Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei Fjellforum,

Dette er mitt første innlegg, så beklager om det er formateringer etc. som ikke er riktig. 

Våren 2024 kjøpet jeg et par Crispi Bre som jeg skulle bruke på mine Åsnes Nansen med Rottefella Super Telemark (eldgammel type). Oppdaget at bindingen slet på læret og jeg fikk nye sko på garantien. I klageperioden kjøpte jeg et par Voile 3-pin som nye fra Finn.no. Nylig gikk jeg på tur med nye sko og bindinger. Ingen særlig slitasje på læret denne gangen. Men etter å to-tre turer på til sammen 2-3 mil, så har pinsene på bindingene blitt helt oppspist av skoen. Siden sålen var problemet på den forrige skoen min, så har jeg lav tillit til Crispis Bre-modellen og jeg mistenker at sylindrene sitter for langt inn i skoen, noe som gjør at de sliter ned pinsene. Jeg har sett i andre innlegg her om at noen har opplevd lignende med Scarpa T4 og skylder også der på skoene. Dette var derimot ikke et problem på Rottefella-bindingen.

Jeg har nå tatt kontakt med sportsbutikken jeg kjøpte skoene på for å få dem til å undersøke. Derimot så frykter jeg at jeg havner mellom barken og veden hvor skoprodusent og selger av binding skylder på hverandre, eventuelt meg for brukerfeil. Men jeg har hele tiden vært nøye på at skoene sitter riktig før jeg spenner meg fast og går. Gjerne se vedlagte bilder.

Tilbakemeldinger om det er skoene, bindingene eller meg tas i mot med takk. Jeg ønsker nemlig å be om nye sko og bindinger, men vet ikke hvem jeg skal rette dette kravet mot. 

Vennlig hilsen,

Ferskfesken 

IMG_8417.jpg

IMG_8418.jpg

IMG_8420.jpg

IMG_8421.jpg

Annonse
Skrevet (endret)

Uff, det var trist å høre. Har du klemt bøylen passe/godt ned på 75mm tåen? Jeg tenker at det er friksjonen mellom gummisålen og bindingen som hovedsakelig skal holde skoen på plass i bindingen, så hvis ikke bøylen sitter godt vil skoen bevege seg i bindingen og begge deler bli raskere slitt. Jeg opplevde aldri noe slikt i løpet av mine år på Rottefella 75 mm tåbinding. Jeg har også prøvd kabelbindingene deres, men foretrakk den vanlige tåbindingen. "75mm with Cable" kan være et godt alternativ hvis du liker å kjøre telemarksvinger nedover. Jeg så litt slitasje på læret på oversiden av tåen fra bindingene mine, men skoene fungerte godt i veldig mange år.

Jeg tror det er en stålplate framme i 75mm sålen med hull til pinnene i bindingen, ikke sylindre, men hvor dypt den skal sitte vet jeg ikke. Det er bra at du er nøye med å få skoene riktig på plass, men det kan se ut som du ikke har fått tåen på den venstre skoen din godt inn i bindingen før du har trykket ned bøylen. Den viser tegn på at du har bommet litt, men slitasjen på pinnene på bindingene ser lik ut, så jeg tror ikke det er årsaken. Kan de være at du har prøvd den på høyre binding/ski?

Voile sin originale HD Mountaneer 3-pin passer best for tykke såler, så de har kommet med en ny tåbinding som passer bedre for tynne såler, Voile 201 Telemark 3-pin: https://www.voile.com/voile-201-telemark-3-pin-binding.html
Jeg har ingen erfaring med verken Voile 3-pin eller Crispi Bre, men syns Rottefella Super Telemark passet best på sko med tynnere såle. De passet bra på mine Asolo Morgedal, men dårlig på Extreme som hadde betydelig tykkere såle. Det kan hende Voile bindingen ikke er optimal til skoene dine, men jeg trodde den skulle passe.

Jeg har byttet til Xplore da jeg kjøpte nye sko, blant annet på grunn av slark og knirk i 75mm tåbinding. Det systemet har også sine ulemper, men jeg er godt fornøyd så langt. Det viktigste er uansett sko som passer foten.

