkje nokon plass i min skigarderobe. Har eg ikkje hund så nyttar eg ski med BC-binding og har då andre sko. 

Har du ikkje hund og stort sett skal gå moderat terreng så er nok futura ok, men er det krevjande tilhøve og/eller terreng så synes eg den kjem til kort, og Crispi har (desverre) ikkje greid å matche bindingen. 

Så for å konkluder:

Til variert bruk ville eg vurdert noko anna. Er gåing på Finnmarksvidda det primære vil truleg futura funke ok.

Må legge til at eg vanlegvis er Crispifan og har "Crispifot", men futuraen vart diverre ikkje nokon favoritt hjå meg. 

Skrevet (endret)

Jeg har både Alfa Skaget og Free og er fornøyde med de, men har heldigvis ikke hatt noen gnagsår. Alfa Free går akkurat bra i forhold til knekking av tær, men på en tur med hard fleks var den ene skoen vond og tærne fikk litt juling. Støvelen er temmelig dyr og jeg merket tåknekkingen med en gang da jeg prøvde de i butikk, men kjøpte til slutt et par brukte på finn.no. Det er ofte en del par til salgs der, for de ser ut til ikke å passe en god del føtter. Ellers så gir Free imponerende støtte og er morsomme å kjøre telemark med. En forbedret modell med full gummikant og uten tåknekking, samt litt høyere og enda litt stødigere skaft, og kanskje litt varmere, hadde stått høyt på ønskelisten min.

Alfa Skaget føles ganske forskjellig fra Free og kan være verd å prøve, for den kan snøres veldig godt og gir overraskende god støtte til å være en ren lærsko, men er et godt stykke unna Free. Jeg syns ikke de føltes bra ut da jeg satte foten nedi, men når jeg snører og går så er de veldig gode på foten min og jeg er veldig fornøyde med støvlene. Kona kom fra Alpina Alaska 75 som var blitt for små, og hun gikk opp en størrelse på Skaget. Hun er også veldig fornøyd med sine, og hun som plages med gnagsår i omtrent alle sko, har hatt ganske lite gnagsår i de. Nyeste modell har endret snøresystemet litt og jeg har ikke prøvd de. Skaget har ikke en vanntett membran og selv om de var helt tette da de var nye, så må de behandles nå. De har vært veldig billige hos XXL på vårsalg de siste årene, men er også ganske rimelige nå.

Jeg har også prøvd Alpina Alaska XP og Pioneer Pro i butikk uten å bli imponert over verken støtte eller passform. Jeg har ennå ikke fått prøvd Crispi Futura XP eller XP Pro i riktig størrelse, men de ser ganske fine ut. Jeg prøvde Svartisen i butikk for noen år siden og var ikke solgt på snøringen og spennene, men har ikke brukt de og husker ikke hvordan de passet.

Jeg så også at Utemagasinet skrøt av støtten til Lundhags sine sko som Tessatroll nevner over, så de kan også være verd å se på. De har også uttakbar innerstøvel som kan være fint på flerdagsturer. Jeg ser også at Alfa Outback er populær til slik bruk og kan være verd å se på, og de har kommet til Xplore i år. Crispi har en lignende modell som heter Svalbard, men den kommer bare i 75 mm og NNN-BC. Lykke til.

Endret av rokkitan

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.