Gå til innhold
  • Bli medlem

Multitool, hva foretrekkes, hva er bra og hva er mindre bra.

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet

Tror de fleste vil trekke fram Leatherman og Victorinox som de kvalitetsmessig beste. Men hva som er "godt nok" kommer jo an på bruken. 

Jeg har en "klassisk" Leatherman som jeg aldri bruker fordi den er stor og tung. Den mindre Leatherman Juice har vært med på endel turer, og så har jeg en billig (men overraskende solid) Nextool Sailor Mini. Sistnevnte er ikke stort større enn en standard lommekniv, og vil ganske sikkert ikke tåle hard bruk. Til småtterier i hverdagen er den helt ypperlig.

Har en Gerber Dime også. Fin størrelse men gjennomført dårlig kvalitet; upresis tang, ubrukelig saks. God øljekk, da.

Skrevet

Til multi-toolens forsvar var det i "den andre tråden" snakk om jobb- og hverdagskniver, og der er det naturlig at det fort blir multi-tool som er tingen. Leatherman OHT for meg, som nevnt! Genial enhåndsoperert sak.

Skrevet
Blindgjenger skrev (59 minutter siden):

Gerber Dime også. Fin størrelse men gjennomført dårlig kvalitet

Dime virker å ha veldig ujamn kvalitet. Jeg har to. Den ene døde saksa raskt på. Den andre ble kjøpt for å erstatte denne. Den funker fint, men finishen er noe variabel. 

For øvrig, så tror jeg at jeg har en multi-tool-fetisj🙈 Jeg har alt for mange til å prøve å liste opp, men holder, i hovedsak, en knapp på modeller fra Leatherman.

Skrevet (endret)

Leatherman Skeletool CX følger meg i hverdagen og på tur. Eneste jeg noen få ganger kan savne med denne er fila og sagen fra Leatherman Wave.

På tur er Leatherman Juice S2   en favoritt. Den og en (eldre versjon av ) Leatherman Micra.  Juice S2 er ikke i salg mer dessverre. Har også en Juice CS4 som jeg fikk som erstatning da en tidligere Juice feilet.

Leatherman Wave, brukt på tur en del, men har vurdert den som litt overkill (vekt og størrelse vs behov). Men Wave er nå Leatherman sin mest solgte da, og ikke uten grunn.  Har to (standard, ikke pluss), en til husbruk og en med fast plass i beredskapsveska. Lett å like, har "alt".

Har også Leahterman Surge. Tror noen håndtverkere foretrekker denne. Min ligger fast i bilen med bit-forlenger og et bit-sett.

Har også en Victorinox Swiss Tool Spirit X, Slank og fin, men den har jeg ikke blitt helt fortrolig med. Liker Leatherman sine bedre kort og godt. Dog har jeg ikke gitt meg i kast med de nyere modellene til Leatherman, de med magnetlåsning og blad i magnacut og what not. Har ikke sett behovet. Kunne tenkt meg en Leatherman Charge TTi, som en forbedret/fordyret utgave av Wave, men det har blitt med tanken. Har jo så det holder i dette livet og neste.

Har heller ikke følt for å prøve så mye annet, som Gerber, Sog eller andre merker (utenom Victorinox da). Begynner jo bli en del merker å velge mellom. 

Hekta på Leatherman altså, siden min første Leatherman Sidekick (har den enda.) For mange har jo også Leatherman blitt et synonym for multiverktøy (aka multitool). Godt illustrert av han som fortalte meg at han hadde kjøpt seg en ny Leatherman, og når jeg spurte hvilken modell, svarte han "en Victorinox".  Ikke uten grunn at det har blitt slik.  Leatherman-utvalget har vært og er stort.

Endret av zimwalker
Skrevet

Jeg har litt forskjellige, men brukte tidligere leatherman OHT. Ikke så ofte jeg har fått bruk for den, så den siste tiden har jeg bare tatt med en liten og søt Leatherman Squirt. Av de forskjellige verktøyene på multiverktøyet er det kniv som blir mest brukt, men der har jeg som regel med en "vanlig" turkniv. Egen sag pakker jeg med om jeg føler det blir behov.

Sliter egentlig litt med å pakke med meg ett stort og tungt multiverktøy fullt av forskjellige verktøy jeg aldri bruker. Pakker heller med meg dedikert sag og kniv ved behov. Nebbtangen og saksen på Leatherman Squrt er vel egentlig den eneste grunnen for at den er med.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.