Gå til innhold
  • Bli medlem

Gore-Tex ePE (expanded polyethylene) membran

Anbefalte innlegg

Skrevet

Via Norrøna's julekalender snublet jeg over denne https://www.norrona.com/en-GB/blog/ski-snowboard/a-new-innovation-from-gore-tex/ som beskriver den "nye" membranen til Gore-Tex som tilsynelatende er litt snillere på miljøet. Etter litt kort søking finner jeg ut at det har vært "på markedet" siden 2022, men jeg finner kun Falketind-jakken (årets?) som bruker denne membranen hos Norrøna.

Er det noen som har erfaringer med plagg med denne nye membranen fra andre merker? Hvordan er slitestyrke og vanntetthet over tid? Må det vaskes like ofte for å "funke"? Matcher det ytelsen til miljøgift-bombene vi går med i dag?

https://www.gore-tex.com/en_uk/blog/introducing-the-expanded-polyethylene-epe-membrane-0

Annonse
Skrevet

Jeg husker at Patagonia var tidlig på ballen, og lanserte iaf. en serie med det nye membranet når det ble lansert.

Kan vel hende at Gore vil rulle ut dette litt gradvis, og at ikke alle produsenter får tilgang til å kjøpe med en gang.

Uansett har jeg ikke prøvd, og heller ikke lest om noen andres erfaringer. Jeg ser ikke på det som så veldig spennende. Det kan jo hende de har klart å lage noe som har bedre ytelse enn Gore-tex, det hadde vært fint det, men det er vel først og fremst noe de gjør fordi de må og ikke fordi de i all sin godhet frivillig ville skrape all sin opparbeidede IP på ePTFE fordi verden fortjener noe som både er bedre og mer miljøvennlig.

• Liker 1
Skrevet
aico skrev (1 time siden):

Jeg husker at Patagonia var tidlig på ballen, og lanserte iaf. en serie med det nye membranet når det ble lansert.

Kan vel hende at Gore vil rulle ut dette litt gradvis, og at ikke alle produsenter får tilgang til å kjøpe med en gang.

Uansett har jeg ikke prøvd, og heller ikke lest om noen andres erfaringer. Jeg ser ikke på det som så veldig spennende. Det kan jo hende de har klart å lage noe som har bedre ytelse enn Gore-tex, det hadde vært fint det, men det er vel først og fremst noe de gjør fordi de må og ikke fordi de i all sin godhet frivillig ville skrape all sin opparbeidede IP på ePTFE fordi verden fortjener noe som både er bedre og mer miljøvennlig.

Enig - Dette er nok fordi de må, ja. Siden det er begrenset hvor mye dette hauses på ytelsesfronten har jeg en knapp på at det ikke når helt opp også.

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.