Gå til innhold
  • Bli medlem

Multitool, hva foretrekkes, hva er bra og hva er mindre bra.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Siden det ofte nevnes multitool i knivdiskosjoner, kunne det være greit med en egen multitool tråd.

Har selv følgende SOG Powerlock, Leatherman OHT, Leatherman Kick og en Gerber.

SOG Powerlock ble kjøpt inn etter å ha hatt en Gerber ett par år. Gerberen var ganske slarkete og stålkvaliteten dårlig. 

SOG’en er tung og stødig som fjell. Har mest tilhold i bilen pga tyngden.

Leatherman Kick fikk jeg på et seminar, ruster som fy og har ligget arkivert i en skuff siden. 

Leatherman OHT har vel blitt en favoritt. Den har endel felles med Gerbern, men i en annen klasse i opplevd kvalitet.

Endret av Bjørnar Ø
  • Liker 1
Annonse
Skrevet

Tror de fleste vil trekke fram Leatherman og Victorinox som de kvalitetsmessig beste. Men hva som er "godt nok" kommer jo an på bruken. 

Jeg har en "klassisk" Leatherman som jeg aldri bruker fordi den er stor og tung. Den mindre Leatherman Juice har vært med på endel turer, og så har jeg en billig (men overraskende solid) Nextool Sailor Mini. Sistnevnte er ikke stort større enn en standard lommekniv, og vil ganske sikkert ikke tåle hard bruk. Til småtterier i hverdagen er den helt ypperlig.

Har en Gerber Dime også. Fin størrelse men gjennomført dårlig kvalitet; upresis tang, ubrukelig saks. God øljekk, da.

Skrevet (endret)

Til multi-toolens forsvar var det i "den andre tråden" snakk om jobb- og hverdagskniver, og der er det naturlig at det fort blir multi-tool som er tingen. Leatherman OHT for meg, som nevnt! Genial enhåndsoperert sak.

Edit, Leatherman Micra må også nevnes! Ekstremt praktisk og i høy kvalitet nøkkelrings-multiverktøy. Jeg vet ikke hvor gammel min er, men jeg fant/fikk den (husker ikke) for 10-11 år siden. Spesielt kniven og saksen er mye brukt. Ofte har jeg fundert på å kun ta med den på tur. Det hadde sikkert holdt til det meste, men det har blitt med tanken.

Endret av sneakyowl
Skrevet
Blindgjenger skrev (59 minutter siden):

Gerber Dime også. Fin størrelse men gjennomført dårlig kvalitet

Dime virker å ha veldig ujamn kvalitet. Jeg har to. Den ene døde saksa raskt på. Den andre ble kjøpt for å erstatte denne. Den funker fint, men finishen er noe variabel. 

For øvrig, så tror jeg at jeg har en multi-tool-fetisj🙈 Jeg har alt for mange til å prøve å liste opp, men holder, i hovedsak, en knapp på modeller fra Leatherman.

Skrevet (endret)

Leatherman Skeletool CX følger meg i hverdagen og på tur. Eneste jeg noen få ganger kan savne med denne er fila og sagen fra Leatherman Wave.

På tur er Leatherman Juice S2   en favoritt. Den og en (eldre versjon av ) Leatherman Micra.  Juice S2 er ikke i salg mer dessverre. Har også en Juice CS4 som jeg fikk som erstatning da en tidligere Juice feilet.

Leatherman Wave, brukt på tur en del, men har vurdert den som litt overkill (vekt og størrelse vs behov). Men Wave er nå Leatherman sin mest solgte da, og ikke uten grunn.  Har to (standard, ikke pluss), en til husbruk og en med fast plass i beredskapsveska. Lett å like, har "alt".

Har også Leahterman Surge. Tror noen håndtverkere foretrekker denne. Min ligger fast i bilen med bit-forlenger og et bit-sett.

Har også en Victorinox Swiss Tool Spirit X, Slank og fin, men den har jeg ikke blitt helt fortrolig med. Liker Leatherman sine bedre kort og godt. Dog har jeg ikke gitt meg i kast med de nyere modellene til Leatherman, de med magnetlåsning og blad i magnacut og what not. Har ikke sett behovet. Kunne tenkt meg en Leatherman Charge TTi, som en forbedret/fordyret utgave av Wave, men det har blitt med tanken. Har jo så det holder i dette livet og neste.

Har heller ikke følt for å prøve så mye annet, som Gerber, Sog eller andre merker (utenom Victorinox da). Begynner jo bli en del merker å velge mellom. 

