Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet
Miamaria skrev (3 timer siden):

OBS - spoiler

Tror du f&%&/(🤬& fe%&🤬/&Y meg ikke han s@!@#$ Vebjørn Sand dukker opp i neste episode. 🤬

Herved advart.

Han er i det minste mange hakk mer fornuftig enn broren sin.

• Hehe 1
Annonse
Skrevet
49 minutes ago, GrendelRaptor8 said:

Jøss e navn. Hva folk kan klare å irritere seg over.

God bedring 

Takk for omtanken. Like forbauset over hva folk kan klare å ta høytidelig.

• Hehe 1
Skrevet
Miamaria skrev (46 minutter siden):

Takk for omtanken. Like forbauset over hva folk kan klare å ta høytidelig.

Mitt beste forslag er at du bare dropper å se denne serien hvis alt irriterer deg. 
Det er jo helt valgfritt å trykke på play

• Liker 1
Skrevet

Overraskende at enkelte klarer å finne negativt i denne serien med Monsen og nasjonalparkene.

Jeg opplever at disse programmene er mer eller mindre akkurat slik friluftsliv i praksis er.

Takk til NRK og Lars Monsen 

• Liker 3
  • Takk 4
Skrevet

Med den lidenskapen som mange her har for friluftsliv hadde jeg blitt langt mer sjokkert om folk ikke fant grunner til å være negativ. Ja, men trenger ikke være enig! Men når noe rokker med det som man selv anser som hellig, da skal det være rom for å sleppe ut litt følelser. 

Heldigvis har jeg vært her inne såpass lenge nå, og sett det meste av diskusjoner. Påfallende mange som retter finger mot andre, men ikke seg selv 😂 

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Bokhylla said:

@Miamaria jeg tror det i denne serien dukker opp en gjest i hver episode, som på en eller annen måte er kjent for noe. Spor du bare vil ha Monsen alene på tur, er det nok ikke denne serien noe for deg, hehe.

Nei, det var vel heller det motsatte. Jeg er enig med de øvrige her som synes det er positivt med de han har med som bidrar med forskerperspektiv. Naturoppsyn, og så videre - de som bidrar med noe faglig, som kan lære meg noe.

Det er de der han nå tar med fordi de er kjent for "noe", som altså er med mer for kjendisfaktorens del, som jeg er f**** lei av. Der Monsen må lete etter ett eller annet ved dem som liksom skal rettferdiggjøre å ha dem med. Da hadde jeg for eksempel foretrukket en helt ukjent person som kunne fortelle spennende ting om området, eller lignende.

Det i seg selv at han har med noen synes jeg bare er fint, for man kan jo bli lei av Monsen som prater til kamera også. Jeg bare synes han er både kjent og flink nok til at det skulle være helt unødvendig med den der kjendisfaktoren som lettvintløsning for å gjøre det aktuelt og interessant. Kjendiser som leker sammen er det veldig mange andre varianter av allerede.

• Liker 2
  • Takk 2
Skrevet
5 minutes ago, Tessatroll said:

Å ta med ein anerkjent kunstnar som sett pris på friluftsliv og natur, og har gode opplevingar med at natur hjelp på mentalhelse, synes eg er heilt opp. Personleg synes eg at Sand var med på å høyne ei elles god episode, som for meg gav feelgood i lange baner.

Takk for et saklig og nyttig svar, da kan det være jeg ser episoden ferdig etter hvert. Da har han kanskje på et vis bygget på den forrige episoden, videre med samme tema?

Setter pris på slike svar, det er jo nettopp et diskusjonsforum dette er. Disse "enkelte klarer å finne"-innleggene synes jeg folk kunne holde seg for gode for. Utrivelig hersketeknikk, som man i det minste burde holde igjen på til mer opphetede debatter.

