Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hadde ikke fått med meg at det var kommet en foldekniv med lommeklips fra Helle. Artig at de tydeligvis selger nok av disse foldeknivene til at de fortsetter å utvikle nye modeller.
Bleja syntes jeg var for stor da den ble lansert, men det var veldig fristende å prøve Kletten når den dukket opp litt senere. Av (dyrkjøpt) erfaring vet jeg at foldekniver uten klips og enhåndsbetjening har en tendens til å bli liggende i skuffen, så for Kletten ble det med tanken. Nipa har iaf. en av to, så det gir jo noe bedre odds.

Endret av aico
  • Liker 2
Annonse
Skrevet
aico skrev (37 minutter siden):

Hadde ikke fått med meg at det var kommet en foldekniv med lommeklips fra Helle. Artig at de tydeligvis selger nok av disse foldeknivene til at de fortsetter å utvikle nye modeller.
Bleja syntes jeg var for stor da den ble lansert, men det var veldig fristende å prøve Kletten når den dukket opp litt senere. Av (dyrkjøpt) erfaring vet jeg at foldekniver uten klips og enhåndsbetjening har en tendens til å bli liggende i skuffen, så for Kletten ble det med tanken. Nipa har iaf. en av to, så det gir jo noe bedre odds.

Hvis Nipa er som Raud M, så kan den ganske enkelt åpnes og lukkes med én hånd.

• Liker 1
Skrevet
tshansen skrev (2 timer siden):

Nipa er Lockback og kan om du er god/sterk i klypen åpnes med en hånd, men ikke lukkes med en hånd. 

Hei, den kan ganske enkelt lukkes med én hånd; hvis du trykker inn knappen med tommelen, og bruker pekefingeren til å vippe ned knivbladet 😊

• Forvirret 1
Skrevet
Harald Blåtann skrev (41 minutter siden):

Hei, den kan ganske enkelt lukkes med én hånd; hvis du trykker inn knappen med tommelen, og bruker pekefingeren til å vippe ned knivbladet 😊

Bladet er sylskarpt og jeg har ikke råd til å klumse meg til flere kutt i fingrene for tiden 😂

Skrevet
Harald Blåtann skrev (1 time siden):

Opphev låsen, skyv baksiden av bladet mot kroppen et sted for å folde det inn. Uansett lås eller ikke, med lommekniver må du alltid ha kontroll på hvor du har fingrene når du folder inn bladet.

Skrevet
zimwalker skrev (24 minutter siden):

Opphev låsen, skyv baksiden av bladet mot kroppen et sted for å folde det inn. Uansett lås eller ikke, med lommekniver må du alltid ha kontroll på hvor du har fingrene når du folder inn bladet.

Jeg har full kontroll. Sitter ofte og leker med kniven der jeg åpner og lukker bladet med én hånd. Synes dette er en viktig egenskap med foldekniver.

• Liker 1
Skrevet
tshansen skrev (3 timer siden):

Nipa er Lockback og kan om du er god/sterk i klypen åpnes med en hånd, men ikke lukkes med en hånd. 

Det er åpning som nok vil være utfordringen. Midtstilt lockback er min foretrukne bladlås/mekanisme, og jeg har ingen problem med å lukke de trygt med en hånd. Sånt er personlig preferanse (og gjerne forbundet med sterke meninger), og for min del er det nettopp hvor sikkert og kontrollert jeg kan betjene den som gjør at jeg foretrekker denne typen lås.

For åpning bør det være en tommelknott eller (helst) ett tommelhull for enkel og forutsigbar åpning under alle forhold. Jeg har / har hatt ett par kniver med neglspor som jeg har klart å åpne med en hånd, men etter min mening var ikke det pga. min håndstyrke eller eksemplariske teknikk (dessverre), men heller dårlig mothold (closing bias/detent) på knivbladet. Som kan være en ganske farlig svakhet på en lommekniv. Sjelden ett problem på lockback, men ingen regel uten unntak. 

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.