Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet
15 hours ago, zimwalker said:

Lett å ha lett tilgjengelig og knapt merkbar med sine 34g. Bærer min(e) dypt i lomma, så har ingen erfaring med klipsene.  Har også en Salt 2 Wharncliffe i LC200N stål (56g). Ligger i fiskeveska.

Kort fortalt så er clipsen wire, så den bøyer seg. Samtidig så blir selve håndtaket rundt clipsen slitt ut av clipsen sin bevegelse. Den er jo ikke "sååå" dårlig men slites gjerne ut i løpet av første året.

Mens på Delica 4 så har man en clips som varer en livstid og litt til.

Annonse
Skrevet
foroll skrev (2 timer siden):

Hos meg ligger det en Leatherman wave i gangen, som er i lomma når jeg styrer med praktiske ting hjemme, en sveitserkniv i kjøkkenskuffa og en billigere leatherman i bilen. Og så har jeg billige arveidskniver i alt av arbeidsbukser, i bilen, i boden, etc.

Jeg har et par olfa kniver liggende her og der, slik at det alltid er tilgjengelig et skarpt blad når jeg trenger det 😂

Skrevet
tshansen skrev (På 14.12.2024 den 10.45):

For et par år siden gikk jeg til innkjøp av Helle - Bleja, som har erstattet Benchmade helt. Den er faktisk overraskende god til å spikke med også. Men den blir stort sett brukt her på kontoret/studio til alt av hverdagsoppgaver jeg har med kniv. (innendørs)

På den annen side så trenger man ikke bla opp 2000 kroner om man bare trenger en lommekniv som er rimelig ok å spikke med også. Eka Swede 10  (9cm blad i Sandvik 12c27) for eksempel er en helt ok kniv, spesielt til prisen, som nå er ekstra lav hos Clas Ohlson. Følger med "slire"/holder som kan festes i beltet.
https://www.clasohlson.com/no/Foldekniv-EKA-Swede-10-Svart-/p/31-2209

bilde.png

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har etterhvert opparbeidet meg et lite lager med billige Brusletto/Helle kniver. Husker ikke modellene, men det er slike som har kommet på Coop-medlem-tilbud om høsten (399,-). Har en hjemme i huset, en i fjøset og en på kontoret.  Funker til det alle aller meste man trenger en kniv til. 

Har feks denne: Brusletto Hovet, på kontoret.

Screenshot_20241215_193615_Chrome.jpg.e3b997786a5ac136bb36c10d4530b92c.jpg

Endret av ingen87
  • Liker 2
Skrevet
ingen87 skrev (1 time siden):

Jeg har etterhvert opparbeidet meg et lite lager med billige Brusletto/Helle kniver. Husker ikke modellene, men det er slike som har kommet på Coop-medlem-tilbud om høsten (399,-). Har en hjemme i huset, en i fjøset og en på kontoret.  Funker til det alle aller meste man trenger en kniv til. 

Billige kniver skjærer og kutter de også! Har en del billige Mora kniver i tillegg til alt annet. Noen ganger trenger jeg en litt større kniv enn den jeg har i bukselomma eller i Leatherman når jeg holder på med noe i eller ved huset. Hater å måtte leite når jeg trenger en. Derfor har jeg plassert kniver på "strategiske plasser" der jeg vet jeg av og til trenger en. Står derfor en i dørkarmene til kjellerbodene, vaskerommet, loftet og garasjen. Passer alltid på å sette tilbake "på plass" etter bruk.

Slik (ingen barn i huset, ingen fare) - "kortreist kniv"

bilde.png.82788f42c85a7608ac20b3cb255296bb.png

Skrevet
Harald Blåtann skrev (På 13.12.2024 den 21.36):

Men Dragonfly ser så utrolig liten ut. Får dere brukt den til noe særlig annet enn som en slags tapetkniv for åpning av esker og emballasje og småting?

Brukes til mye rart, men ja det også. Tenker at 80% av de gangene jeg ellers ville brukt tid på å leite etter ei saks, så gjør lommekniven det jeg trenger. Spart mye tid (og irritasjon når man ikke finner) på den måten.

• Liker 1
Skrevet
zimwalker skrev (På 15.12.2024 den 17.02):

På den annen side så trenger man ikke bla opp 2000 kroner om man bare trenger en lommekniv som er rimelig ok å spikke med også. Eka Swede 10  (9cm blad i Sandvik 12c27) for eksempel er en helt ok kniv, spesielt til prisen, som nå er ekstra lav hos Clas Ohlson. Følger med "slire"/holder som kan festes i beltet.
https://www.clasohlson.com/no/Foldekniv-EKA-Swede-10-Svart-/p/31-2209

bilde.png

Nei i mange tilfeller klarer man seg med en brevåpner også, men man tar det man har for hånden. Etter noen år med benchmade, mora og andre kniver (har et par lommekniver jeg ikke husker navnet, lurer på om det kan være buck knife? Uansett så foretrekker jeg ofte kniver med treskaft. De sitter bedre i hånden både når de er våt og tørr. 

• Liker 1
Skrevet
tshansen skrev (7 timer siden):

Nei i mange tilfeller klarer man seg med en brevåpner også, men man tar det man har for hånden. Etter noen år med benchmade, mora og andre kniver (har et par lommekniver jeg ikke husker navnet, lurer på om det kan være buck knife? Uansett så foretrekker jeg ofte kniver med treskaft. De sitter bedre i hånden både når de er våt og tørr. 

Mulig det finnes ulike typer brevåpnere, men den jeg har liggende (et sted) har et langt tynt blad ute egg per se, men er heller  avrundet. Skulle likt å se deg spikke med en slik.

Liker også å holde i treskaft når det er riktig utformet og passer i min hånd. Den Eka kniven jeg linket til er dog ikke vond i hånden min, men jeg har nå ikke spikket i timevis med den. Og skaftet er ikke glatt som noen av de blankpolerte skaftene man ser i G-10. For å unngå "hot spot" syns jeg uansett utformingen er mer avgjørende enn materialet, så lenge vi snakker om materiale som normalt er egnet til bruk i skaft altså.

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.