Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet
ingen87 skrev (52 minutter siden):

Saltfjellet blir etter planen spilt inn iløpet av denne vinteren.

Første episode fra Pasvik var spilt inn sommeren 2023. Du kan se på kameraet som filmet bjørnen at det står 10. juni 2023. Deretter var han jo jula 2023 der igjen.

Tredje episode fra Gutulia ble spilt inn sommer 2022 pluss november samme år. I januar 2023 var han tilbake, før han skadet seg i hundeløpet i februar. Så var det vel mai 2023 han var tilbake i Gutulia på sin første tur etter skaden.

Antar da at han var på Varangerhalvøya en gang i løpet av sommeren 2023.

• Liker 1
Annonse
Skrevet (endret)
zimwalker skrev (4 timer siden):

Enig, og jeg smilte litt (av gjenkjennelse) når han i første episode understreket at nå handlet det ikke om å gå langt, men bare komme seg ut for å ligge i telt. (Skaden han hadde pådratt seg med hundespannet fikk vi først vite om i siste episode). Skjønt skal han rekke over alle 48 nasjonalparkene så blir det vel ikke så mye tid til hver av de uansett. Ellers lurt litt på når episodene har blitt innspilt, noen som vet? (da tenker jeg på hvilket år, ikke hvilken årstid :) )

fjellfoto skrev (1 time siden):

Første episode fra Pasvik var spilt inn sommeren 2023. Du kan se på kameraet som filmet bjørnen at det står 10. juni 2023. Deretter var han jo jula 2023 der igjen.

Tredje episode fra Gutulia ble spilt inn sommer 2022 pluss november samme år. I januar 2023 var han tilbake, før han skadet seg i hundeløpet i februar. Så var det vel mai 2023 han var tilbake i Gutulia på sin første tur etter skaden.

Antar da at han var på Varangerhalvøya en gang i løpet av sommeren 2023.

Tipper 17. august 2023 Det er ikke såååååå ofte det er nesten 30 grader og sterk vind sommerstid på Varangerhalvøya ;-) 

image.png.403cac6db36205a80a2b366292bcf1e1.png

Endret av Espen Ørud
  • Liker 5
  • Hehe 1
Skrevet
Espen Ørud skrev (12 timer siden):

Tipper 17. august 2023 Det er ikke såååååå ofte det er nesten 30 grader og sterk vind sommerstid på Varangerhalvøya ;-) 

image.png.403cac6db36205a80a2b366292bcf1e1.png

Hvor har du funnet vær-dataen? Det kan være til hjelp om man skal planlegge tur tenker jeg ifht vær osv :)

Skrevet

Var ikke i tvil at episodene ble spilt inn med flere år i mellom.

Men et lite tidsclue her: 

Valpen han hadde med i Gutulia på våren/sommeren var ikke store gutten (jeg tipper rundt 4 mnd). I samme episode (den siste), var det en lite klipp at samme valp gikk med kløv som voksen (Børgefjell). Jeg tenker at denne valpen er født rundt januar/februar 2022. Tommel finger regelen er at huskyer ikke starter å gå med full kløv før de er 2 år. Man begynner selvfølgelig å med å trene med tom kløv god tid før det. Nå var det ganske kjapt klipp jeg så, men kløven så stor ut og valpen nokså fullvoksen (som er rundt 2 år). Kanskje Monsen har en spesiell AH som vokser dobbelt så fort som vanlige AH?

Skrevet
fjellfoto skrev (15 timer siden):

Det kan nok stemme veldig bra. Vi pratet med LM 5/6-23, og da skulle han startet prosjektet og reise oppover til Pasvik like etterpå. 

Skrevet
fjellræv skrev (2 timer siden):

Hvor har du funnet vær-dataen? Det kan være til hjelp om man skal planlegge tur tenker jeg ifht vær osv :)

Som "Skal bare..." helt korrekt gjetter på så er det Yr og Historikk jeg typisk bruker til denne type værdata igjen en del annet i Norge. 

Kart/nedbørs-visningen har også reddet meg fra noen solide regnskurer ved at jeg har kunnet vente en time til det skal være forbi o stedet for å starte dagen i øsende regnvær.

Skrevet
fjellfoto skrev (21 timer siden):

Første episode fra Pasvik var spilt inn sommeren 2023. Du kan se på kameraet som filmet bjørnen at det står 10. juni 2023.

