Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet
Fjellfilmeren skrev (2 minutter siden):

Men vi unge trenger også våre formidlere, og på grunn av vårt lave folketall er det ikke mulig å leve av youtube på norsk, uten rike onkler som sponser. Man får heller ikke kulturstøtte med mindre man har profesjonell distribusjon med på laget. NRK har mulighet til å kjøpe et naturprogram for bare 40.000,- mens resten av budsjettet dekkes inn fra andre offentlige kilder, fond, legater, o.l., men velger altså å ikke gjøre dette.

Det skjønner jeg godt. NRK har høye kvalitetskrav. Det er vel ikke noen av youtuberne som jeg har sett, som har den formidlingsevnen og kameratekket som Monsen har. Nærmest man har kommet er vel Jens Kvernmo, og det kan vel hende at det kommer mer fra den kanten etter hvert kanskje.

Det foregår en del formidling på Instagram og Shorts og TikTok. Det kan hende den neste generasjonen heller ønsker 30 sekunder video i stedet for 30 minutter - hva vet jeg :) 

• Liker 2
Annonse
Skrevet

Tradisjonell tv er på vei helt ut.

Det er strømmetjenester, Youtube og andre video-blogger - samt sosiale medier som overtar. Det er jo derfor tradisjonelle tv-programmer også er gjennomsyra av influensere, som da promoterer det de gjør gjennom egne kanaler. Og som da trekker folk mot NRK, TV2 og andre...  

Selv er jeg ikke på sosiale medier. Og når jeg ser tv - og "kjendiser" blir promotert, faller jeg helt ut. Jeg vet jo ikke hvem 80% av hvem disse "kjendisene" er. Og så godt som alltid, er det jo folk helt uten annet talent enn å bare være seg selv (som i dagens samfunn kanskje er godt nok bare det...)

Med fare for å fremstå som en sur gammel gubbe (som jeg knapt nok er 40) - så er det mindre og mindre ting verd å se på tradisjonell tv.

Nå er ikke denne serien til Lars Monsen så veldig kjendis-påvirka. Selv om han også har har blitt offer for denne kjendis-krigen. Med serien "Med Monsen på villspor". 
Men jeg har heller ikke noe i mot det. Om han klarer å dra ungdom ut fra mobilskjermen og over på NRK så de får se noen knerte en ørret i knollen av en influenser-dame som er mest opptatt av mote og skjønnhet. Kan det inspirere og motivere. Og det liker jeg. Uansett hvem so mer med.

Kjell Iver skrev (8 timer siden):

Det skjønner jeg godt. NRK har høye kvalitetskrav. Det er vel ikke noen av youtuberne som jeg har sett, som har den formidlingsevnen og kameratekket som Monsen har. Nærmest man har kommet er vel Jens Kvernmo, og det kan vel hende at det kommer mer fra den kanten etter hvert kanskje.

Det foregår en del formidling på Instagram og Shorts og TikTok. Det kan hende den neste generasjonen heller ønsker 30 sekunder video i stedet for 30 minutter - hva vet jeg :) 

Det er mange kjente og veldig gode video-bloggere / youtubere som leverer overraskende bra. Men som du sier, ikke her i Norge. 

Du nevner det med kjappe 30-sekunders videoer. Men "slow tv" er også ganske utbredt på nett. 

Her er en person jeg har fulgt lenge.
https://www.youtube.com/@MartijnDoolaard/videos

Det deilige her, er at han bare filmer seg selv og hva han gjør. Minimalt med "bakgrunnsstøy" - tale og annet viss vass. Flotte kameravinkler, fin natur - på en autentisk og ekte måte.
Så det artig å se utviklingen. At absolutt alt er laget av ham selv - uten egen redaksjon, bedrift og kommersielle krefter bak (nåja, kan vel diskuteres).

Men slike ting er utrolig behagelig å ha i bakgrunnen på skjermen hjemme. Da fremstår selv NRK som ganske støyete. :)

Skrevet
Frihet85 skrev (20 minutter siden):

Det deilige her, er at han bare filmer seg selv og hva han gjør. Minimalt med "bakgrunnsstøy" - tale og annet viss vass. Flotte kameravinkler, fin natur - på en autentisk og ekte måte.

Jeg skal sjekke det senere, men når det gjelder kvalitet på YouTubefilmer og DIY er vel svenske Grankvist med sin hyttebygging en ener. 

Linker ikke til hans kanal, men han har blitt mangemillionær på yt og trenger/trengte ikke nrk eller svensk tv for å bli stor. 
Så det viser vel at slike ting er fullt mulig å oppnå- selv i den høye nord.
Så mulig i Sverige burde gi mulighet også her på berget. 
Men man må ha kunnskaper om det man skal formidle. Det er ikke nok å kunne filme med drone eller ta gode bilder, man må også være god i noe.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Fjellfilmeren skrev (12 timer siden):

Men vi unge trenger også våre formidlere, og på grunn av vårt lave folketall er det ikke mulig å leve av youtube på norsk

Skal du leve av det, så må du nok satse på youtube, ikke NRK eller tv2.

Fullt mulig å få en youtube kanal om du jobber for det. Krever seff at du må selge sjela di, men er du heldig blir du stjerne over natta. Skal du satse på NRK/TV2 og kunne leve av det, så kan det kanskje tar deg flere ti år før du får nok oppdrag til å leve av det. Monsen tjener sikkert nok til å leve av det, men tipper mesteparten av inntekten kommer fra andre hold.

Magnus Midtbø har over 2 mil abonnementer på sin kanal og flere videoer med over 10 mil visninger. Han lever av det på fulltid. Han blir ikke noe særlig nevnt i norsk media. Her i Norge er du en anerkjent influenser om du har 50 tusen følgere. 

Er ikke noe youtube ekspert, nada planer om legge ut videoer. Men sett på youtube siden 2005. Får mye rare videoer fra såkalte frilufts influenser både her til lands og fra utlandet på youtube. Ser kjapt på antall visninger og hvilke klipp de har lagt ut, bruker mann ikke mange sekundene på å finne ut om jeg skal gidde å se eller ikke. Det hjelper heller ikke at turen går over Hardangervidda eller Abisko. Får opp 10 talls av disse og det føler som jeg ser det samme om igjen og om igjen og den ene kanalen kopier hva de andre kanalene gjør osv osv. Ingen ting nytt der dessverre. Sånn er det også i Usa, litt andre tur konsepter, men copy paste i samme stil.

Jeg synes det er synd at Beng-Are Barstad tvi holder på Naturkanal1, da han har tilgang til unikt materiale. Det er over hundre timer med film på naturkanal1, mye av det er veldig bra og underholdende. Men retta for norsk publikum. Hadde dette kunne bli omsatt til internasjonal publikum på youtube, tipper jeg BAB hadde vært millionær før han var ferdig med 2000 dager prosjektet. 

Endret av Dompappen
Skrevet
21 hours ago, Frihet85 said:

Det er ganske lavmål å hakke ned på mennesker man ikke kjenner, som kanskje har valgt en annen rute i livet enn folk flest. Om man irriterer seg mosegrønn over noe slikt. Så får man bare spole over de 7 minuttene han var med.
Hat og mobbing av personer man ikke kjenner er et lavmål man bør holde seg for god til.

Det der må du gjerne utdype, det var sterke ord jeg ikke kjenner igjen noen steder i teksten her slik jeg har lest noe som helst, om så jeg prøver å lese ting i verste mening. Noe må jeg ha gått glipp av.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.