PS. Denne tråden hadde passet bedre under kategorien Vinterutstyr. Kanskje en administrator/moderator kan flytte den?

Endret av rokkitan
Skrevet
rokkitan skrev (7 minutter siden):

Uff, det var trist. Har du klemt bøylen passe/godt ned på 75mm tåen? Jeg tenker at det er friksjonen mellom gummisålen og bindingen som hovedsakelig skal holde skoen på plass i bindingen, så hvis ikke bøylen sitter godt vil skoen bevege seg i bindingen og begge deler bli raskere slitt. Jeg opplevde aldri noe slikt i løpet av mine år på 75 mm, men jeg så litt slitasje på læret på overside av tåen fra bøylen. Skoene mine fungerte dog godt i veldig mange år.

Jeg tror det er en stålplate framme i 75mm sålen med hull til pinnene i bindingen, ikke sylindre, men hvor dypt den skal sitte vet jeg ikke. Pass på at du får tåen godt inn i bindingen før du trykker ned bøylen, ellers vil hullene fort bli slitt. Den venstre skoen din viser tegn på at du har bommet litt, men slitasjen på pinnene på bindingene ser lik ut, så jeg tror ikke det er årsaken. Kan de være at du har prøvd den på høyre binding/ski?

Voile sin originale HD Mountaneer 3-pin passer best for tykke såler, så de har kommet med en ny tåbinding som passer bedre for tynne såler, Voile 201 Telemark 3-pin:
https://www.voile.com/voile-201-telemark-3-pin-binding.html
Jeg har ingen erfaring med verken Voile 3-pin eller Crispi Bre, men syns Rottefella Super Telemark passet best på sko med tynnere såle. De passet bra på mine Asolo Morgedal, men dårlig på Extreme. Det kan hende Voile bindingen ikke er optimal til skoene dine, men jeg trodde den skulle passe.

Jeg har byttet til Xplore da jeg kjøpte nye sko, blant annet på grunn av slark og knirk i 75mm tåbinding. Det systemet har også sine ulemper, men jeg er godt fornøyd så langt.

PS. Denne tråden hadde passet bedre under kategorien Vinterutstyr. Kanskje en administrator/moderator kan flytte den?

Takk for svar rokkitan! Jeg har også en mistanke om at bindingen har for mye "rom" for min skomodell. Som ny bruker av 75mm, så syns jeg også at det var mye slark sammenlignet med mine Rottefella Super Telemark. Likevel valgte jeg å bruke Voile-bindingen både på 1., 2. og 3. hakk alt etter føre og terreng, nettopp fordi både skoimportør, Fjellsport.no og min lokale sportsbutikk ikke hadde noen innvendinger mot å bruke Bre + Voile 3-pin. Det er jo alltids en mulighet for at jeg har satt bindingene på feil fot, men jeg tviler (helt ydmykt). Dette sjekket jeg grundig før jeg satt i gang og børstet bort snø og is etter hvert stopp. 

Litt off topic, men jeg tenker nå å bytte tilbake til mine gamle Rottefella. Passer Voile sin hælbit med disse, tror du?

Skrevet
Ferskfesk skrev (Akkurat nå):

Takk for svar rokkitan! Jeg har også en mistanke om at bindingen har for mye "rom" for min skomodell. Som ny bruker av 75mm, så syns jeg også at det var mye slark sammenlignet med mine Rottefella Super Telemark. Likevel valgte jeg å bruke Voile-bindingen både på 1., 2. og 3. hakk alt etter føre og terreng, nettopp fordi både skoimportør, Fjellsport.no og min lokale sportsbutikk ikke hadde noen innvendinger mot å bruke Bre + Voile 3-pin. Det er jo alltids en mulighet for at jeg har satt bindingene på feil fot, men jeg tviler (helt ydmykt). Dette sjekket jeg grundig før jeg satt i gang og børstet bort snø og is etter hvert stopp. 

Litt off topic, men jeg tenker nå å bytte tilbake til mine gamle Rottefella. Passer Voile sin hælbit med disse, tror du?

