Tom Skrevet 16. desember 2003 Skrevet 16. desember 2003 Slogen er et av de vakreste fjell jeg kan tenke meg, og utsikten må være helt ubeskrivelig. Er det noen som har vært der, og kan dere fortelle om det går an å bestige toppen på dagstur? Siter
Kim Skrevet 16. desember 2003 Skrevet 16. desember 2003 Så absolutt, Tom. Den turen bør du ta selv om du mener Jotunheimen er bedre enn alt annet. Slingsby hadde nok en enorm kjærlighet til nettopp denne tinden. Se http://www.bergtatt.net/topper/vestlandet/slogen/slogen.htm Siter
Tom Skrevet 16. desember 2003 Forfatter Skrevet 16. desember 2003 Jotunheimen er min barndoms store kjærlighet, og det er også noe med innlandet, Norges hjerte med Valdres, Filefjell, Hemsedalsfjellet, Jotunheimen, Skjåk osv. som vekker sterke følelser i meg. Det er noe urnorsk, gammeldags, eventyraktig, noe uforklarlig fantastisk ved disse områdene som intet annet kan slå. Men, jeg har nærmest felt tårer over Sørlandskysten, Sotra, Sula, Stadt, Geiranger, Stryn, Sogn, Hardanger. Det er langt fra bare Jotunheimen for meg. Og når jeg ser på bildene dine (nok et eksempel på bergtatt.nets totalt uvurderlige verdi) så trenger du nok ikke lure på om jeg skal dit Og apropos: Jakta, som sees på et av bildene, er jo også helt utenfor hva normale ord og uttrykk kan beskrive. Har du noen informasjon om den, Kim? Kan den bestiges greit? Siter
Kim Skrevet 16. desember 2003 Skrevet 16. desember 2003 Du finner også den på Bergtatt http://www.bergtatt.net/topper/vestlandet/jakta/jakta.htm Siter
Tom Skrevet 16. desember 2003 Forfatter Skrevet 16. desember 2003 Søren, jeg får snart slutte å kommunisere her inne...er jo bare å gå på Bergtatt... Siter
Svein Skrevet 17. desember 2003 Skrevet 17. desember 2003 Slogen er et av de vakreste fjell jeg kan tenke meg, og utsikten må være helt ubeskrivelig. Er det noen som har vært der, og kan dere fortelle om det går an å bestige toppen på dagstur? Toppen er enkel å bestige, noen bergknauser siste 20m som krever at man tar litt hendene til bruk. Ellers "a walk in the park". 1500m sammenhengende bratt stigning fra Øye, markert sti hele veien (vanligste rute) Populært fjell, og på fine dager juni/juli til aug/sept må du regne med at det blir folksomt!!!!! Ikke uvanlig at det kan være 20-30 personer på toppen samtidig på disse fineværsdagene. ANBEFALER deg å ta dette i betraktning, fordi opplevelsen blir etter min mening mye ødelagt pga dette. Personlig synes jeg det er en stor opplevelse bare å få se slogen, og da tar den seg best ut fra området rundt geitskaret. Så hvis du er i området noen dager kunne det jo være en ide å gå dit?? evt. På en av Brekketindene (fra grad 2 til 3 av hengig av hvilken topp) Siter
ods Skrevet 17. desember 2003 Skrevet 17. desember 2003 En kommentar til ruta til Jakta. Den begrodde fjellsiden opp fra Konedalen til sydryggen av Jakta kan være ganske sleip i fuktig vær. Det har faktisk forulykket mennesker der. Ellers er den elva som Kim nevner vanskelig å passere hvis det har regnet mye på forhånd. Siter
Erling Skrevet 18. desember 2003 Skrevet 18. desember 2003 Men jøssenavn da, skal Tommegutten til Sunnmøre for å se på den ubeskrivelig utsikten Er det den "stygge bebyggelsen under toppene" du skal beundre Pass på så du ikke "ruller rundt i latter" når du sammenligner Jotunheimen og Sunnmøre dersom du skulle finne på å rusle opp på Slogen. Det er veldig liten plass på toppen av Slogen og bratt ned igjen på de fleste sidene Siter
Gjest Anonymous Skrevet 18. desember 2003 Skrevet 18. desember 2003 Et flott fjell. Kan godt bestiges på dagstur (det er det vanligste), men best er det nok å overnatte på Patchellhytta (DNT - ÅST). Best beskrivelse finner du på http://www.iriss.no samt boka Fotturar på Sunnmøre, Iriss forlag. Siter
Lyngve Skrevet 19. desember 2003 Skrevet 19. desember 2003 Slogen bestiges greit på 3 timer fra Øie. Overnatt gjerne på Patchell hytta og ta Store Smørskredtind neste dag. Siter
Tom Skrevet 20. desember 2003 Forfatter Skrevet 20. desember 2003 Men jøssenavn da, skal Tommegutten til Sunnmøre for å se på den ubeskrivelig utsikten Er det den "stygge bebyggelsen under toppene" du skal beundre Ja, det er leit at en del faktorer gjør at Sunnmøre ikke rekker Jotunheimen til anklene. Siter
Gjest Anonymous Skrevet 10. februar 2004 Skrevet 10. februar 2004 En mye finere tur på Slogen er å gå Langesæterdalen fra Urke. Bjørkelia opp fra Øye er rett og slett kjedelig . Da kan du legge tilbaketuren over Maudekollen og Klokksegga. Det er også viktig å ikke se seg blind på Slogen. Som nevnt i et tidligere innlegg er det mye folk her. Besøk like gjerne noen av de andre toppene på Sunnmøre (Råna, Smørskredtind, Skjerdingstind, Keipen og Staven fra Viddal). Slogen er egentlig finere å se på enn å gå på. Siter
