Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Sklir litt ut den Nordlys tråden, skyldig selv!

(Sakset fra: https://www.fjellforum.no/topic/62619-helle-nordlys/#findComment-548749 )

Harald Blåtann skrev (2 timer siden):

Pleier dere å gå med kniv i beltet hjemme også?

En Leatherman Leatherman Skeletool CX har fast plass beltet under gitte forhold, eller i sekken på Tur.

(Sakset fra: https://www.fjellforum.no/topic/62619-helle-nordlys/#findComment-548750  )

aico skrev (1 time siden):

Jeg er 90% foldekniv. 100% på jobb og 80% på fritiden.

Siden vi har ganske laidback kleskode på jobb, går jeg i de samme klærne hjemme som på jobb, så lenge jeg ikke skal ut på tur eller gjøre noe som krever andre klær, dermed er det den kniven jeg foretrekker til jobb som ligger i lomma mesteparten av tiden jeg ikke er på jobb også. Det har i lengre tid vært en Spyderco Dragonfly 2 med wharncliffe-blad i k390.
spacer.png

Jeg foretrekker foldekniv hjemme og på jobb siden det er mer diskret**, samtidig som jeg synes det er mer lettvint og trygt med en foldekniv til små oppgaver ettersom den enkelt kan lukkes når den ikke er i aktiv bruk - og slippes ned i lommen når jeg er ferdig. Ikke at jeg synes en slirekniv er utrygg, men den er ubeskyttet så lenge den er ute av slira og når jeg holder på med noe som krever en viss konsentrasjon er jeg ikke alltid så bevisst på hvor jeg legger fra meg kniven, samt at det krever som regel litt mer konsentrasjon å få den trygt tilbake i slira. 

Spyderco Dragonfly 2 med wharncliffe-blad her også, men i VG-10. Hadde sikkert kjøpt K-390 om de hadde hatt den inne. Har også Dragonfly med vanlig blad, kjøpt for å ha i backup dersom jeg mister den første, men det har heldigvis ikke skjedd enda. Sjekker alltid at den ligger på sin faste plas i venstre bukselomme.  Ellers har det gått litt i Fällkniven U2 og U4, Spyderco Delica 4, samt en Leatherman Skeletool KB. Er sikker på at @aico har har flere Spyderco på lur en meg, men jeg har et par andre også, men ikke som jeg bruker like mye som hittil nevnte. Nevner også at jeg har en  Benchmade Mini Bugout 533  sammen med ei lita fløyte, en nøkkelring-lommelykt og et lite fyrstål i ei snor rundt halsen når jeg er på tur.  (Når jeg går henger snora under jakken, i leir og i telt under genser eller skjorte så lenge jeg ikke har umiddelbar bruk for det som henger på der, altså henger som regel "unna vei". Legges ved teltdøra når jeg sover)

Endret av zimwalker
Annonse
Skrevet
zimwalker skrev (13 minutter siden):

Kjente litt på det samme. Bra tiltak!

zimwalker skrev (14 minutter siden):

Er sikker på at @aico har har flere Spyderco på lur en meg,

Det er ganske ille, faktisk.

• Hehe 1
Skrevet
zimwalker skrev (23 minutter siden):

(Sakset fra: https://www.fjellforum.no/topic/62619-helle-nordlys/#findComment-548749 )

En Leatherman Leatherman Skeletool CX har fast plass beltet under gitte forhold, eller i sekken på Tur.

Har tidligere vurderet Skeletool. Har du etui til den, som du fester til beltet? Av skinn eller nylon?

Ikke meningen å kuppe tråden, men det går jo litt på bruksområder til Nordlys. Har jo lyst til å bruke den hele tiden, men føler det ikke er sosialt akseptabelt å gå med stor kniv på seg hele tiden, noe som er ganske forståelig.

Jeg har Helle Kletten og Raud fra før, som jeg egentlig liker veldig godt.