Det var litt avsporing, sorry, men jeg er vel blitt like lei av det akkurat nå som jeg er blitt av kjendiser. 🤣

• Liker 1
Skrevet
Miamaria skrev (1 time siden):

Nei, det var vel heller det motsatte. Jeg er enig med de øvrige her som synes det er positivt med de han har med som bidrar med forskerperspektiv. Naturoppsyn, og så videre - de som bidrar med noe faglig, som kan lære meg noe.

Det er de der han nå tar med fordi de er kjent for "noe", som altså er med mer for kjendisfaktorens del, som jeg er f**** lei av. Der Monsen må lete etter ett eller annet ved dem som liksom skal rettferdiggjøre å ha dem med. Da hadde jeg for eksempel foretrukket en helt ukjent person som kunne fortelle spennende ting om området, eller lignende.

Sett fra mitt eget perspektiv så er jeg enig med deg, jeg har mye mer utbytte av en gjest jeg kan lære noe av, men jeg skjønner også hvilken verdi kjendisene kan ha gjennom å tiltrekke seg seergrupper som i utgangspunktet ikke har den samme interessen av Monsen spesielt og natur generelt.

Vi vil jo ha rekruttering, om ikke alle blir så gira at de faktisk tar i bruk naturen, så vil vi iaf. at flest mulig skal forstå verdien av natur og av å verne landskap, biotoper og mangfold.

Jeg har null interesse av kjendiser, så for meg er jo dette ofte ukjente mennesker uansett, men jeg merker denne effekten godt gjennom ungene mine. Hvis en Youtuber som er popular blant kidsa, f.eks. Victor Sotberg er med i ett program eller en serie, så vil de se TV-program de ellers ikke ville ha sett på. Monsen ser de på uansett da :)

• Liker 4
Skrevet
Tessatroll skrev (På 2.2.2025 den 11.52):

Å ta med ein anerkjent kunstnar som sett pris på friluftsliv og natur, og har gode opplevingar med at natur hjelp på mentalhelse, synes eg er heilt opp. Personleg synes eg at Sand var med på å høyne ei elles god episode, som for meg gav feelgood i lange baner. 

Helt enig.

Det er ganske lavmål å hakke ned på mennesker man ikke kjenner, som kanskje har valgt en annen rute i livet enn folk flest. Om man irriterer seg mosegrønn over noe slikt. Så får man bare spole over de 7 minuttene han var med.

Kan for øvrig anbefale: https://tv.nrk.no/serie/kunsten-aa-leve/sesong/1/episode/MKTV60000117

Fra en som har jobbet i psykiatrien i mange år - syns jeg det er deilig at folk fronter natur og friluftsliv som terapiform. Det er langt bedre enn det meste av tradisjonell behandling. Så han fortjener å sitte der med Lars Monsen og dele sin historie. Så tipp topp tommel opp!

Hat og mobbing av personer man ikke kjenner er et lavmål man bør holde seg for god til.
Jada, det er irriterende med skyhøy kjendisfaktor på norsk fjernsyn og i populærkultur generelt. Og da spesielt alle disse influenser-folka, som knapt nok har livserfaring og/eller tallet. Så jeg sier heller ja takk til kjente folk som faktisk kan vise til noe håndfast. Og det gjør blant annet Sand.

Men nå er det ikke bare kjendiser Lars Monsen har fått "besøk" av.  

Om man blir grusomt irritert over noe slikt, så får man bare skru av fjernsynet da vel. :)

• Liker 6
  • Takk 1
Skrevet
Robinson skrev (På 28.1.2025 den 10.48):

For de som heller  liker mer action TV er alltid Bear Grylls der...

Tydelig at jeg ikke ble ordentlig forstått her. Den nye serien er ikke profesjonell nok til å være som et ordentlig naturprogram, slik amerikanerne har laget både i IMAX og Netflix varianter, for sine nasjonalparker. Den er heller ikke bare Monsen på tur. Men noe midt i mellom, og da havner det litt i spagaten synes jeg. Verken fugl eller fisk. Den er ikke best på noen av delene.