Hekta på Leatherman altså, siden min første Leatherman Sidekick rettelse - Sideclip (1998-2004), har den enda. Sidekick var etterfølgeren. For mange har jo også Leatherman blitt et synonym for multiverktøy (aka multitool). Godt illustrert av han som fortalte meg at han hadde kjøpt seg en ny Leatherman, og når jeg spurte hvilken modell, svarte han "en Victorinox".  Ikke uten grunn at det har blitt slik.  Leatherman-utvalget har vært og er stort.

Endret av zimwalker
feilretting, produktnavn
Skrevet

Jeg har litt forskjellige, men brukte tidligere leatherman OHT. Ikke så ofte jeg har fått bruk for den, så den siste tiden har jeg bare tatt med en liten og søt Leatherman Squirt. Av de forskjellige verktøyene på multiverktøyet er det kniv som blir mest brukt, men der har jeg som regel med en "vanlig" turkniv. Egen sag pakker jeg med om jeg føler det blir behov.

Sliter egentlig litt med å pakke med meg ett stort og tungt multiverktøy fullt av forskjellige verktøy jeg aldri bruker. Pakker heller med meg dedikert sag og kniv ved behov. Nebbtangen og saksen på Leatherman Squrt er vel egentlig den eneste grunnen for at den er med.

• Liker 1
Skrevet
David S. skrev (8 timer siden):

Jeg har litt forskjellige, men brukte tidligere leatherman OHT. Ikke så ofte jeg har fått bruk for den, så den siste tiden har jeg bare tatt med en liten og søt Leatherman Squirt. Av de forskjellige verktøyene på multiverktøyet er det kniv som blir mest brukt, men der har jeg som regel med en "vanlig" turkniv. Egen sag pakker jeg med om jeg føler det blir behov.

Sliter egentlig litt med å pakke med meg ett stort og tungt multiverktøy fullt av forskjellige verktøy jeg aldri bruker. Pakker heller med meg dedikert sag og kniv ved behov. Nebbtangen og saksen på Leatherman Squrt er vel egentlig den eneste grunnen for at den er med.

Jeg har med en Leatherman Squirt som fast følge på tur, den ligger sammen med førsthjelpssakene. Så og si ubrukt, og nebbtangen på denne er så presis at jeg har brukt den til å trekke ut flis fra fingeren.

Synd den er godt ut av produksjon.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har i mange år hatt en Leatherman Wave som jeg trodde at jeg ikke klarte meg uten. Så fikk jeg en Skeletool  på jobben rett før jeg pensjonerte meg, og nå er jeg ikke sikker på hvor Waven er blitt av. Den ligger en eller annen plass. Men Skeletoolen sitter i lommekanten min alltid. Ute og hjemme. 

Skrevet

Skeletool CX! Ikke for tung, ikke for stor.

Tangen er kraftig nok til at man kan klemme til å dra rundt teleskopstaver som har blitt våte of frosset sammen. God kniv, og bits som passer skibindingene. Om man sløver en bits, så er det ikke hele verktøyet som er ødelagt, man bytter bare bitsen.

Til sommerturer, holder det egentlig med disse små billige multiverktøyene med en liten tank og knøttliten kniv på. Tang er veldig nyttig uansett årstid.

Til hverdags kan man ha med et utvalg av bits og botsforlenger hvis man vil forbedre skrujerns følelsen:

IMG_7547.jpeg

IMG_7545.jpeg

Skrevet
zimwalker skrev (8 timer siden):

På tur er Leatherman Juice S2   en favoritt.

Det irriterer meg grenseløst at jeg aldri kjøpte en S2. Den gang de var i salg hadde jeg helt andre behov, og større var stort sett bedre. Nå som jeg har blitt kontor-rotte er de fleste MT for tunge eller mann må helt ned til Micra størrelse, som blir for puslete. Jeg har aldri prøvd Juice serien, eller S2 spesifikt, men det fremstår som en ideel størrelse for mitt behov nå for tiden.

Har også Leahterman Surge. Tror noen håndtverkere foretrekker denne. Min ligger fast i bilen med bit-forlenger og et bit-sett.

Har ett elsk / hat forhold til denne. Den er helt idiotisk tung, men i min gamle jobb hvor jeg ofte måtte klatre eller på andre vis komme meg til vanskelig tilgjengelige plasser og ha både avbitertang, kniv, baufil og fil lett tilgjengelig, så var denne som ett kinderegg. Nå for tiden ligger den i hverdagssekken som balast, så jeg får litt ekstra trening.