Skrevet

De Spyderco-knivene ser vonde ut å spikke med, med tanke på den kantete formen på skaftet? Fordelen er vel at den blir slank og kan ligge i lomma.

Så dere har Spyderco i baklomma. Merker dere noe til den hvis dere setter dere på en stol?

Skrevet (endret)

Det har blitt mindre av i det siste, men før arbeidet jeg en del på serverrom og tekniske rom i bygg - Da hadde jeg alltid en Leatherman OHT tilgjengelig i sekken.

Navnet OHT betyr One Hand Tool (?) - Og selvforklarende nok er det ganske genialt og enkelt å få frem alle verktøy (også tang) med én hånd. Beltekutteren er også genial for å kutte strips uten å skade kabler.

Metallet er ikke det beste, og jeg har klart å knekke tanga på den første jeg hadde (høy belastning!) - Men såppass fornøyd med den ellers at jeg hadde en ekstra liggende hjemme lett tilgjengelig for alt mulig. To ganske gode knivblad på den. Fjærlastet tang gjør den temmelig overlegen mange andre Leathermans imo.

https://www.leatherman.com/oht-831540.html?srsltid=AfmBOooPIf_t3LVRsWtZfigT4zFewtQTqaRBucNL0pkAs_xb4ud4gY1Y

Hadde OHT hatt tennstål hadde jeg lett skiftet ut Leatherman Signal-verktøyet mitt på turer der jeg foretrekker multi-verktøy ovenfor vanlig kniv (f.eks vintertur).

Edit: Enhåndsdemo 🤓:

Endret av sneakyowl
  • Liker 2
Skrevet
Harald Blåtann skrev (23 minutter siden):

De Spyderco-knivene ser vonde ut å spikke med, med tanke på den kantete formen på skaftet? Fordelen er vel at den blir slank og kan ligge i lomma.

Ulike kniver til ulike (primær) formål. Spikking står ikke øverst på lista av gjøremål med disse, men alle mulig andre ting der man trenger å kutte/skjære noe.

Harald Blåtann skrev (23 minutter siden):

Så dere har Spyderco i baklomma. Merker dere noe til den hvis dere setter dere på en stol?

Du skal være bra feit om du ikke merker den. En god ting med andre ord, du vet at den fortsatt er der. Nå går ikke jeg med min i baklomma dog, der har jeg lommeboka. Og heldigvis merker jeg fortsatt at den er der når jeg setter meg.

Skrevet (endret)
Harald Blåtann skrev (39 minutter siden):

Har tidligere vurderet Skeletool. Har du etui til den, som du fester til beltet? Av skinn eller nylon?

Ikke meningen å kuppe tråden, men det går jo litt på bruksområder til Nordlys. Har jo lyst til å bruke den hele tiden, men føler det ikke er sosialt akseptabelt å gå med stor kniv på seg hele tiden, noe som er ganske forståelig.

Jeg har Helle Kletten og Raud fra før, som jeg egentlig liker veldig godt.

Nylon-euti til Skeletool. Er jo ikke stivt som de av lær er når de er ny. Jeg har også en Helle Kletten, men ikke så mye brukt. Syns den blir litt for "klumpete" i lomma i forhold til de jeg har nevnt fra Spyderco og Fällkniven. (Alle her glemmer seg noen ganger, man blir ivrig og det ene tar det andre, tråder sklir slik ut, selv skyldig i det av og til)

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Skrevet
Harald Blåtann skrev (4 minutter siden):

De Spyderco-knivene ser vonde ut å spikke med, med tanke på den kantete formen på skaftet? Fordelen er vel at den blir slank og kan ligge i lomma

Litt av grunnen til at jeg velger ulik kniv til ulik bruk. For en kniv jeg skal holde lenge og jobbe "hardt" med, vil ett godt skaft ha høyere prioritet enn bærekomfort. For en kniv som skal bæres 95% av tiden og brukes noen få sekunder av gangen, kan jeg godt ofre litt ergonomi mot at jeg kan bære den uten å merke at jeg har den med.

