Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi går for den mindre forsteålige click-bait (?)-tittelen denne gangen.

Jeg slo til når jeg kom over et nytt og uåpnet Helsport Spitsbergen X-Trem 3 Camp telt på Finn til Kr 6000,-! Hvordan kunne jeg ikke? Et litt større vintertelt for når man er flere på tur har jeg hatt på ønskelisten en stund.

Etter første prøvetur med teltet på Hardangervidda nå nylig har jeg selvfølgelig gjort opp noen meninger og spørsmål.

Først og fremst: Når og hvordan skal man bardunere "ørene" på tunnelveggene for disse teltene? Å stramme de lager fort en teit knekk i taket, men å ha de slakke skaper unødvendig mye blafring når det blåser litt. Jeg prøvde å finne sweet-spoten her, og den måtte gjerne justeres litt etter forholdene. Hva gjør dere?

IMG_1625.thumb.JPG.7e8ad28e1f7108a95101faf1269de10f.JPG

Elllers utnytter jeg tråden for en liten erfaringsoppsummering om teltet, spesielt sammenlignet med Keb Endurance 3 jeg har mye erfaring med vinterstid.

- Klirrende glidelåsdragere! I hvert fall på samtlige dragere på innerteltet ser jeg ikke helt poenget med dette. Kommer nok til å byttes ut med enkel liten snor, tilsvarende slik Fjällräven gjør det.

- Innvendige stangkanaler er fint for å få flere innvendige høyde- og breddecentimeter i teltet, men det er merkbart (men ikke vesentlig) mer jobb å tre stenger inn og ut fra enn på utvendige kanaler. Jeg synes det er lettere å strekke teltet skikkelig ut for å få det stramt med de utvendige kanalene på Keb Endurance.

- Stormmatter er ikke noe jeg har brukt før og egentlig ikke hatt behovet for. Fint å bruke uansett, men jeg savnet kanskje et forsterket punkt på sidemattene som kan plugges ned før man hiver snø på. Kanskje det er der? Jeg så ikke så nøye. Det hadde kanskje kunne hjulpet på å holde sideveggene strammere.

- Generelt lydnivå opplevde jeg som noe høyere ved bare ~15-16 m/s i kastene. Der dette vanligvis bare gir en fin during i Keb Endurance var det mer klirring i glidelåsdragere og generelt litt mer bevegelse i duken som lager lyd, enda jeg gikk ganske nøye til verks for å få et stramt og fint telt ved oppsett. Mulig det er bare jeg som må øve mer på teltet.

- Ventilasjonsåpningene fungerer bra, men jeg merket meg at det var litt ubeleilig å ikke kunne åpne/lukke en luke helt uten å bruke to hender, noe som er easy peasy med glidelås-baserte luker (typ Hilleberg og Fjällräven). Spesielt på luka i det store forteltet ble det en akrobatisk øvelse å strekke seg over arbeidsgropa for å lukke når vinden tok seg opp og snøføyka kom inn. Ellers innbiller jeg meg at dragsug-effekt for luft ut av lukene er litt svakere enn om det var en hel åpning uten dette stoffet som henger og slenger som en pølse inn i teltet.

- Veldig pluss for den ekstra luka i "bakenden" på teltet, men det snur litt på hvordan jeg vil sette opp teltet. Vanligvis setter jeg "fotende" (ikke hovedfortelt) opp mot vinden, men det gir mindre mening å bruke luka som "kokestasjon" om vinden kommer inn den veien og igjennom teltet istedenfor å dra damp og ev. CO rett ut luka.

Ellers veldig fornøyd med teltet og røverkjøpet. Det blir nok med på vintertur i mange år fremover, men ikke som en erstatning for Keb Endurance 3. Det eller andre telt i garasjen vil jeg nok foretrekke for solo-turer på vinteren fremdeles.

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Annonse
Skrevet

Morsomt å se hvor ulikt man vektlegger ulike detaljer på et telt og også noe en like liker ikke en annen. 

Her ser du hvor dan Vince Colliard fikser stormmattene. Videoen starter der han tar for seg disse.  Hele videoen er severdig og alle har noe de kan reflektere over her og kanskje lære av.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ikke dum den teknikken! Det var noe lignende jeg prøvde på med å dra mattene ut etter å ha lagt snø på, men det ble ikke like god strekk i duken som Vincent får til der. Skal prøves neste tur! Jeg legger likevel merke til blafringen i toppen av tunneltaket hans, på same deler der ørene henger ;)

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Skrevet

Slik jeg tolker teltet er ørene noe av det siste man bruker i skikkelig dårlig vær, og ikke noe man "trenger" å bruke til vanlig. Bruker ikke ørene om ikke det blåser mye, vanligvis samler jeg bare ørebardunene på samme måte som Vince: Bardunen fra stangleddet stramt, og de to ørene såpass "stramt" at selve bardunen ikke blafrer. Dersom det blåser veldig mye (ca >20 m/s) strammer jeg ned ørene, for å hjelpe å holde teltet i bakken, men da drar man fort ytterduken ned i innerduken. 

sneakyowl skrev (20 timer siden):

Ikke dum den teknikken! Det var noe lignende jeg prøvde på med å dra mattene ut etter å ha lagt snø på, men det ble ikke like god strekk i duken som Vincent får til der. Skal prøves neste tur! Jeg legger likevel merke til blafringen i toppen av tunneltaket hans, på same deler der ørene henger ;)

På tidspunktet han snakker om stormmattene har han ikke strukket teltet i lengderetningen med bardunene, så det forklarer nok noe av blafringen.
Min erfaring med dette teltet er at det er viktig å strekke bunnen av teltet skikkelig slik at teltduken er stram langs bakken før man går videre. Symptomet på at man ikke har fått dette til er at stengene sett fra siden ikke er vertikale. Mulig det er litt vidvinkel på bildet ditt og at det er derfor det ser ut til at stengene peker litt innover, men kan også være at du ikke har fått strukket bunnen helt ut.

Ellers irriterer jeg meg litt over dørene. Kunne ønske at det var enklere å få god lufting i toppen av døra. Og skjer ganske ofte at glidelåsen spiser stoffet. 

Bortsett fra det er jeg godt fornøyd med teltet, og tenker du har gjort et godt kjøp!

• Takk 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.