Gjest Anonymous Skrevet 11. februar 2004 Skrevet 11. februar 2004 En mye finere tur på Slogen er å gå Langesæterdalen fra Urke. Bjørkelia opp fra Øye er rett og slett kjedelig . Da kan du legge tilbaketuren over Maudekollen og Klokksegga. Det er også viktig å ikke se seg blind på Slogen. Som nevnt i et tidligere innlegg er det mye folk her. Besøk like gjerne noen av de andre toppene på Sunnmøre (Råna, Smørskredtind, Skjerdingstind, Keipen og Staven fra Viddal). Slogen er egentlig finere å se på enn å gå på. Slogen er fin å både å se på og å gå på, forutsatt at det ikke er for mye folk. Men det er det jo nesten alltid når det er fint vær. Hvor er Skjerdingstind Eneste jeg kjenner med det navnet er (Blå)skjerdingen ved Vatne. Har den et annet navn som er mer kjent kanskje??? (Etter opplistingen din å bedømme ligger den ved Norangsdalen...?) Siter
Gjest Anonymous Skrevet 11. februar 2004 Skrevet 11. februar 2004 Jotunheimen er kjempebra - men det som gjør turer på sunnmøre unik er at du ofte starter turen nærmest talt i fjøresteinene og fra toppen av f.eks Slogen eller Jakta ser rett ned i en av de mange fjordarmene som sprenger seg inn i Sunnmørsalpene. Glimrende startsted for tur både til Slogen og Jakta er Øye - hvor du f.eks kan overnatte på Union Hotell. Et fantastisk flott hotell hvor fjellpionerer som Slingsby og Patchell ofte oppholdt seg for rundt 100 år siden. Jeg var på Jakta i fjor - en kjempefin tur. Du finner nærnere turbeksrivelse på nettsiden til Ålesund og Sunnmøre Turistforening. Du finner link fra DNT Siter
Gjest Anonymous Skrevet 11. februar 2004 Skrevet 11. februar 2004 Jotunheimen er kjempebra - men det som gjør turer på sunnmøre unik er at du ofte starter turen nærmest talt i fjøresteinene og fra toppen av f.eks Slogen eller Jakta ser rett ned i en av de mange fjordarmene som sprenger seg inn i Sunnmørsalpene. Glimrende startsted for tur både til Slogen og Jakta er Øye - hvor du f.eks kan overnatte på Union Hotell. Et fantastisk flott hotell hvor fjellpionerer som Slingsby og Patchell ofte oppholdt seg for rundt 100 år siden. Jeg var på Jakta i fjor - en kjempefin tur. Du finner nærnere turbeksrivelse på nettsiden til Ålesund og Sunnmøre Turistforening. Du finner link fra DNT Mange fjordarmer? Sunnmørsalpene er begrenset (grovt sett) til fjellområdene på begge sider av Hjørundfjorden. Foruten denne er det Norangsfjorden som eneste fjord, en liten tarm av Hjørundfjorden. På Hver side finnes i tillegg Storfjorden i øst (som går inn til Geiranger) og voldsfjorden i vest. Disse to anses ikke som en del av sunnmørsalpene. Jeg ville heller slått opp telt i Langseterdalen eller i området rundt Patchellhytta (evt.bodd på denne), og heller tatt med meg Union hotell som en severdighet på vei til eller fra. Slingsby var spesielt imponert over Langseterdalen, og hadde denne som utgangspunkt for flere turer. Foruten om Jakta, Slogen og Smørskredtind finnes en rekke muligheter fra Langseterdalen eller Habbostaddalen (Patchellhytta), Velleseteregga med bl.a bjønnatanna, Gullmoregga, Brekketindene, Brunstadtindene, Regndalstindene, Grøtdalstind for å nevne de mest kjente. Flere topper med graderinger på 2-3 enkleste vei. I tillegg finnes Brekketindbreen, Habbostadbreen og Gullmorbreen innen en god times tur. Valgmulighetene for rundturer er det mange av i et vilt og vakkert landskap. Siter
Gjest Anonymous Skrevet 11. februar 2004 Skrevet 11. februar 2004 Skjerdingstindane ligger mellom Viddal og Norangsdalen. Fra Nordre Skjerdingstind kan du gå over Staven og Keipen og ned okseråsa til Øye. Du kan gå opp både fra Viddal og fra Geilskredvatnet i Norangsdalen. Siter
livsnytar Skrevet 11. februar 2004 Skrevet 11. februar 2004 Slogen er populær som tur og der er selvfølgelig plagsomt med folk til tider. Eit anna alternativ i området som er vel så bra er Skruven 1584 m, og her får du stort sett går i fred. Denne turen starter en i Nordangsdalen berre nokre kilometer sør for Øye. Gå frå nordsida av Lyngstøylsvatnet opp Russadalen, vidare sørover og opp ryggen til Lisje Skruven. mvh livsnytar Siter
Gjest Anonymous Skrevet 12. februar 2004 Skrevet 12. februar 2004 Slogen er populær som tur og der er selvfølgelig plagsomt med folk til tider. Eit anna alternativ i området som er vel så bra er Skruven 1584 m, og her får du stort sett går i fred. Denne turen starter en i Nordangsdalen berre nokre kilometer sør for Øye. Gå frå nordsida av Lyngstøylsvatnet opp Russadalen, vidare sørover og opp ryggen til Lisje Skruven. mvh livsnytar Skruven (begge) kan også absolutt anbefales, men opp fra Norangsdalen blir en bratt og tung tur, min 1400m sammenhengende. Har selv gått turen fra Ringdal, langs ryggen som går øst for Norgangsdalen. Flere steder kan man nyte stupene ned mot dalen, og i tillegg har man flott utsikt hele veien til topps. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.