Harald Blåtann skrev (9 minutter siden):

Med dere, så mener du nok bare meg. 
Det kommer litt an på. Dragonfly er i praksis den største jeg kan ha i baklommen nesten uten å merke den. Jeg må skru av lommeklipset for å få den så tynn som mulig, og da går det stort sett bra, men i noen stoler kan jeg kjenne den hvis jeg sitter lenge, men som regel vil kniven, når den ligger i bunnen av lommen, være plassert så langt ned at den går klar av det området som har mest trykk mot underlaget. Dette er ikke sammenlignbart med å ha en lommebok i baklomma, f.eks, det opplever jeg som svært ubehagelig etter veldig kort tid.

Foldekniver med lommeklips som brukes på tur o.l. foretrekker jeg også å bære i baklomma, ettersom jeg aldri bruker baklomma til noe annet er den rett og slett minst i veien der, men jeg bruker da klipset til å feste den. Festet på denne måten kommer den ikke langt nok ned til å komme mellom bakenden og underlaget, og merker i praksis ikke at den er der hvis vekt og størrelse er forholdsvis moderat. Ulempen med å glemme at den er der, er at klipset kan være litt uvørent med omgivelsene når mann glemmer å ta hensyn. Skinnseter i bil er en gjenganger blandt ofrene.

spacer.png

• Liker 1
Skrevet (endret)
zimwalker skrev (1 time siden):

Spyderco Dragonfly 2 med wharncliffe-blad her også, men i VG-10. Hadde sikkert kjøpt K-390 om de hadde hatt den inne.

Jeg var litt skeptisk til karbonstål etter heller dårlig erfaring med dette på tur, selv i ganske gunstige værforhold, men måtte bare prøve så mye som folk skryter av k390.
Og det angrer jeg ikke på. Til jobb og hjemmebruk, som i all hovedsak foregår inne så har jeg hatt null problem. Tydelig patina er vanskelig å unngå, men ingen tegn til rust.
Jeg bruker denne kniven i en eller annen grad hver eneste dag, og tidvis ganske hardt; kutting av plaststrips og avisolering av el-kabler med metallskjerm er gjengangere, og jeg er fortsatt på fabrikkeggen. Stropper litt hver 3-4. måned og den kutter fortsatt som ett lasersverd.

Endret av aico
  • Liker 1
Skrevet (endret)
zimwalker skrev (1 time siden):

Spyderco Dragonfly 2 med wharncliffe-blad her også, men i VG-10. Hadde sikkert kjøpt K-390 om de hadde hatt den inne.

aico skrev (9 minutter siden):

Jeg var litt skeptisk til karbonstål etter heller dårlig erfaring med dette på tur, selv i ganske gunstige værforhold, men måtte bare prøve så mye som folk skryter av k390.

Jeg elsker karbonstål, og jeg elsker hvordan dette er en perfekt illustrasjon på hvordan tråder kan skli ut 😄 (fra knivtyper til typer av stål)

Endret av zimwalker
Skrevet
2 hours ago, Harald Blåtann said:

Har den ikke i baklomma, har den i fremlomma. Jeg har forøvrig hatt 3 stk Dragonfly og, det er noen fantastisk drittkniver... :P De er VELDIG komfortable i hånden. Men clipsen på de som skal feste til bukselommen er dårlig.   Det sagt så er jeg ekstremt fornøyd med dem allikevel, denne ligger permanent i bilen. https://www.bladehq.com/item--Spyderco-Dragonfly-2-Salt-Yellow--9301 Den er laget av et avkarbonisert stål som i stedet bruker Hydrogen hvis jeg husker riktig, men den er da bortimot 100% rustfri. Da snakker vi om 10 ganger så rustfritt som andre stål du er vant til.

Den er liten og uskyldig men de jeg har hatt så langt har vart i mangfoldige år uten problemer, tåler veldig fint spikking. 