De beste delene er når Monsen er alene, episode 2 og 4 har vært best til nå. Mye alenetid. De dårligste bildene er når kamerateamet (jeg talte hele 4 stk på ene bildet til NRK) kommer og intervjuer, gjerne en kjendis fra Oslo. Det ser veldig oppstilt ut. Greit nok med en biolog altså, men ingen trenger å lære Monsen at en død furu kalles en gadd. Britene hadde David Attenborough, Norge har Monsen. Jeg ser ikke helt poenget med den moderne tilnærmingen hvor han skal gjøres mer uvitende enn han faktisk er. Se for deg at BBC lager et program hvor Attenborough går rundt og later som han ikke har sett natur før, og må bli fortalt hva natur er, i stedet for å være den allvitende guiden for oss.

Vi kan diskutere så mye vi vil, men faktum er at NRK har sagt nei til vanvittig mange prosjekter fra unge talenter de siste 8 årene. Med unnskyldningen om at kvaliteten er så høy på forslagene som kommer inn. Da må de faktisk levere helt i toppsjiktet, og, det gjør de ikke. Statskanalen mister fortsatt markedsandeler. Men denne serien er et godt steg i riktig retning, jeg fortsetter å streame den i appen slik at det blir avspillinger og champagne på kontoret i Oslo. Det skal lønne seg å produsere norsk naturinnhold. Gudene vet at vi nå er utsultet på norsk naturinnhold etter 7 år uten en naturavdeling i Bergen (den ble nedlagt og pengene flyttet over på dramaserier og reality).

• Liker 1
Skrevet
Frihet85 skrev (4 timer siden):

Om man blir grusomt irritert over noe slikt, så får man bare skru av fjernsynet da vel.

Det er det folket gjør :)

2019:
https://kampanje.com/medier/2019/11/nrk-taper-i-tv-markedet/

2022:
https://kampanje.com/premium/mars-2022/innsikt/nrk-taper-til-alle-i-et-tv-marked-i-fritt-fall---det-eneste-vi-lurer-pa-er-hvor-bratt-det-blir/

2025:
https://kampanje.com/premium/januar-2025/innsikt/historisk-skifte-i-tv-markedet---tv-2-er-storre-enn-nrk-for-forste-gang/

Når unge menn potensielt stemmer frem Sylvi Listhaug som statsminister, i et FRP som uhemmet av Venstre og KRF får makt over NRK finansieringen, er det ikke godt å vite hva som kommer til å skje. Men jeg har en anelse.

Skrevet
Fjellfilmeren skrev (12 minutter siden):

Greit nok med en biolog altså, men ingen trenger å lære Monsen at en død furu kalles en gadd. 

Nå tipper jeg poenget var å lære tv-titterne dette, og ikke lære Monsen.

Fjellfilmeren skrev (12 minutter siden):

Britene hadde David Attenborough, Norge har Monsen. Jeg ser ikke helt poenget med den moderne tilnærmingen hvor han skal gjøres mer uvitende enn han faktisk er. 

Kan ikke sammenlignes. Kan like godt sammenligne epler og bananer. David Attenborough er utdannet biolog og naturhistorikker og formidler naturvitenskaplig kunnskap.
Lars Monsen er utdannet lærer og "fjellfant". Han formidler turer og turglede.

• Liker 2
Skrevet
Fjellfilmeren skrev (8 minutter siden):

Det er det folket gjør :)

2019:
https://kampanje.com/medier/2019/11/nrk-taper-i-tv-markedet/

2022:
https://kampanje.com/premium/mars-2022/innsikt/nrk-taper-til-alle-i-et-tv-marked-i-fritt-fall---det-eneste-vi-lurer-pa-er-hvor-bratt-det-blir/

2025:
https://kampanje.com/premium/januar-2025/innsikt/historisk-skifte-i-tv-markedet---tv-2-er-storre-enn-nrk-for-forste-gang/

Når unge menn potensielt stemmer frem Sylvi Listhaug som statsminister, i et FRP som uhemmet av Venstre og KRF får makt over NRK finansieringen, er det ikke godt å vite hva som kommer til å skje. Men jeg har en anelse.

