Gå til innhold
  • Bli medlem

Arvet gammel anorakk. Kan den fortsatt brukes?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har kommet til å arve min fars gamle Norrøna anorakk, trolig kjøpt en gang på 80-tallet, og lurte på om noen har erfaring med bruk av slike gamle ytterklær. Den er i 100% bomull og ser ut til å være i god forfatning, men jeg lurer på om den vil tåle en ny runde med vær, og eventuelt impregnering? Usikker på om det var vanlig å impregnere disse anorakkene. Kan noen også fortelle meg hvilken modell dette er?
På forhånd, tusen takk!

IMG_3345.jpeg

IMG_3347.jpeg

IMG_3346.jpeg

Endret av gormaar
  • Liker 1
  • gormaar endret tittelen til Arvet gammel anorakk. Kan den fortsatt brukes?
Annonse
Skrevet

Det ser ut som den er i god forfatning, velbrukte anorakker er ofte blass i fargen. Bomull passer best i tørt vær (dvs kuldegrader), så impregnering er strengt tatt ikke nødvendig. Hvis den ikke har spor etter å ha vært fuktig over litt tid, skal den nok fortsatt tåle en trøkk.

Pelskanten er trolig ekte saker, det er ikke så vanlig lengre.. Pelskant er gull i litt vind.

Jeg bruker fortsatt en kant fra 80-tallet på en "litt mer moderne" jakke (20år gammel). Har sydd på borrelåsfeste siden jakken ikke har knappefeste. For å unngå å sy fast hår fra pelsen, tredde jeg pelsdelen inn i en papphylse fra en tørkerull som jeg snittet på langs, da stakk kun festet på kanten ut av hylsa. På den måten fikk jeg gjenbruk på pelsen.

Skrevet
1 hour ago, Marius Engelsen said:

Impregner med Nikwax Cotton proof flytende impregnering om du vil ha den vannavvisende :) 

Det var min første tanke også men tenker det kan være lurt å kombinere med bivoks utsatte steder som feks skuldre og hette.

Skrevet

Jo mer man impregnerer, jo tettere blir anorakken og litt av fordelen med bomull forsvinner, nemlig hvor godt den puster. Så spørs om trådstarter ønsker å gjøre jakka mer allsidig. Om det er greit å kun bruke den når det er godt på minussiden er det i min mening klart best å la den være uimpregnert! Ser ut som en topp anorakk. Jeg har en anojakke selv fra Norrøna og der er pelskanten ekte pels.

Skrevet

Gammel Norrøna anorakk med det gamle Norrøna logoet?

Det kan ikke bli hottere enn det vinteren 2024/2025!

Hipsterne på Gründerløkka gir en formue for slike som de kan sitte i på kafeen på hjørnet mens de sipper på det siste på kaffefronten.

Du har skutt gullfuglen her. Gratulerer.

Skrevet

Takk for gode svar! Er det slik å forstå at anorakken helst er beregnet for kaldt og vindfullt oppholdsvær? Jeg bor på vestlandet og stoler ikke nok på værmeldingen til å bytte skalljakken med anorakken, utenom ved helt spesielle omstendigheter. Da blir det i såfall et snevert bruksområde, med mindre den kan impregneres slik at den faktisk ikke suer til seg vann. 

Skrevet

Velger å snu spørsmålet. Hvorfor i all verden skulle ikke den anorakken kunne brukes? 

Norrøna var i sin tid kjent for å lage ekstremt slitesterke plagg. Fortsatt er mange av Norrønas eldre plagg overlegen hva gjelder holdbarhet og slitestyrke. 

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.