Men min favorittkniv innenfor det Spyderco tilbyr er Delica 4. Den er større, og bør kanskje ikke bæres daglig. Men den har en mye bedre lommeklips enn Dragonfly og er utrolig god i hånden. Delica 4 is S30V med coating på bladet er en kniv jeg har to stk av og bruker veldig flittig. Den følger fiskeutstyret mitt og jeg har en reserve i bilen i tilfelle jeg glemmer den vekk. https://www.amazon.com/Spyderco-Lightweight-Folding-Stainless-Brilliant/dp/B08YH145BH

Og ja, den er klin rosa.

bilde.png.4e98d468ad85936027e161adbb4fdfa2.png

Men da ser man den i det minste på bakken om man mister den.. 😛 Jeg valgte den pga stålet og modellen. Har tatt livet av sikkert 1000 fisk så langt og holder seg bortimot perfekt.

• Liker 1
Skrevet
Gabs88 skrev (36 minutter siden):

min favorittkniv innenfor det Spyderco tilbyr er Delica 4

Jeg har faktisk aldri eid en ordentlig Delica, men jeg har <kremt> fire </kremt> Spyderco Salt, som er nesten samme kniv (samme grepsprofil) i helt rustfri utførelse, bittelitt lengre blad/egg, litt større åpnigshull, litt tykkere grep uten metall innlegg og dermed også en god del lettere. Sterk gul eller grønn farge avhengig av type stål, så vises forholdsvis godt disse også.

Skrevet
10 minutes ago, aico said:

Jeg har faktisk aldri eid en ordentlig Delica, men jeg har <kremt> fire </kremt> Spyderco Salt, som er nesten samme kniv (samme grepsprofil) i helt rustfri utførelse, bittelitt lengre blad/egg, litt større åpnigshull, litt tykkere grep uten metall innlegg og dermed også en god del lettere. Sterk gul eller grønn farge avhengig av type stål, så vises forholdsvis godt disse også.

Ja, det er vel akkurat samme kniven utenom noen små innvendige detaljer. Er de færreste som hadde kjent forskjellen på de to når de holdt den i hånden, kun de som kunne ha gjenkjent den 10 grams vektforskjellen.

Jeg valgte min i S30V med coating på bladet siden det gir bedre allround-ytelse enn Salt 2. Metallinnleggene er med på å øke holdbarheten og styrken ved feks spikking men regner med forskjellen er liten.

Mistet min orginale Delica 4 tidligere i år, hadde vel hatt den i 13 år og kjøpte da umiddelbart to nye..

Skrevet (endret)
Harald Blåtann skrev (8 timer siden):

Jeg har Skeletool CX, og etui til den. Etuiet brukes aldri. Skeletool er lett, slank, har belteklips, og ligger godt i en lomme eller klipses på lommekanten.

Jeg bærer dette sammen med ett brett med bits, en bitsforlenger, og 1 meter målebånd i ett sankt neoprenetui som jeg har sydd, og en Olight Baton 3 lykt i den mørke årstiden.

På tur er kun skeletool plus en bits til skibindingene med.

Skeletool er med hele dagen. På jobb, hjemme og tur.

På jobb er dog ofte Leatherman Rebar i lommen. Den har ett veldig bra PH skrujern og «alt i ett» uten løst tilbehør.

Når jeg driver med brannetterforskning og graver ut branntomter henger alltid Leatherman Supertool på beltet, og kun denne har etui (delvis fordi jeg ikke kan ha lommer på en branntomt). Denne er kraftig, og kan brukes til bryting og kapping av litt tykkere kabler.

Har også hatt to Gerber Center drive. Drittdårlig kvalitet! Bare søppel.

Til hjemmet, på tur, på ski, til EDC er skeletool klart best. Kraftig og solid for størrelsen og vekten! Alltid klar til å kutte, åpne, dra ut, klemme sammen, klippe av, justere sykkelsetet til ungene, feste gir-wiren på snøfresen, vri løs fastfrosne teleskopstaver med tangen etc.