Har også en Victorinox Swiss Tool Spirit X, Slank og fin, men den har jeg ikke blitt helt fortrolig med. Liker Leatherman sine bedre kort og godt.

Denne og Leatherman Curl er nok favorittene mine av de litt for tunge multiverktøyene som er i salg. Begge har ett fornuftig utvalg av verktøy uten å bli alt for store. I de fleste sammenhenger foretrekker jeg multiverktøy som har faste verktøy, men til tur og friluftsliv er det ofte motsatt. De gangene jeg har med litt kraftigere multiverktøy med bitsholder vil jeg ha akkurat riktig bits til de skruene som krever moment, og gjerne mulighet for reserve bits. Til annet bruk synes jeg de som har løse bits har ofte for dårlig rekkevidde og selv med forlenger blir det for klumpete for å komme til nedsenkede skruer. Leatherman sine bits har også ganske dårlig holdbarhet, og tilgange på nye bits har vært veldig dårlig i en lang periode.
Spirit X har ett gjennomtenkt utvalg av verktøy og alt er i gjennomført høy kvalitet. Jeg ventet lenge med å kjøpe den ettersom jeg har akkumulert nok multiverktøy til å klare meg ganske bra etter å ha hatt ubegrenset tilgang på Leatherman i den gamle stillingen min, samt at jeg hadde litt problem med å ta ett blankpolert multiverktøy seriøst. Jommen tok jeg feil. Basert på produksjonstoleranser og kvalitetskontroll alene, må dette være det beste multiverktøyet som er i produksjon. Gamle Leatherman som var 100% laget i USA var i nærheten, men nyere Leatherman når ikke Spirit X til knærne i kvalitetsfølelse. Det er derimot ikke alt som er like praktisk på sveitseren, så jeg foretrekker fortsatt Leatherman i mange sammenhenger, f.eks. på tur.

Hekta på Leatherman altså, siden min første Leatherman Sidekick (har den enda.) For mange har jo også Leatherman blitt et synonym for multiverktøy (aka multitool). Godt illustrert av han som fortalte meg at han hadde kjøpt seg en ny Leatherman, og når jeg spurte hvilken modell, svarte han "en Victorinox".  Ikke uten grunn at det har blitt slik.  Leatherman-utvalget har vært og er stort.

Jeg vet ikke hvor mange Leatherman jeg har. Det startet med en Gen. 1 SuperTool som jeg fikk til jul av mine foreldre i 97, avløst av en Gen. 1 Wave som jeg overtok fra min onkel mens jeg var i militæret 3 år senere. Har vært så fornøyd med Leatheman at jeg aldri har giddet se på hva de andre produsentene tilbyr, før nå de siste årene. Det er utrolig frustrerende at Leatherman kutter ut stadig flere av sine små og mellomstore modeller. Min Squirt PS måtte sendes inn på garanti når saksen røyk for ett års tid siden. Den ble byttet med en Micra, som kanskje er bedre rent kvalitetsmessig, men er på ingen måte en erstatning for en modell uten kniv og med tang, noe som gjorde den utrolig praktisk i mange sammenhenger.
Mtp. hvor mange år som har gått siden Juice-serien ble avviklet, så ser det ikke ut som den heller får noen erstatter med det første. 

Så hva er bra i dagens marked?
I mangel av mellomstore modeller med tang, så er det en lett modifisert Victorinox Cadet som ligger i lomma til vanlig. Kniven brukes nesten aldri, men siden den dedikerte lommekniven har Wharncliffe blad er det ikke helt bortkastet å ha ett lite knivblad med kurvet egg i bakhånd. Ellers har jeg slipt bort boksåpneren slik at jeg får ett 3mm rettspor som kommer til nedsenkede skruer o.l. Den lille filen brukes overraskende ofte som fil, men for meg som jobber med elektronikk og små komponenter duger ofte den spisse tuppen som en 2D phillips-trekker (profilen er en mellomting mellom PH1 og PH2, så den passer greit nok i overrakende mange skruehoder så lenge det ikke kreves alt for stort moment). 6,5mm rettspor er praktisk til større skruer som ofte brukes på koblingsbokser og skap, samt at den funker OK som "pry-tool". Flaskeåpneren sier seg selv :) 
Cadet er langt fra komplett, men den dekker veldig mange prosent av de behovene som plutselig dukker opp. Når en legger det sammen med helt grei pris, topp kvalitetsfølelse og en størrelse og vekt som ikke merkes, så blir valget ganske enkelt. Det hjelper selvsagt at jeg har kontoret fult av verktøy, en større multitool + annet verktøy i hverdagssekken samt i begge kjøretøyene, så det er sjelden langt å gå etter forsterkninger når Cadet'en ikke strekker til.