Scarpa T4 har jeg opplevd det samme med. Om tåbindingen ikke klemmes til hardt, blir det gnag på pinnene

Skrevet

Jeg hadde byttet tilbake til Rottefella Super Telemark, men forhåpentligvis kan noen som har erfaring med Crispi Bre svare. Jeg brukte alltid bindingen på andre hakk på mine sko, for første var for løst og tredje krevde mer kraft enn jeg syns var bra. Jeg hadde ikke bekymret med meg å bytte hælplate, selv om den kanskje er et par millimeter høyere enn Rottefella sin.

Merkene rundt hullene kan komme av en enkelt bom, men de er uansett for små til at de vil påvirker funksjon.

Skrevet
Marius Engelsen skrev (50 minutter siden):

Scarpa T4 har jeg opplevd det samme med. Om tåbindingen ikke klemmes til hardt, blir det gnag på pinnene

Interessant. Fortsatte du å bruke den sko-binding-kombinasjonen etter at du oppdaget dette? Og i så fall, hadde dette negative konsekvenser for sko eller binding? Jeg tror det mest fornuftige for meg er å bytte tilbake til Rottefella, men det får jeg kanskje ikke gjort før på nyåret. Vil jo gjerne trø litt rundt på ski i jula.

Skrevet

Har noen eld gamle Crispi bre. Ser at de ikke har endra så mye på disse siden jeg kjøpt de året etter ol på Lillehammer :-) Tenker nok at disse er for tynne til å bruke i Voile 3-pin bindig. Jeg kjøpte Voile sin binding sammen med Crispi svartisen, denne passa som en hånd i hanske i Volie 3 pin. Svartisen er av den tykke typen. Som rokkitan skriver "Voile sin originale HD Mountaneer 3-pin passer best for tykke såler". så har du nok brukt feil binding. Dette er også mitt inntrykk basert på erfaring med eldgamle Crispi støvler.  

Skrevet

Testa de gamle crispi støvlene etter at jeg kjøpte og brukt svartisen støvlene. Stor forskjell og det føltes som å stå på ski med mokasiner :-) Gode å gå med bortover, men ikke like kult nedover på holkeføre.

• Hehe 1
Skrevet
Dompappen skrev (3 minutter siden):

Har noen eld gamle Crispi bre. Ser at de ikke har endra så mye på disse siden jeg kjøpt de året etter ol på Lillehammer :-) Tenker nok at disse er for tynne til å bruke i Voile 3-pin bindig. Jeg kjøpte Voile sin binding sammen med Crispi svartisen, denne passa som en hånd i hanske i Volie 3 pin. Svartisen er av den tykke typen. Som rokkitan skriver "Voile sin originale HD Mountaneer 3-pin passer best for tykke såler". så har du nok brukt feil binding. Dette er også mitt inntrykk basert på erfaring med eldgamle Crispi støvler.  

Takk for svar, Dompappen! Det er interessant at det finnes lite informasjon om dette hos både sko- og bindingsprodusentene, men jeg skjønner fra tidligere innlegg i tråden at Voile har addressert dette problemet i nyere tid. Likevel så ser dette kunnskapshullet ser ut til å også eksistere hos forhandlerne som selv mener at de har ekspertkompetanse på området. Da blir det desto vanskeligere for forbrukerne å klage når man blir solgt et produkt som ikke passer til resten av utstyret.

Skrevet
8 hours ago, Ferskfesk said:

Med "hælbit" mener du plastbitene festet på skien (“hælstø”) eller kabelfestet? Hvis du mener kabelfestet, hvilken (Hardwire eller "3-Pin Cable")?

Hvis du mener plastbitene, så er Voilé litt høyere enn Rottefella (11 mm vs 6 mm), men det burde ikke gjøre noen merkbar forskjell i bruk. Begge deler krever to hull i skien, men hullene er ikke like langt fra hverandre – så hvis du vil ta av Voilé-delen og erstatte den med Rottefella, må du plugge det fremre hullet og bore et nytt rett bak den.

Skrevet

En hælkloss fra Voile passer fint til Rottefella, plasseringen er ikke så farlig så lenge hælen treffer plata. Litt høydeforskjell gjør heller ikke noe.

Avhengig av årgang, så er Rottefella i metall med plast i midten, eller i plast. Den i plast har en skrue og en styrepinne i stedet for 2 skruer.