IMG_7545.jpeg

IMG_7547.jpeg

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 3
  • Takk 1
Skrevet
zimwalker skrev (7 timer siden):

Nylon-euti til Skeletool. Er jo ikke stivt som de av lær er når de er ny. Jeg har også en Helle Kletten, men ikke så mye brukt. Syns den blir litt for "klumpete" i lomma i forhold til de jeg har nevnt fra Spyderco og Fällkniven. (Alle her glemmer seg noen ganger, man blir ivrig og det ene tar det andre, tråder sklir slik ut, selv skyldig i det av og til)

Kletten bør helst bæres i brystlomma på skjorta eller i jakken, har jeg funnet ut..

Skrevet
Gabs88 skrev (6 timer siden):

Jeg har forøvrig hatt 3 stk Dragonfly og, det er noen fantastisk drittkniver... :P De er VELDIG komfortable i hånden. Men clipsen på de som skal feste til bukselommen er dårlig.   Det sagt så er jeg ekstremt fornøyd med dem allikevel,

Lett å ha lett tilgjengelig og knapt merkbar med sine 34g. Bærer min(e) dypt i lomma, så har ingen erfaring med klipsene.  Har også en Salt 2 Wharncliffe i LC200N stål (56g). Ligger i fiskeveska.

Skrevet
zimwalker skrev (1 minutt siden):

Lett å ha lett tilgjengelig og knapt merkbar med sine 34g. Bærer min(e) dypt i lomma, så har ingen erfaring med klipsene.  Har også en Salt 2 Wharncliffe i LC200N stål (56g). Ligger i fiskeveska.

Men Dragonfly ser så utrolig liten ut. Får dere brukt den til noe særlig annet enn som en slags tapetkniv for åpning av esker og emballasje og småting?

Skrevet
Marius Engelsen skrev (3 timer siden):

Jeg har Skeletool CX, og etui til den. Etuiet brukes aldri. Skeletool er lett, slank, har belteklips, og ligger godt i en lomme eller klipses på lommekanten.

Jeg bærer dette sammen med ett brett med bits, en bitsforlenger, og 1 meter målebånd i ett sankt neoprenetui som jeg har sydd, og en Olight Baton 3 lykt i den mørke årstiden.

På tur er kun skeletool plus en bits til skibindingene med.

Skeletool er med hele dagen. På jobb, hjemme og tur.

På jobb er dog ofte Leatherman Rebar i lommen. Den har ett veldig bra PH skrujern og «alt i ett» uten løst tilbehør.

Når jeg driver med brannetterforskning og graver ut branntomter henger alltid Leatherman Supertool på beltet, og kun denne har etui (delvis fordi jeg ikke kan ha lommer på en branntomt). Denne er kraftig, og kan brukes til bryting og kapping av litt tykkere kabler.

Har også hatt to Gerber Center drive. Drittdårlig kvalitet! Bare søppel.

Til hjemmet, på tur, på ski, til EDC er skeletool klart best. Kraftig og solid for størrelsen og vekten! Alltid klar til å kutte, åpne, dra ut, klemme sammen, klippe av, justere sykkelsetet til ungene, feste gir-wiren på snøfresen, vri løs fastfrosne teleskopstaver med tangen etc.

IMG_7545.jpeg

IMG_7547.jpeg

Veldig fint etui du har laget!

Den klipsen, den er ikke så stor at du får klipset over beltet eller?

Virker som man får mye mer for pengene med denne fremfor Spyderco. Skjønner ikke helt poenget med disse «superstålene» uansett. Men smak og behag.

Skrevet (endret)
Harald Blåtann skrev (15 minutter siden):

en slags tapetkniv for åpning av esker og emballasje og småting?

Jeg har en kniv som kan brukes til dette formålet også. Victorinox rambler er sylskarp. Skrujernet er overraskende bra på alt fra PH 0-2 skruer, det litte flate tåler mer enn man tror, flaskeåpneren er bra, og saksen sylskarp er god nok til kraftige tånegler og små strips.