Til tur da?
I gamle dager, når jeg dro på helgetur med 100-liters sekk, så pakket jeg min Leatherman wave uten å reflektere over vekten eller hvilke funksjoner jeg ville få bruk for. Og dette ble en (u)vane som satte seg i ryggmargen og vedvarte i mange år. En sjelden gang ble den byttet ut med Skeletool CX, men den er jo heller ikke fjærlett. Det er nok bare ca. 5 år siden jeg stod å pakket til en langhelg på Dovre og litt inspirert av thru-hikere jeg hadde sett på YT prøvde å få plass i  en 40-liters sekk. 60-literen var nylig gitt bort, så jeg hadde ingenting mellom 40 og 105 liter. Waven ble lagt oppi av gammel vane, men senere i pakkeprosessen innså jeg at sekken kom til å bli alt for full og al for tung. Noe måtte ofres for å unngå å måtte falle tilbake på 105-literen. Det satt langt inne, men etter nøye overveielse kom jeg til at Wave'en måtte ofres. Denne gangen var det Victorinox Cadet som ble med, men det var mest fordi det var den jeg hadde for hånden.
Nå pakker jeg gjerne en lett multitool eller en kombinasjon av lette verktøy som gir meg ønsket funksjonalitet, istf. å pakke ett stort multiverktøy å håpe at det løser alt som kan dukke opp. Gjengangere i sekken er:
- Victorinox Compact (sjelden at jeg har med bare denne, men den kan utfylle andre verktøy. Meget bra saks, og jeg synes "parcel hook'en" har ufortjent dårlig rykte. Praktisk til å bl.a. løfte varme kjeler av bålet eller dra opp kranglete teltplugger.
- Victorinox Sportsman (I praksis en Cadet med pinsett, tannpirker og korketrekker. 
- Victorinox Bantam Alox (for de aller letteste turene, der jeg egentlig ikke forventer å få bruk for verktøy eller kniv)
- Victorinox Rambler (mer til reise enn tur. Ligger i toalettmappen. Overraskende nyttig ifht. størrelsen. Vanskelig å forstå hvorfor Classic er mer populær enn denne)
- Leatherman Squirt PS (har vært med veldig ofte, spesielt turer der fiskestang eller isfiskeutstyr er med, men dessverre avgått og utgått)
- Leatherman Skeletool (typsik til vintertur o.l. der jeg vil ha litt kraftigere verktøy til skibindinger o.l., samt forsikre meg at jeg har bits som passer perfekt)
- Knipex Cobra XS (veldig nyttig i kombinasjon med andre multiverktøy for å holde igjen muttere o.l.)

• Liker 2
Skrevet
aico skrev (7 timer siden):

Spirit X har ett gjennomtenkt utvalg av verktøy og alt er i gjennomført høy kvalitet. Jeg ventet lenge med å kjøpe den ettersom jeg har akkumulert nok multiverktøy til å klare meg ganske bra etter å ha hatt ubegrenset tilgang på Leatherman i den gamle stillingen min, samt at jeg hadde litt problem med å ta ett blankpolert multiverktøy seriøst. Jommen tok jeg feil. Basert på produksjonstoleranser og kvalitetskontroll alene, må dette være det beste multiverktøyet som er i produksjon. Gamle Leatherman som var 100% laget i USA var i nærheten, men nyere Leatherman når ikke Spirit X til knærne i kvalitetsfølelse

Kvaliteten er det neppe noe å si på. Men smaken er som baken vet du, delt. Kan diskuteres, men ikke forenes. Men godt mulig jeg tar den opp av skuffen igjen, mulig det er bare tilvenning som skal til. Har vært slik med noen kniver som jeg ikke likte grepet på i starten for eksempel, men, som jeg etterhvert kom til å like veldig godt (som Casström no. 10 og 14 for eksempel).

Victorinox har du noen av du også ja...lommekniver/multiverktøy, hva man velger å kalle dyret. Kom jo over et utvalg av beslektede slike fra Wenger på denne tiden i fjor så har jo noen å velge blant der også ja. En favoritt er dog Victorinox sin Farmer og Farmer X (x=med saks) i Alox.  Finnes også en lillebror til denne, Pioneer og Pioneer X også i Alox.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.