Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

• Cecilie82 endret tittelen til Lue til langrenn ol
Annonse
Skrevet (endret)

For meg er vindtett lue et must. Å gå med hette for å blokkere vind ønsker jeg å unngå så langt det er mulig og de fleste ullstrikk-luer blåser det rett gjennom.

Jeg synes Lowe Alpine Classic Mountain Cap funker fint. Vindtett og kan brettes opp/ned. Feste til stropper så man kan passe på at den ikke blåser av om man er ute i skikkelig ruskevær. Jeg har ganske stort hode men får plass til balaklava/ulljakke med hette under denne lua. Jeg kjøpte en stormberg kopi en gang, men den var for liten.

Endret av ryback
Skrevet

Enig med de over... litt.

Vindtett er bra, men jeg er ikke noen stor fan av "mountain cap" konseptet. Jeg har både Lowe Alpine sin og en 20 år gammel variant av den fra Klättermusen. Begge er gode luer til sitt bruk, men bruksområdet er litt snevert etter min mening.

Min absolutte preferanse er en helt vanlig lue i fleece, med Windstopper-membran i nederste del, slik at den er vindtett over ørene.
Dette gir en lue som er vindtett nok i de fleste situasjoner, samtidig som den ikke blir så varm og klam som mountain-cap variantene når du jobber hardt. Den tørker også lett, tar lite plass i lommen/sekken og fungerer veldig bra sammen med hette når du trenger litt ekstra ly fra været.

Det er lite konsistens i utvalget av slike luer, modeller kommer og går, så hvis dette er noe du vil prøve så må du bare lete litt rundt å se hva som finnes nå.
Den jeg bruker for tiden er fra Tierra og har nok vært med meg noen år, og er neppe i salg lenger. Dessverre, for den gjør det meste rett. 38 gram på kjøkkenvekta, luekant som dropper litt ned mot nakken så den dekker godt over ørene og i nakken. Og en passe bred kant med windstopper hele veien rundt.

image.thumb.png.5052a9a6bb1c8c698c5bd29e78fe1e31.png

Noen lignende luer fra ett kjapt søk, uten at jeg kan gå god for noen av de:

https://www.vpg.no/Salewa-Ortles-2-Gore-tex-Infinium-Beanie/346566/?utm_source=adtraction&utm_medium=partner&utm_campaign=adtraction&at_gd=2DA608BBE45E693B90B613C2293C401E1E0E566A

https://aktivvinter.no/kama-strikket-lue-med-gore-windstopper-svart

https://arbeidsbutikken.no/product/hodeplagg/lue-windstopper/
(litt usikker på om denne siste har "ekte" windstopper/infinium membran fra Gore, noe jeg vil anbefale for å sikre deg best mulig fukttransport. Gore er nok ikke de eneste som kan dette, men jeg har vært borti noen kopier som er latterlig dårlig, så andre typer membran er forbundet med litt mer sjansespill etter min erfaring)

• Liker 1
Skrevet
aico skrev (1 minutt siden):

20 år gammel variant av den fra Klättermusen

Edit: den jeg har finnes faktisk enda, den heter Mysse og er nå i versjon 3.0

Min er i e-Vent og har for i 100% lammeull, så jeg er litt usikker på om de nye versjonene kan kalles opgraderinger. 
Jeg ser at de har gjort en forenkling som faktisk ER en forbedring; de har tatt bort en slags ventil-lignende greie som var plassert over ørene, som skulle gjøre det enklere å høre omgivelsene, men dette var i praksis en vindstøy-forsterker som jeg har tapet over på min.

Sitat

3L Cutan® 100% Ultramid® Bio-Mass balanserad Polyamid 225 g/m²

For: 60% Polyester og 40% Ull

• Liker 1
Skrevet

Artig hvor ulike preferanser man har. Jeg kan ikke fordra de der vindtette luene i skallmateriale som bråker og føles ekle å ta på. Bruker konselvent enkle luer i ull fra Brynje, Aclima og Devold i ulike tykkelser. Om det blåser såpass at det blir for kaldt tar jeg på hetta og synes det er godt og lunt.

Brynje sin Arctic-lue er favoritten av tynne og Devold sin Svalbard av de litt tykkere.

• Liker 1
Skrevet
aico skrev (1 time siden):

Enig med de over... litt.

Vindtett er bra, men jeg er ikke noen stor fan av "mountain cap" konseptet. Jeg har både Lowe Alpine sin og en 20 år gammel variant av den fra Klättermusen. Begge er gode luer til sitt bruk, men bruksområdet er litt snevert etter min mening.

Min absolutte preferanse er en helt vanlig lue i fleece, med Windstopper-membran i nederste del, slik at den er vindtett over ørene.

Akkurat dette har jeg sett etter i det siste! En "vanlig" lue kommer gjerne med for mye gjennomtrekk på ørene om det blåser litt. Jeg skulle helst hatt en lue i helt normal look, men med windstopper kun over ørene. Lite utvalg av dette uten at det blir helt tettsittende beanies.

Norrøna Arktis-luen jeg skaffet meg i fjor er supergod og varm når det er skikkelig kaldt og det blåser mye men det blir litt vel innestengt over tid og ofte for varm.

• Liker 2
Skrevet

Jeg foretrekker langrennslue. De er tettvevde, og dermed bra mot vind, samt at de drar fukt bort fra hodet. De er også såpass tynne at jeg kan ha andre ting utenpå når det trengs. Er det kaldt har jeg en buff under, som jeg drar over haka og ørene. 
Det ser kanskje ikke så bra ut, men det driter jeg i. 😄

• Liker 1
Skrevet (endret)

Siste åra har jeg brukt Brynje sin Artic cap, den fungerer veldig godt under aktivitet. Er det mye vind kommer som regel hetta på uansett. Ser de også har en windstopper versjon. Før dette gikk det i aclima sine luer som ligner på brynje sin, men kvaliteten er etter min mening veldig dårlig. Ble hull i alle etter kort tid.

Men har savnet en litt varmere lue i camp eller ved mindre aktivitet. Ser det finnes mange fine luer fra kjente produsenter, men å bruke opp mot 1000lapp på ei lue er uaktuelt. Kjøpte meg to ubrukte losluser fra marinen for 120kr pr stk 😅

Endret av Kristoffer Sandnes

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.