Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

En tarp må være vanntett og jeg har over lengre tid eksperimentert med ulike sømmer for å finne en enkel og sterk søm som samtidig gjør at tarpen er vanntett uten sømforsegling. Siden jeg har begynt å selge tarpene min på https://austgear.no var det viktig å konstruere en holdbar søm som er vanntett over tid, og i dette innlegget vil jeg dele mine erfaringer slik at andre kan gjøre det samme :) dette er ment som hjelp til de som måtte være interesserte. 

Det er flere nordiske produsenter som bruker liknende teknikker (Helsport, Hilleberg), og Nortent bruker i tillegg den samme tråden som meg: https://nortent.no/blog/trd-og-sm?srsltid=AfmBOopEwJgMwsUCtFaxBSMJEEKlcEjZdeerupgvcxvwcDuGLex0tHNn.

Nøkkelen til en vanntett søm ligger i materialvalg, konstruksjonsteknikk, nål, tråd. Når jeg sier vanntett sikter jeg til bruk på en tarp. Sømmen vil ikke være vanntett dersom tarpen ikke er spent godt opp og det dannes en dam over sømmen. Nedenfor vil jeg gå gjennom punktene steg for steg:

Materialvalg

Silikonbelagt nylon og polyester er gode alternativer, mens PU-belagte stoffer er litt mer trøblete siden PU er hydrofilt og vil absorbere vann. Hvis stoffsiden med PU er på undersiden av tarpen vil det kunne fungere som en veke som trekker vann gjennom den ellers vanntette sømmen og gjør den lekk. Hvis stoffsiden med PU er på oversiden vil den kunne absorbere vann og skape et "reservoar" som danner en relativ væskesøyle som kan gjøre sømmen lekk. PU-belagt stoff kan også være problematisk dersom det brukes til å forsterke bardunfester som er midt på panelene eller langs midtsømmen (ridgeline) av samme grunner. Konklusjon: velg et siilikonbelagt stoff, eller aksepter at du må sømforsegle.

Konstruksjonsteknikk

For de fleste er en fransk søm det enkleste og jeg har suksess med den tidligere: https://yamamountaingear.com/pages/french-seam. Et steg opp er å lage en lap seam, som i praksis er det samme som de store produsentene lager. Her brettes stoffet slik at råkantene skjules og nålen går gjennom fire lag med stoff. Dette gir en sterk, stabil og potensielt vanntett søm.

waterproof-tarp-lap-seam-v0-lrku5pxo9eod1.jpg.webp.e35a9005bdce3bb667790ca2914cf619.webp

Problemet er at det kan være litt tuklete å lage denne sømmen på en vanlig symaskin. For å løse dette 3D-printet jeg et foldeapparat som gjør jobben for deg. Man må sy to parallelle sømmer, men resultatet blir nærmest det samme. Her er lenke til det opprinnelige foldeapparatet: https://www.thingiverse.com/thing:4378932#google_vignette, og filen til min 3D-print som er tilpasset min symaskin.

IMG_0770.thumb.jpeg.62fef12a00139718d1ee5b7116473e4e.jpegIMG_0771.thumb.jpeg.6a930e06dc1b275f4393a43b0b72fc12.jpegIMG_0772.thumb.jpeg.5ee1bb60cb2a635330416f0eaad73415.jpegIMG_0775.thumb.jpeg.2cd898c5a41352f3f496a6404504ea69.jpegIMG_0776.thumb.jpeg.cc3ea446f05e96b0165d17f73e86c9f5.jpeg

Det krever litt øving å bli god på å sy en lap seam. Skal du sy én tarp er det kanskje ikke verdt det. Men sømmen er anvendelig for andre stoffer og prosjekter og gøy å lære seg.

Nål og tråd

Hilleberg, Helsport og Nortent bruker alle en polycotton-tråd: en sterk polyester kjerne med bomull rundt. Bomullen sveller når den blir våt og tetter hullene etter nålen og gjør sømmen vanntett. Jeg har vært i kontakt med de nevnte produsentene og fått dette bekreftet. Rasant 75 er et godt - om ikke det beste - alternativ: https://www.extremtextil.de/en/rasant-75-sewing-thread-polyester-cotton-corespun-1000m.html. Nålen man bruker bør være en Microtex-nål i størrelse 80-90. Den bør være så liten som mulig for å lage så små hull som mulig. Samtidig må nålen være stor nok til at knuten på tråden legger seg mellom stofflagene. Bruk tid og test trådspenningen på testlapper av samme materiale.

Forsterkninger og bardunfester

Man bør forsterke tarpen i bardunfestene, og her er det vanlig å bruke et PU-belagt stoff i tykkelsen 100-300D. Langs kanten går dette fint, men om et slikt stoff sys på midt på panelene, eller langs midtsømmen, vil det kunne gi en lekk søm (les over). Grosgrain (kantebånd) eller webbing vil også absorbere vann og kunne bidra til å trekke vann gjennom en ellers vanntett tarp, dersom det sys på tarpen andre steder enn langs kanten. 

Oppsummering

Det er fullt mulig å lage en vanntett tarp uten sømforsegling ved riktig kombinasjon av materialer, konstruksjonsteknikk, nål og tråd. Både en fransk søm og en lap seam fungerer godt. Velg et silikonbelagt stoff og Rasant 75-tråd. 

IMG_1102.thumb.jpeg.e59728d228ae00429740aec6cceb61b7.jpeg

IMG_0805.thumb.jpeg.1df55ce7e1f853894b9f64dd014dd112.jpeg

IMG_1044.thumb.jpeg.bc4c53c81c01c5bc7ed1f5b969bf3175.jpeg

IMG_1371.thumb.jpg.7add6645e0162bc837a349ece2e9411c.jpg

Lap seam folder 3.0.stl

Endret av ole_brum
  • Liker 7
Annonse
Skrevet
ole_brum skrev (På 15.12.2024 den 12.33):

Det er flere nordiske produsenter som bruker liknende teknikker (Helsport, Hilleberg), og Nortent bruker i tillegg den samme tråden som meg: https://nortent.no/blog/trd-og-sm?srsltid=AfmBOopEwJgMwsUCtFaxBSMJEEKlcEjZdeerupgvcxvwcDuGLex0tHNn.

Forstår jeg riktig at denne tråden er "ikke-WR" varianten av tråden over?

ole_brum skrev (På 15.12.2024 den 12.33):

Ellers knallbra post!! 

• Liker 1
Skrevet
langen skrev (1 time siden):

Forstår jeg riktig at denne tråden er "ikke-WR" varianten av tråden over?

Det er korrekt, jeg har ikke brukt WR-varianten med DWR. Nortent bruker Amann Rasant 75 WR. Jeg har som sagt opplevd sømmene som vanntette likevel :) 

• Takk 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.