Mangler kun tang, som er ett ekstremt nyttig verktøy, så kan den faktisk løse det meste av små floker.

Husker ikke vekten, men rundt 20 gram eller noe deromkring. Forsvinner helt i en lomme :)

image.jpg

Skrevet
Harald Blåtann skrev (1 minutt siden):

Veldig fint etui du har laget!

Den klipsen, den er ikke så stor at du får klipset over beltet eller?

Virker som man får mye mer for pengene med denne fremfor Spyderco. Skjønner ikke helt poenget med disse «superstålene» uansett. Men smak og behag.

Klipsen går over ett tynt stoffbelte, men det er en såkalt pocket clip og ment for det. Den har dog karabinkroken, den er jo veldig kjekk å ha om du vil sikre kniven på den måten.

Kan selvsagt bruke etuiet på Skeletool om du vil ha den i beltet. Etuiet passer med bits og bit-extender om du vil ha det med deg. 

• Liker 1
Skrevet
Marius Engelsen skrev (7 minutter siden):

Jeg har en kniv som kan brukes til dette formålet også. Victorinox rambler er sylskarp. Skrujernet er overraskende bra på alt fra PH 0-2 skruer, det litte flate tåler mer enn man tror, flaskeåpneren er bra, og saksen sylskarp er god nok til kraftige tånegler og små strips.

Mangler kun tang, som er ett ekstremt nyttig verktøy, så kan den faktisk løse det meste av små floker.

Husker ikke vekten, men rundt 20 gram eller noe deromkring. Forsvinner helt i en lomme :)

Hmm, men bruker du ikke skeletool til dette også? 

Skrevet (endret)
Harald Blåtann skrev (11 timer siden):

Hmm, men bruker du ikke skeletool til dette også? 

Jo, selvsagt. Men rambler var ett lite ultralett/ultralite alternativ. Skeletool er jo mye kraftigere, har masse forskjellige bits, større kniv, og en veldig god tang. Tangen er ett svært nyttig verktøy, brukes like mye som kniven.

Men når jeg av en eller annen grunn ikke kan ha med Skeletool, som eks. på flyreiser eller når man går med dress, så er heller rambler med i lommen. Rambler er jo også håndbagasjevennling pga. størrelsen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har brukt en Benchmade i alt for mange år, mest fordi den er enkel å åpne med en hånd. Men den er et mareritt å holde skarp, og siden den blir brukt til å åpne alt fra pakker med seig tape til kuttin av hard plast å fikse ble den mindre og mindre brukt. 

IMG_6097.thumb.jpg.295892d670a4f32fc350154e579f0339.jpg

For et par år siden gikk jeg til innkjøp av Helle - Bleja, som har erstattet Benchmade helt. Den er faktisk overraskende god til å spikke med også. Men den blir stort sett brukt her på kontoret/studio til alt av hverdagsoppgaver jeg har med kniv. (innendørs) 

Men så kom det en liten røver i posten forrige dagen, en velkomstpakke jeg fikk fra Helle etter å ha takket ja til å jobbe med de. Å det er Helle - Nipa!! En kniv jeg har sett på som alt for liten tidligere. 

IMG_6098.thumb.jpg.68ac2878cb8a1f44b0bc388f017afa92.jpg

Men den har virkelig overrasket meg positivt i både størrelse og hvor bra den ligger i lommen. Er også fan av klipse på håndtaket. 

IMG_6099.thumb.jpg.539d027399243b658eabc2ebe54ae79e.jpg

• Liker 1
Skrevet

Hos meg ligger det en Leatherman wave i gangen, som er i lomma når jeg styrer med praktiske ting hjemme, en sveitserkniv i kjøkkenskuffa og en billigere leatherman i bilen. Og så har jeg billige arveidskniver i alt av arbeidsbukser, i bilen, i boden, etc.

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.