Gå til innhold
  • Bli medlem

"Pustende" endukstelt? Fungerer det i praksis?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sett at Samaya annonserer flere av sine endukstelt som pustende, blant annet med en egen type membran/dcf-combo (https://www.samaya-equipment.com/fr-no/pages/dyneema?_gl=1*dwq2cy*_up*MQ..*_ga*Mzk1OTk5MTE2LjE3MzQzNzQyNzI.*_ga_RYQ01RVM43*MTczNDM3NDI3Mi4xLjEuMTczNDM3NDI3My4wLjAuMA.. se DCF X)

Er dette noe som faktisk fungerer, eller er alle de kjøpte youtube-omtalene bare vrøvl når de sier de har 0 kondens?

Når jeg ser endukstelt tenker jeg umiddelbart kondenshelvete, men om det er materialer som har pustende egenskaper kan det jo fort være noe helt annet. Nortent har sitt Polycotton-telt - Det tviler jeg ikke på at puster godt, men det veier også _mye_. Samaya teltene er i en mye mer Ultralight ende av skalaen.

Er det noen her som har testet noen av disse type teltene?
Det er mye interessant der ute men også mye ved formfaktorene på teltene jeg ser for meg ikke passer veldig godt i norsk vinterfriluftsliv. Likevel kult å se på innovasjonene.

En av få videoer jeg fant som ikke var fullstendig kjøpt og betalt:. Sier ikke så mye om pusteevnene, men syntes det var en bra gjennomgang likevel.

Annonse
Skrevet (endret)
Fiskepadde skrev (11 minutter siden):

Fungerer sikkert fint helt til det begynner å regne 

Akkurat det tar jeg for gitt her. Det finnes  videoer fra folk som har brukt disse type teltene i regnvær og fremdeles fronter pustbarheten som en grunn til at det ikke renner vann på innsiden av duken.

Endret av sneakyowl
Skrevet (endret)

Interessant telt, men ikke mange turene jeg hadde greid meg uten myggnetting og prisen er jo hinsides. Skal du bruke det på Norge på langs? Hvilke krav har du? At det skal være selvstående, ettlagstelt og to persons? 

Endret av peik
Skrevet
19 minutes ago, sneakyowl said:

Akkurat det tar jeg for gitt her. Det finnes  videoer fra folk som har brukt disse type teltene i regnvær og fremdeles fronter pustbarheten som en grunn til at det ikke renner vann på innsiden av duken.

Tenker dette må være et telt mest for høyt til fjells på klatretur i tørt men vindfullt vær. Carinthia har sitt mikro telt av magisk pustende Goretex som ikke en gang har lufteventil… så vil tro duken kan puste. Jeg bruker vanlig sil nylon enduks telt mye av tiden, fungerer fint det og. 

• Liker 1
Skrevet
peik skrev (12 minutter siden):

Interessant telt, men ikke mange turene jeg hadde greid meg uten myggnetting og prisen er jo hinsides. Skal du bruke det på Norge på langs? Hvilke krav har du? At det skal være selvstående, ettlagstelt og to persons? 

Absolutt ikke under vurdering her - Syntes bare det hørtes kult ut med pustende endukstelt! Dette er nok ment for høyfjellssport og klatring hovedsakelig, men teknologien bør jo kunne anvendes flere steder om den fungerer.

Skrevet

Veldig interessant telt, men som nevnt tidligere så er jeg veldig skeptisk på hvor bra det vil fungere i praksis når det regner.

Ser vekten ligger på 980g-1050g i følge nettsiden, det er omtrent det samme som ringstind superlight teltet mitt. Antar at dette har litt bedre plass da det er kategorisert som 2-mannstelt.

Skrevet

Nå har jeg aldri testet slike selv, men Randulf Valle har skrevet om Bergans Cho Oyo i Dermizax, som også er omtalt her. Dukker opp på finn av og til. Han har også skrevet om Ferrino Monster. Felles er at begge er nok mer myntet mot vinterbruk enn sommerbruk.

• Liker 1
Skrevet
foroll skrev (8 timer siden):

Felles er at begge er nok mer myntet mot vinterbruk enn sommerbruk.

