Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
  • 1 måned senere...
Skrevet
Bjørnar Ø skrev (På 12.12.2024 den 9.44):

For de det måtte interessere, så er Lars Monsen tilbake i tv-ruta 11. januar 2025

http://www.dagbladet.no/kjendis/avslører-nytt-tv-program/82375322

Så første episode i dag la med småen. Ikke noe stor produksjon med tanke på at han har med seg fotograf på deler av turen. Men godt nok og Lars er alltid sjarmør på tvruta. Liker dette og lignende konsepter. 

Skrevet (endret)

Har sett andre episode, fra Varangerhalvøya. Bedre enn første episode synes jeg. Nydelig landskap han vandret i sommeren 2023 og heldig med været.

Det som skiller fra tidligere turer med Lars, er at han har med profesjonell fotograf som følger hakk i hæl. I tillegg filmer jo Lars seg selv slik han alltid gjør. Men den ekstra fotografen gir mange cinematiske opptak og hever det hele til et ekstra nivå. På slutten av første episode når Lars var alene, så var det mange opptak som var ute av fokus. Kanskje det sterke i plastkoppen gjorde utslag? Forresten var labelen på spritflaske sensurert, så det ble ikke noe alkoholreklame der.

Musikken er også en klasse over det som vi er vant til. Har har man fått Kringkastingsorkesteret til å spille den klassiske Monsen-temaet.

Ellers lurte jeg i siste episode på om det skulle ble noe mer fisking når episoden nærmet seg slutten, og det ble det jo. For en fin fisk den siste der var! Han røpet heller ikke hvor den ble fanget. Men å drive å koke fisken i kaffekjelen, ja det er vel typisk Monsen?! Jeg kunne i hvert fall ikke tenkt meg det, da tar jeg heller med litt ekstra vekt og en stekepanne til den slags!

Var det forresten noen som la merke til at han gikk uten hoftebelte på hele turen?! Teltet holdt tydeligvis ikke mål i vinden, og Lars legger heller ikke skjul på når han gjør tabber. Slik som i første episode da han gikk for nært land på isen. Og i andre episode da han rotet i myra for å komme seg over elva på slutten (Men han hadde jo lagt kart og kompass nederst i sekken og brukte det kun før han startet, ifølge ham selv).

Endret av fjellfoto
  • Liker 3
Skrevet (endret)
fjellfoto skrev (52 minutter siden):

Det som skiller fra tidligere turer med Lars, er at han har med profesjonell fotograf som følger hakk i hæl. I tillegg filmer jo Lars seg selv slik han alltid gjør. Men den ekstra fotografen gir mange cinematiske opptak. (Men i første episode på slutten der, så var det mange uskarpe opptak. Kanskje det sterke i plastkoppen gjorde utslag? Forresten var labelen på spritflaske sensurert, så det ble ikke noe alkoholreklame der).

Var det forresten noen som la merke til at han gikk uten hoftebelte på hele turen?! Teltet holdt tydeligvis ikke mål i vinden, og Lars legger heller ikke skjul på når han gjør tabber. Slik som i første episode da han gikk for nært land på isen. Og i andre episode da han rotet i myra for å komme seg over elva på slutten (Men han hadde jo lagt kart og kompass nederst i sekken og brukte det kun før han startet, ifølge ham selv).

Vel, det var nok annen reklame til at jeg får litt vond smak i munnen. NRK bør være proffere enn dette. 

Hoftebeltet brukte han når han blir filmet av annen fotograf. Jeg tror han bare går uten når han selv har satt opp kamera først, for så å gå tilbake etter sekken. Det er nok bare at han ikke gidder/glemmer å ta det på igjen. Jeg tror ikke det er noen bevist handling å ikke bruke hoftebeltet, den ryggen har vært gjennom mye. Han er ingen lettpakker. 