Jeg har også problemer med T4 og dybde på hullene. Jeg tok en plansliper med grovt papir og prøvde å slipe ned sålen. Fikk av 1mm, men det tok avsindig lang tid.. Seig gummi altså, men har ikke gått løs på den med båndsliper.. Slitasje på pinnene er en ting, men jeg ble heller ikke god venn med T4 å gå med. I bakke var de ok.

Jeg har Crispi Svartisen, der bruker jeg trinn 2 under gange, og 3 om jeg skal nedover og ha bedre kontroll. Å ha litt "play" I bindingen gir litt mer behagelig "ganglag", og jeg gikk i starten med de i trinn 1, men da ble det litt slitasje rundt hullene. Jeg har noen 100mil på Voile/Svartisen.

Rottefella med wire liker jeg ikke. Festepunktene til wiren kan hekte i hverandre når jeg går, og samme festepunkt har laget dype sår i topplaget på motsatt ski. Altså bindinger kun for bred beinstilling.

Skrevet
Swiss John skrev (31 minutter siden):

Med "hælbit" mener du plastbitene festet på skien (“hælstø”) eller kabelfestet? Hvis du mener kabelfestet, hvilken (Hardwire eller "3-Pin Cable")?

Hvis du mener plastbitene, så er Voilé litt høyere enn Rottefella (11 mm vs 6 mm), men det burde ikke gjøre noen merkbar forskjell i bruk. Begge deler krever to hull i skien, men hullene er ikke like langt fra hverandre – så hvis du vil ta av Voilé-delen og erstatte den med Rottefella, må du plugge det fremre hullet og bore et nytt rett bak den.

Hei! Jeg mente plastbiten. Jeg har Rottefella uten kabel av eldre type, så da ville alternativet vært å erstatte plast fra Voile med den i metall fra Rottefella. Takk for svar og god info! 

Skrevet
Omnilite skrev (8 minutter siden):

En hælkloss fra Voile passer fint til Rottefella, plasseringen er ikke så farlig så lenge hælen treffer plata. Litt høydeforskjell gjør heller ikke noe.

Avhengig av årgang, så er Rottefella i metall med plast i midten, eller i plast. Den i plast har en skrue og en styrepinne i stedet for 2 skruer.

Jeg har også problemer med T4 og dybde på hullene. Jeg tok en plansliper med grovt papir og prøvde å slipe ned sålen. Fikk av 1mm, men det tok avsindig lang tid.. Seig gummi altså, men har ikke gått løs på den med båndsliper.. Slitasje på pinnene er en ting, men jeg ble heller ikke god venn med T4 å gå med. I bakke var de ok.

Jeg har Crispi Svartisen, der bruker jeg trinn 2 under gange, og 3 om jeg skal nedover og ha bedre kontroll. Å ha litt "play" I bindingen gir litt mer behagelig "ganglag", og jeg gikk i starten med de i trinn 1, men da ble det litt slitasje rundt hullene. Jeg har noen 100mil på Voile/Svartisen.

Rottefella med wire liker jeg ikke. Festepunktene til wiren kan hekte i hverandre når jeg går, og samme festepunkt har laget dype sår i topplaget på motsatt ski. Altså bindinger kun for bred beinstilling.

Takk for svar, Omnilite! Om jeg tar sjansen på å bruke Voile-bindingene mine fremover, så blir det nok trinn 2, ja. Mine Rottefella er uten wire og Made in Norway og hvit og lilla. Aner ikke årgang, men de er en liten kuriøsitet og funker bra til sin bruk.

Skrevet
Ferskfesk skrev (48 minutter siden):

Takk for svar, Omnilite! Om jeg tar sjansen på å bruke Voile-bindingene mine fremover, så blir det nok trinn 2, ja. Mine Rottefella er uten wire og Made in Norway og hvit og lilla. Aner ikke årgang, men de er en liten kuriøsitet og funker bra til sin bruk.

Jeg gikk på "Atomic Ulriken utfor" med hvite og røde telemark bindinger nå i helga. Utstyr fra siste halvdel av 80-tallet fungerte fint i skogen med ikke alt for mye snø. Svartisen også der i trinn 2.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.