Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet
1 hour ago, banan said:

Hei,

Noen som har tips til lett og pakkevenlig regntøy?

Du får ikke gode tips hvis du ikke beskriver hva du har tenkt å bruke regntøyet til og hviken budsjettklasse du ønsker å legge deg på.

En lett kort tur i sommerregn krever annet regntøy enn en høststorm eller en ukes campingtur i høyfjellet. Det er også mye forskjell på aktiv bruk kontra passiv bruk.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Sant, takk for godt poeng, nybegynner feil dette🙂

Bruken er tiltenkt blant annet bikepacking, men også kortere teltturer eller bare dagsturer, der vekt og pakkbarhet spiller en større rolle. Har eget Goretex tøy (Norrøna Falketind)for de mer krevende dagene, men synes dette pakker litt stort og tungt, når det skal tynes...

Pris er ikke risset inn i ekornskinn, men om en får bukse og jakke til under 3-4K? 

Endret av banan
Skrevet

Jeg er godt fornøyd med Haglöfs LIM gore-tex-settet mitt. Buksa har glidelås langs siden så lett å ta av og på utenpå annen bukse uten å måtte av med støvler. Hele settet er ca. 400-450 g, og holder meg greit nok tett i regnvær. Ganske enkelt sett med få lommer og detaljer, men funker som regnsett.

• Liker 1
Skrevet

Lett og pakkvennlig, ja da er det OR Helium du skal ha. Jakka har kostet 1250,- i hvertfall de siste 2-3 år når jeg har vært å tafset på den. Dette er superlett regntøy med de plusser og minuser såpass delikat stoff tilbyr. Passer nok ikke veldig godt til ryggsekktur eller forsering av tornekratt.

Neste på min liste konkurerer med andre produsenter i samme segment og er nok et produkt fra OR og det er Foray II. Litt dyrere, litt tyngre og litt mer solid. 

Skal legge til at jeg ikke har personlig erfaring med noen av dem, men har siklet på Helium som neste regnsett, nettopp til Bikepacking.

Selv bruker jeg en Bergans Helium 250g. (som dessverre ikke produseres lenger) og en Trimtex vindbukse 210g. til beskyttelse fra elementene. Begge deler impregnert med Sil/WS og begge  holder vannet ute. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble imponert over Norrøna Falketind Paclite jakka´s vekt og pakkbarhet, så det ble kjøp med langtur neste år i tankene. Kun testet på noen få turer, og ikke i noe ille styrtregn, men den har holdt meg tørr så langt.

293g for herre, medium. Jakka føles temmelig skjør ut i forhold til den vanlige Falketind-jakka, så den tar nok ikke over for "altmuligheletiden"-bruk, og vil nok ligge i sekken mesteparten av tiden så lenge det ikke styrter ned. Istedenfor å gå med den vanlige Falketind-jakka fikk jeg både Falketind Paclite og Falketind Aero60 (vindjakke) til en kombinert lavere vekt enn Falketind (370g vs 459g)! Det er jeg fornøyd med - Og funksjonaliteten er sånn sett også doblet.

• Liker 1
Skrevet
foroll skrev (5 timer siden):

Jeg er godt fornøyd med Haglöfs LIM gore-tex-settet mitt. Buksa har glidelås langs siden så lett å ta av og på utenpå annen bukse uten å måtte av med støvler. Hele settet er ca. 400-450 g, og holder meg greit nok tett i regnvær. Ganske enkelt sett med få lommer og detaljer, men funker som regnsett.

Brukte det samme på Appalachian Trail. Lett og greit. Hadde ikke med noen annen jakke. Fikk ett hull i buksa da jeg skled på en stein. Lappet hullet med litt tape som holdt resten av turen. Litt kjedelige farger i forhold til amerikanerne da 😊

20240410_101128.jpg

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.