Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Har en eldre Arcteryx jakke som ikke tålte vask og trommel selv om vaskeanvisningen ble fulgt. Har sendt inn jakken og fått beskjed om at den ikke kunne repareres pga forurensing i Goretex membranen.
Jeg kunne få rabattkode eller jakken i retur. Etter en lengre tenkepause har jeg falt på å få jakken returnert. Synes det er for ille å resirkulere jakken, da den antagelig fint kan brukes som vindjakke, vintersykling og mer.

Jeg skjønner at denne aldri kommer til å bli 100%vanntett igjen, men tenker å gjøre hva jeg selv kan for å gjøre den så bra som mulig. 

Går ut i fra at flere har stått ovenfor tilsvarende problemstilling og kanskje har noen anbefalinger både til tape og til påføring?

Eller er det bare å rulle på litt MacGyver tape(gaffatape)?

Annonse
Skrevet

Strykejern og spesialtape virker. Sømmen blir flott igjen. Bruk bakepapir på tapen. Tror jeg kjøpe fra extreme textil, men finner det ikke igjen på nettsiden. Ble som nytt i sømmene. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis du skulle oppleve at den ikke er vanntett på enkelte områder lengre, så kan du pensle på baderomssilicon blandet ut i white spirit på disse områdene.(ca 1:2-3 blanding). Fungerer utmerket, og blir usynlig når det tørker.

Men slike jakker er veldig kjekk å ha til dagsturer og/eller vinterturer hvis du vet det ikke skal regne. Så kan man spare på den nye mebranjakken til regnværsdager :) .

• Liker 1
Skrevet

Dette er helt supert, egen norskprodusert film og greier😀

Ser du sier at et alternativ til ny tape er å lime sømmen med ren silikon. Er dette nesten å foretrekke uannsett, virker jo i såfall veldig kjapt og greit, og med ustyr jeg allerede har liggende….

Hvor lang tørketid var det når du penslet på hele jakken?

IMG_5603.jpeg

IMG_5602.jpeg

IMG_5604.jpeg

Skrevet

Har ikke mye erfaring med å tape sømmer, så skal ikke mene for mye om det. Men å bruke silikon er i hvert fall en mye raskere måte å sømforsegle plagg på, selv om tørketiden må legges til.

Og ja, du kan lime enten ufortynnet eller svakt fortynnet. Vist stoffet du skal lime er "hardt/glatt" brukes sil ufortynnet. Vist stoffet er litt "sugende" brukes sil svakt fortynnet for å sørge for at sil også kan trekke litt inn i stoffet for å sikre bedre "heft"  Skal det brukes som sømtetter hvor stingene er synlige brukes WS som hjelpestoff for å sikre at silikon kommer godt inn i sømmene.

Tørketiden vil variere avhengig av temperatur og stoffet som sømtettes, eller impregneres. I en annen video jeg la ut for 5 år siden viser jeg forskjellen i tørketid på 3 forskjellige plagg som er impregnert samtidig og med samme blandingsforhold. Husker jeg ikke feil brukte et av plaggene 3 eller 4 ganger så lang tid på tørkeprossen, som den som tørket raskest.

Jakka i fra YT-filmen mener jeg hang ute et par dager før jeg tørket resten på baderommet. Når plagget ikke lukter lenger er det ferdig herdet og klar til bruk.

PS! jakka er fortsatt tett og i bruk den dag i dag.

• Takk 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.