Lurte på det fordi jeg var der selv i august i fjor...og da var alt knuske-tørt og det var mye vind - så jeg fyrte aldri bål der.
Men det gjorde Monsen da han var der 7.-14.juni  året før. Og det var  ikke bare jeg som la merke til, se: 

"Lars Monsen til NRK: Slukket bålet i forsommerskogen i Øvre Pasvik nasjonalpark, etter at opptakene var gjort."
https://www.norskved.no/2878-2/

• Liker 1
Skrevet (endret)
zimwalker skrev (4 timer siden):

Lurte på det fordi jeg var der selv i august i fjor...og da var alt knuske-tørt og det var mye vind - så jeg fyrte aldri bål der.
Men det gjorde Monsen da han var der 7.-14.juni  året før. Og det var  ikke bare jeg som la merke til, se: 

"Lars Monsen til NRK: Slukket bålet i forsommerskogen i Øvre Pasvik nasjonalpark, etter at opptakene var gjort."
https://www.norskved.no/2878-2/

Når vi snakker om bål: Har aldri sett noen har lagd et bål så nært teltet som det Monsen gjorde i episode 3, i Gutulia. Der lå han jo inni teltet med bålet rett utfor inngangen. Ikke noe jeg hadde hverken vurdert eller turt å gjøre.

Endret av fjellfoto
Skrevet
fjellfoto skrev (11 minutter siden):

Når vi snakker om bål: Har aldri sett noen har lagd et bål så nært teltet som det Monsen gjorde i episode 3, i Gutulia. Der lå han jo inni teltet med bålet rett utfor inngangen. Ikke noe jeg hadde hverken vurdert eller turt å gjøre.

Hm. Eg er motsett. Eg vurderer ofte kor nært tarp/telt eg kan få bålet, under gjeldande tilhøve. Om ikkje det går å komme nærme nok, så legg eg meg med posen og liggeunderlaget såpass nærme, at dei dei fleste av mine posar før eller sidan endar opp med anselige mengder tape og lappar 😆 

• Liker 1
Skrevet (endret)
23 hours ago, Espen Ørud said:

Kart/nedbørs-visningen har også reddet meg fra noen solide regnskurer ved at jeg har kunnet vente en time til det skal være forbi o stedet for å starte dagen i øsende regnvær.

Lynkartet deres kan også være kjekt å bruke for å se hvilken vei tordenbyger beveger seg og hvor raskt. Har vært kjekt å ha for meg et par ganger, for å vite om det var en god ide å være på vannet eller ikke.

For øvrig så synes jeg den nye serien er fin, som ikke er stappet med kjendiser, og er naturprogram. Det er snart eneste kriteriet jeg har. (Så håper jeg det blir med den ene influenseren som dukket opp.)

Endret av Miamaria
Skrevet (endret)
Miamaria skrev (3 timer siden):

For øvrig så synes jeg den nye serien er fin, som ikke er stappet med kjendiser, og er naturprogram. Det er snart eneste kriteriet jeg har. (Så håper jeg det blir med den ene influenseren som dukket opp.)

Når influenseren er Fjellforums helt egen soveposepsykolog så tenker jeg at det er greit... 😉

Endret av Espen Ørud
  • Liker 3
Skrevet
2 hours ago, Espen Ørud said:

Når influenseren er Fjellforums helt egen soveposepsykolog så tenker jeg at det er greit... 😉

Ja, jeg frikjenner det mest fordi hun nok var der på grunn av faget og formidlingsevnen, det blir også litt annet enn disse kjendisene som er med først og fremst fordi de er kjent og så skal man lete etter noe "interessant" med dem for å gjøre fornuft ut av at de er der.

Skrevet

Strengt tatt så tipper jeg Anne Sverdrup-Thygeson er mer kjent enn soveposeinnehaveren🤔 Men, jeg må jo innrømme, at jeg er litt for lite bevandret i influensere, til til å vite hvor kjent de forskjellige er😅 Jo mer de har å fare med, desto mindre kjent, tipper jeg😉

• Liker 1
Skrevet
Larix skrev (3 timer siden):

Strengt tatt så tipper jeg Anne Sverdrup-Thygeson er mer kjent enn soveposeinnehaveren🤔 Men, jeg må jo innrømme, at jeg er litt for lite bevandret i influensere, til til å vite hvor kjent de forskjellige er😅 Jo mer de har å fare med, desto mindre kjent, tipper jeg😉

Her vi ferdes har vi sett så lite tær at vi knapt har hørt om skog, og derfor enda mindre om Anne... ;-) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.