Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg snuser på et nytt par med fjellski, og har sett meg ut Åsnes Nansen som en aktuell kandidat. Når jeg ser på lengdetabellen til Åsnes på denne skien ser jeg at jeg faller litt mellom to stoler, da jeg har en kroppslengde på 193cm og veier 74kg. Ifølge kroppslengde skal skien være 205cm, men dersom jeg ser på vekt skal den være 190cm. Ferdighetsmessig vil jeg si jeg er helt middels, og ønsker å kunne gå i kupert terreng, med mulighet for å renne en del. Jeg går også gjerne med sekk på mellom 10 og 20 kg.

Hvilken lengde bør jeg velge, og hva er viktig å se etter når man velger lengde på ski?

Endret av gormaar
Annonse
Skrevet

Vekt har mye å si på vanlige langrennsski for å få riktig spenst og passe stor smøresone. Mange fjellski er ganske myke med lite spenst så vil si det har litt mindre å si der. Nansen er vel heller ikke en modell med utpreget mye spenst. 

Men med sekk og vinterbekledning er jo du fort oppe i 90-95 kg, og det vil neppe bli et problem at du veier for lite for disse skiene om du går uten sekk. Jeg hadde derfor valgt ut fra kroppslengde. Da er nok 205 ganske fint.

Går du litt ned på lengden får du mer manøvrerbarhet i tett skog og slikt. Du gjør nok ikke noe feil med å velge 200. Men hadde aldri i verden valgt 190 om det ikke var for noe spesielt bruksområde (f.eks. veldig bred ski for jakt og slikt). Jeg er 176 og bruker 190. 

• Liker 1
Skrevet
10 hours ago, gormaar said:

...........men dersom jeg ser på vekt skal den være 190cm.

Du ser på feil vekt! Kroppsvekten din er 74 kg, tursekken din er mellom 10 og 20 kg og alt som ikke er inne i "bursdagsdressen" og ikke i sekken (med andre ord, hva du har på deg) må også beregnes. Dette inkluderer støvlene, klærne og alt du har i lommen, GPS, kart, kompass, mobil osv. samt skistavene. Du kan bli overrasket over hvor mye det hele veier!

Jeg har Nansen. Jeg er 182 cm og veier 69/70 kg (naken kroppsvekt). Tursekken min veier 15 kg og alt som normalt ikke er i sekken på tur kommer ut på 6 kg - så vekten jeg tar med på skiene er 90 kg. Mine Nansen er 200cm og jeg finner lengden optimal. I ditt tilfelle vil jeg foreslå at du ikke går kortere enn 200 cm – og 205 kan være et bedre valg, med tanke på høyden din.

Norge er et av få land hvor sportsbutikkene fortsatt har de brettene man kan tråkke på for å teste spenningen på skiene (papirtest). Jeg tror at hvis du går til en slik sportsbutikk iført alt du vanligvis ville ha på deg på tur pluss en 15 kg sekk, kan du oppleve at 190 Nansen vil flate ut for mye.

• Liker 1
Skrevet
Swiss John skrev (5 timer siden):

Norge er et av få land hvor sportsbutikkene fortsatt har de brettene man kan tråkke på for å teste spenningen på skiene (papirtest). Jeg tror at hvis du går til en slik sportsbutikk iført alt du vanligvis ville ha på deg på tur pluss en 15 kg sekk, kan du oppleve at 190 Nansen vil flate ut for mye.

Utover "papirtesten" har en del sportsbutikker et måeapparat til å måle spensten på langrennsski! Noen vil si at det ikke er nødvendigt på fjellski, men isister på å få målt på flere par. For jeg erfarte da jeg skulle kjøpe tilsvarende ski at spensten faktisk varierte overraskende mye på ski i samme lengde tross det er et ensartet "industriprodukt"! Da du er så høy er nok200/205 cm et bra valg.

Elgen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.