Skivebom. Du kan ikke trekke parallell mellom det ene spesifikke tv-programmet vi her diskuterer og NRK generelt.

Realiteten er at den nye Monsen serien er et stor seer suksess med kjemptall:

Sitat

Jubeltall

Serien, som har fått navnet «Monsen og nasjonalparkene», følger eventyreren hvor han jakter spektakulære naturopplevelser og nyttig kunnskap om den unike naturen vi har valgt å verne.

Ifølge tall fra NRK er det over 800.000 seere som har den første episoden av programmet i løpet av helgen.

– Det betyr mye for oss at folk ser på og reagerer og vi er storfornøyde med seertallene for første episoden, sier redaksjonssjef i NRK Underholdning Eirik Sandberg Ingstad.

Hva i all verden har hva unge menn stemmer på, Sylvi Listhaug og FRP med "Monsen og nasjonalparkene" å gjøre?

Skrevet
GrendelRaptor8 skrev (12 minutter siden):

Skivebom. Du kan ikke trekke parallell mellom det ene spesifikke tv-programmet vi her diskuterer og NRK generelt.

Når programmet deler DNA med øvrig programutvalg hos NRK så er det mulig å trekke en parallell.

Fagfolkene er bedre enn kjendisene i det aktuelle programmet. Men se på gamle NRK programmer fra 30-60 år tilbake. Der fremhevet de arbeiderklassen som bygget vårt land og velstand. I de siste årene er det stort sett Oslo-fiffen som får tv-tid. Eller influensere som har store SoMe kontoer. Selv i de tre første seriene til Monsen, er det stort sett menigmann han møter på tur. Lokalbefolkning i Canada, eller loffere i Femundsmarka, fastboende i Finnmark. Mens vår helt kan ufattelig mye om naturen og formidler det godt selv.

NRK har lagt ned redaksjonen "Folk" hvis oppgave var å kjøpe inn korte filmer eller serier om folk som ikke var kjendiser, men som gjorde ekstraordinære ting.

Skrevet
Fjellfilmeren skrev (9 minutter siden):

https://www.nrk.no/ytring/klassesviket-1.17121698

Det var en kommentar om kjendishysteriet som rir statskanalen som en mare.

Hvilke kanaler har ikke kjendiser?

Alle med trynet på tv mer en 15 minutt er vel pr def kjendis så det går vel igjen i alle kanaler?

Definisjon:

En kjendis er en levende person som er allment kjent i samfunnet, særlig på grunn av omfattende omtale eller synlighet i massemedier som TV, aviser og internett

Skrevet
Fjellfilmeren skrev (5 minutter siden):

Når programmet deler DNA med øvrig programutvalg hos NRK så er det mulig å trekke en parallell.

Fagfolkene er bedre enn kjendisene i det aktuelle programmet. Men se på gamle NRK programmer fra 30-60 år tilbake. Der fremhevet de arbeiderklassen som bygget vårt land og velstand. I de siste årene er det stort sett Oslo-fiffen som får tv-tid. Eller influensere som har store SoMe kontoer. Selv i de tre første seriene til Monsen, er det stort sett menigmann han møter på tur. Lokalbefolkning i Canada, eller loffere i Femundsmarka, fastboende i Finnmark. Mens vår helt kan ufattelig mye om naturen og formidler det godt selv.

NRK har lagt ned redaksjonen "Folk" hvis oppgave var å kjøpe inn korte filmer eller serier om folk som ikke var kjendiser, men som gjorde ekstraordinære ting.

Poenget er at her i denne tråden snakker vi spesifikt om «Monsen og nasjonalparkene», og de har supre seertall.

Skrevet (endret)

@Fjellfilmeren Jeg leste kronikken om klassesviket, og følte en sterk tilhørighet til kronikk forfatterens ståsted. Og kan være med på at statskanalen vår nok har vært en del av dette sviket. Men jeg klarer ikke å koble det til Monsen på tur. Jeg ser bare ikke sammenhengen. Og Vebjørn Sand hører absolutt ikke til i de de dannede sfærer. Men må nesten til Nedrum for å finne en kunstner som mer framstår som en meitemark i salaten til de dannede .  

