Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

håper noen kloke kan svare meg. 
Vi bestilte to soveposer Helsport Svalbard regular (185cm og 85cm bredde) til en pris på 5999,- pr stk og fikk tilsendt. Vi oppdaget da at de har sendt long (200cm og 90cm bredde). Kundeservice sa det hadde skjedd en feil og eneste måten de kunne rette feilen på var å annulere kjøpet da de var tomme for regular lengde. De sa også at å få long til den prisen var er kupp. 
Vi ser jo at dette er et godt kjøp og vurderer å beholde dem. Men - jeg er 169cm og mannen min er 176. Når vi prøver dem, svømmer vi i plass. Har fra før brukt Helsport Kvitbreen long og de har fungert fint. Har brukt å legge klærne i fotenden. Sover mye ute om vinteren. 
Basert på forskjellen på 15cm lengde og 5cm bredde virker det marginalt. Men Svalbard virker gigantisk i forhold til det vi er vant til. Kan det rett og slett bli for stort og dermed miste effekten på isolasjon når det er så god plass nedi dem?

Erfaringer?

Annonse
Skrevet

Hvis dere "svømmer i plass" vil den nok være litt mindre effektiv i å holde på varmen. Puttes det en genser i fotenden vil nok forskjellen være tilnærmet umerkbar sammenlignet med regular. 

• Takk 1
Skrevet (endret)

Jeg har Svalbard selv. At det er et kupp kan dere få bekreftet på Prisjakt sin prishistorikk over feks de siste to årene. Det er det. Dun legger seg pent inntil kroppen til forskjell fra en syntetpose. Den har komforttemp -29 så om det i det hele tatt har noe å si for om dere vil fryse er usikkert, dere er vel sjelden ned mot -29(?) særlig inni et telt. Gjør som KS10 sier og putt tørre klær i bunnen så har dere varme klær til morgenen og mindre pose å varme opp. Fantastisk deilig pose. Jeg har to Western Mountaineering - poser også, Badger og Kodiak, og synes ikke Svalbard står noe tilbake. 

Sønnen min på 150cm (11 år) har Helsport Rago X-trem Long, putter klærne sine i bunnen og klager ikke på vinterturer. 

Endret av Krankman
  • Takk 1
Skrevet

Takk for svar!

Vi ligger ute ned mot -20 i både taktelt og i Amokene. Sjekket prisjakt nå og det er som det sies, et kupp. Det er veldig uvant å boltre seg rundt i disse soveposene uten at de følger med kroppen. Vi beholder dem😊 

Skrevet (endret)

Man får ikke så lett 6000,- for de på Finn i dagens trege marked. Da er det bedre å annulere kjøpet som de har fått mulighet til.

Vektforskjellen er 50g jfr Helsport. 

Volumforskjellen er også ganske betydningsløs.

Man må ikke stappe fotenden med tøy for å ikke fryse. Samtidig synes mange det er digg å ha tøy i posen vinterstid for å slippe kaldt tøy om morgenen.

Ser at du får regular til 6900,- på Speidersport så jeg hadde nok også retrurnert og kjøpt nye der hvis jeg hadde hatt vært trådstarter på 169cm, men det handler jo også om økonomi.

Endret av Krankman
  • Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.