Tidligere har han vært en forkjemper for enkelt friluftsliv med billig utstyr. "godt nok" tankegang, ikke en fancy presenning spesialsak i unobtanium, hvis en billig presenning fra biltema holder. Aluminiums-gryter var mer enn godt nok, trengte ikke noe spesialutstyr i titan. Jeg ble derfor veldig glad for at han i første episode brukte vanlige vannflasker fra Olden eller noe slikt. Og da var fallhøyden større når han allerede i neste episode har en åpenbar produktplassering for egne vannflasker. I første episode var det grillrist i titan som skar i øynene. 

Hans beste sitat er fortsatt, i mine øyne, "Hvis du er i tvil om du skal ta med noe, så veie det, legg det igjen, og ta med like mye sjokolade. Sjokoladen får du alltid bruk for."

Litt synd at en så toneangivende friluftspersonlighet kaster prinsippene ut av vinduet for kortsiktig eksponering og profitt, men veldig menneskelig. 

Edit: Programmene for øvrig har jeg likt veldig. Og han er flink til å få vist norsk natur, og spesielt den mindre kjente biten. God formidlingsevne. 

Endret av haugoy
Kommentert
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Ligget i nesten det samme Marmot-teltet (Tungsten UL 2p) i sterk vind og det gikk bra. Enig i at det så som det manglet bardunering mot vindretningen. Kanskje pluggen var for dårlig satt ned? Jeg har vært fornøyd med teltet. Jeg brukte det på en femdagers tur i Valdres og Vassfaret.

I første episode i Pasvik brukte han et telt fra Big Agnes med inngang på kortsiden. Jeg tror det heter Fly Creek. De lager bra telt som er populære til langturer i USA

Endret av peik
  • Takk 1
Skrevet

Likte Varangerhalvøya-episoden skikkelig godt! Håper ikke serien medfører et vesentlig trykk på området. Det at det er såppass avsidesliggende hjelper nok en del.

Hyklersk nok fikk jeg ordentlig lyst til å gå en langtur med ski og pulk i det landskapet.

Skrevet
sneakyowl skrev (9 minutter siden):

Det at det er såppass avsidesliggende hjelper nok en del.

Jeg er ikke veldig bekymret.

Tenkte selv at der skulle jeg gjerne vært en tur - men det tenker jeg om ca. 1000 plasser, og det meste blir ikke noe av. Mye av det som ikke blir gjennomført har med tilgjengelighet å gjøre.

• Liker 1
Skrevet

Det som jeg synes er herlig med den siste episoden fra varangerhalvøya er at Monsen, mann på 60 år, koser seg med å gå barbeint i lynga utfor teltet. Akkurat disse små øyeblikkene med turglede kjenner jeg veldig igjen, og det blir åpenbart ikke borte selv om man blir eldre og eldre. 

• Liker 2
Skrevet
Lavvosolberg skrev (4 minutter siden):

og det blir åpenbart ikke borte selv om man blir eldre

nei, jeg trur heller det er motsatt. 

i 20-årene ble turglede målt i antall høydemeter, primærfaktor og liter med svette. Det er ikke det at fjelltoppene har mistet tiltrekningskraften, men andre aspekt ved friluftslivet har fått større verdi med årene. Nå er det vel så mye knitringen fra bålet, sitte utenfor teltet å nyte mårraskaffen, gå barbeint i lyngen og dele naturopplevelser med ungene som gir meg turglede. 
Det er også en lignende utvikling i forhold til destinasjoner. Før kjørte vi langt avgårde for å komme til "eksotiske" turmål vi hadde lest og hørt om. Nå vil jeg helst kjøre kortest mulig og bruke mest mulig av den disponible tiden til å være ute.

• Liker 3
Skrevet (endret)
Lavvosolberg skrev (På 19.1.2025 den 22.09):

Det som jeg synes er herlig med den siste episoden fra varangerhalvøya er at Monsen, mann på 60 år, koser seg med å gå barbeint i lynga utfor teltet. Akkurat disse små øyeblikkene med turglede kjenner jeg veldig igjen, og det blir åpenbart ikke borte selv om man blir eldre og eldre. 

Nei det får jeg da ikke håpe!..... skriver en som er året eldre enn Monsen. 😄

Ellers, flott serie så langt!

Endret av zimwalker

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.