Kristoffer Sandnes Skrevet lørdag kl 13:51 Skrevet lørdag kl 13:51 (endret) Hei, noen som benytter seg en Xtar sine modulære powerbanker? PB2S/PB2SL https://www.xtar.cc/pb-charger.html Har hatt flere gode batteribanker som har holdt relativt lenge som ble kjøpt til en hyggelig pris. Men som årene går, brukes på tur både vinter og sommer samt til tider brukt i hverdagen sier det seg selv at de ikke varer evig. Det hjelper såklart å holde banken på en vis batteriprossent å ikke lade de helt ut men uansett hvor flink man er til dette er bruk og tidens tann normal slitasje. Har hatt en 30000mah de siste åra som har vært en vanvittig god powerbank som har bare levert og levert men nå viser den tegn til at den er redusert. Så da er den utelukket å dra med seg på tur om vinteren, begynte å kikke litt på relativt like batteribanker men jeg viste jo at disse vil møte samme skjebne som mine andre powerbanker. Har vist av Xtar sine modulære powerbanker i lengre tid men ikke tatt meg kostnaden å kjøpe en da mine andre banker har fungert. Men nå som jeg trengte noe nytt tenkte jeg at dette kunne være et system som ville fungere godt. Jeg bruker allerede 18560 batterier i hodelykten å er veldig fornøyd med det, så her kan jeg supplere med flere 18560 å ha akkurat så mye batterikapasitet jeg ønsker samt jeg kan redusere vekt ved å ta med færre batteri. I en tradisjonell batteribank kan en celle eller batteri gå i stykker å gjøre banken dårlig eller veldig redusert, skjer dette med xtar sin kan en bare sette i et nytt batteri. Den blir nok litt dyrere i innkjøp der og da men over tid har jeg trua på at den vil være et rimeligere alternativ. For min del er 18560 batterier mest aktuelt mens 21700 batteriene ser ut til å ha enda litt mer kapasitet, helt opp mot 5000mah pr batteri( i virkeligheten er det nok litt mindre strøm) men 4 slike gir da allerede en kapasitet på 20000mah. Noen som bruker den og vil si noe om hvordan det fungerer? Har allerede bestilt batteribank og flere 18560 batterier. Endret lørdag kl 18:40 av Kristoffer Sandnes Siter
+sofasliter Skrevet lørdag kl 14:41 Skrevet lørdag kl 14:41 Merk at disse batteriene har en spenning på 3,6v vanlig powerbank, som Nitecore har en høyere spenning, med 3,85v. Med 10000 mAh ved 3,6v som disse batteriene har gir 36Wh og det gir en teoretisk kapasitet ved 5v på 7200mAh. Har du feks en Nitecore 10000mAh, med intern spenning på 3,85v og har 38,5Wh og teoretisk 7700mAh. Disse taper da ca 10% sammenlignet med powerbanker. Men du kan jo ta med ekstra batterier for å kompensere. 1 Siter
Kristoffer Sandnes Skrevet lørdag kl 15:01 Forfatter Skrevet lørdag kl 15:01 sofasliter skrev (10 minutter siden): Merk at disse batteriene har en spenning på 3,6v vanlig powerbank, som Nitecore har en høyere spenning, med 3,85v. Med 10000 mAh ved 3,6v som disse batteriene har gir 36Wh og det gir en teoretisk kapasitet ved 5v på 7200mAh. Har du feks en Nitecore 10000mAh, med intern spenning på 3,85v og har 38,5Wh og teoretisk 7700mAh. Disse taper da ca 10% sammenlignet med powerbanker. Men du kan jo ta med ekstra batterier for å kompensere. Det stemmer nok veldig bra! Fordelen er at jeg ikke blir låst til en kapasitet, kan bytte ut et batterier som feiler og ha rotasjon på flere batterier. Ulempen blir såklart at de har litt lavere spenning og kanskje koster litt mer i innkjøp. Men jeg trenger ikke kaste en hel powerbank fordi kapasiteten har blitt dårligere med tiden men bytte ut et par batterier. Om det er mer miljøvennlig på sikt eller ikke får jeg se. Men jeg håper å kunne få noe lengre levetid ut av selve ladeenheten. Blir i allfall spennede å teste ut, har en følelse på at dette kan være et godt oppsett for min del. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.