Enig i det. Jeg ville hatt noe litt "luftigere" for sommersbruk i hvert fall. Det hadde vært kult å sett et enduks tunneltelt med pustende duk (finnes kanskje?). Jeg vet Norrøna vurderte Gore-Tex i sine telt, men det gikk ikke videre til faktisk produksjon.

Skrevet
sneakyowl skrev (1 time siden):

Enig i det. Jeg ville hatt noe litt "luftigere" for sommersbruk i hvert fall. Det hadde vært kult å sett et enduks tunneltelt med pustende duk (finnes kanskje?). Jeg vet Norrøna vurderte Gore-Tex i sine telt, men det gikk ikke videre til faktisk produksjon.

Bergans hadde einduks tunneltelt med dermizax for mange år sidan, på same tida som Cho Oyo

• Liker 1
Skrevet (endret)

På bilde ser dere mitt Helsport Summit. Et 2 personers telt som jeg mener at jeg kjøpte i 94 eller 95. Dette er et en-duks telt i microfiber som var beregnet til bruk i de store høyder. Den gang og beskrevet som et lettvektstelt med komplett vekt på 2,2 kg.

Jeg har ikke brukt teltet i de ekstreme høyder, men i fjellheimen i nord og sør norge, sommer og vinter. Den gangen var 2,2 kg et meget lett telt :-). Jeg har ligget i det alene og sammen med en annen. Har ikke hatt det ute i ekstrem nedbør, men i regn og tidvis mye vind. Det har ingen ventilasjonsluker, men jeg har ikke hatt nevneverdige problemer med kondens. Teltet står meget støtt. 

Fra jeg bestilte teltet til jeg fikk det gikk det flere måneder, dette fordi Helsport ikke var sikker på valget av materiale til duken. Teltet forsvant fort fra deres utvalg av ukjent grunn, så jeg er ikke overrasket om jeg har den eneste utgaven. 

IMG_20180521_113636.jpg

Endret av GubbePaaTur
  • Liker 3
Skrevet
GubbePaaTur skrev (11 minutter siden):

På bilde ser dere mitt Helsport Summit. Et 2 personers telt som jeg mener at jeg kjøpte i 94 eller 95. Dette er et en-duks telt i microfiber som var beregnet til bruk i de store høyder. Den gang og beskrevet som et lettvektstelt med komplett vekt på 2,2 kg.

Jeg har ikke brukt teltet i de ekstreme høyder, men i fjellheimen i nord og sør norge, sommer og vinter. Den gangen var 2,2 kg et meget lett telt :-). Jeg har ligget i det alene og sammen med en annen. Har ikke hatt det ute i ekstrem nedbør, men i regn og tidvis mye vind. Det har ingen ventilasjonsluker, men jeg har ikke hatt nevneverdige problemer med kondens. Teltet står meget støtt. 

Fra jeg bestilte teltet til jeg fikk det gikk det flere måneder, dette fordi Helsport ikke var sikker på valget av materiale til duken. Teltet forsvant fort fra deres utvalg av ukjent grunn, så jeg er ikke overrasket om jeg har den eneste utgaven. 

IMG_20180521_113636.jpg

Kult - Det er i hvert fall ikke noe tvil om at formfaktoren på disse type teltene er langt fra nytt! Tanken er vel så minimalt og samtidig sterkt som mulig?

Skrevet
sneakyowl skrev (På 16.12.2024 den 19.39):

Jeg har sett at Samaya annonserer flere av sine endukstelt som pustende, blant annet med en egen

Jeg kjenner èn som kjøpte seg ett Samaya telt fra Hekta på tur.

En kondensfabrikk uten like. Jeg fikk se video.

Det ble returnert etter en del diskusjon, mener jeg å huske.

Skrevet
BGN skrev (19 minutter siden):

En til review med rabatt kode for den som trenger

Kjekt med rabattkoder, men jeg er ofte skeptisk til anmeldelser når de inkluderer rabattkoder eller har andre ting som tyder på at det er et samarbeid mellom produsenten av produktet og anmelderen. Jeg sitter ofte igjen med en følelse av at ikke nødvendigvis alle negative sider ved produktet kommer frem.

Nå har ikke jeg sett videoen du har lagt ved, men det er min første tanke.

• Liker 2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.