Endret av Robinson
  • Liker 1
Skrevet
Robinson skrev (1 time siden):

@Fjellfilmeren Jeg leste kronikken om klassesviket, og følte en sterk tilhørighet til kronikk forfatterens ståsted. Og kan være med på at statskanalen vår nok har vært en del av dette sviket. Men jeg klarer ikke å koble det til Monsen på tur. Jeg ser bare ikke sammenhengen. Og Vebjørn Sand hører absolutt ikke til i de de dannede sfærer. Men må nesten til Nedrum for å finne en kunstner som mer framstår som en meitemark i salaten til de dannede .  

Jeg har heller ikke ment han direkte. Kjenner ham ikke utover at jeg så ham i en episode av noe kunstner-konkurranse-reality på NRK som kona glodde på for noen dager siden.  Men jeg har bøkene til broren. Jordbærmus 😂

Vi vet jo ikke hvilke kjendiser som skal på tv i de neste to sesongene, men nå skal jo Bård Tufte være med i følge artikler på NRK.no.

Bård Tufte var jo med i noen fantastiske fluefiskefilmer for en 15-20 år tilbake. Jeg har flere av DVD`ene til disse karene i hylla mi. Men det generelle kjendisfokuset til statskanalen gjør jo at man blir litt på vakt så fort man ser "enda flere kjendiser i enda et program". Også danner det seg en motkultur til slutt hvor man er helt ferdig med kjendiser som er med fordi de er kjendiser.

• Liker 1
Skrevet

Jeg likte gjensynet med Lars Monsen av flere grunner og klarer ikke helt å la meg indignere over hvilke gjester som er med. Har i grunnen ofte blitt overasket over gjester han har hatt med nå og tidligere serier. Har ikke helt sansen for å sette folk i bås heller. I dette inngår også "typisk fjellforumer" eller "influenser". Vi er like forskjellige alle sammen, og jeg liker ordtaket: "don't criticize what you can't understand" i den gamle Dylan-låten. Det ligger noe der... 

En annen dimensjon med Monsen for meg er at vi er like gamle og jeg syns det er litt morsomt at han (som meg) plutselig er forsiktig for å ikke skade seg. Han har lært den harde måten han også. :)

Ser virkelig fram til fortsettelsen.

• Liker 6
Skrevet (endret)
Kjell Iver skrev (18 minutter siden):

En annen dimensjon med Monsen for meg er at vi er like gamle og jeg syns det er litt morsomt at han (som meg) plutselig er forsiktig for å ikke skade seg. Han har lært den harde måten han også. :)

Godt poeng ja. Den ene gamle naturfotografen i NRK fortalte meg over bålet etter å ha tatt imot sluttpakke: Norge har jo 600.000 pensjonister som trenger noe å se på tv de også. Om det at de i stedet satser på reality, konkurranser og andre konsepter som vi normalt kjenner fra populistisk reklamefinansiert tv.

Monsen har sin følgerskare og jeg håper han får fortsette å produsere programmer med seertallene som kommer frem nå.

Men vi unge trenger også våre formidlere, og på grunn av vårt lave folketall er det ikke mulig å leve av youtube på norsk, uten rike onkler som sponser. Man får heller ikke kulturstøtte med mindre man har profesjonell distribusjon med på laget. NRK har mulighet til å kjøpe et naturprogram for bare 40.000,- mens resten av budsjettet dekkes inn fra andre offentlige kilder, fond, legater, o.l., men velger altså å ikke gjøre dette lenger.

Forøvrig har jeg lest alle bøkene til Monsen og han beskriver jo kneskaden rundt Norge på Langs turen ganske bredt, og med det, frykten for nye skader enten gjennom ulykke eller belastning over tid. Da var han vel fortsatt i 20 årene om jeg ikke husker feil.

Endret av Fjellfilmeren

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.