Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei
Jeg må ha ny jakke til bruk på tur med tung sekk. Jakka må være vann og vindtett og ikke minst slitesterk.
Mine tidligere jakker har blitt veldig fort slitt på skuldrene etter sekken. 

Er det noen som har erfaring med noen jakker?

Annonse
Skrevet

Skal du ha vind- og vanntett må det nesten være en form for en 3-lags skalljakke med Gore-Tex, Dermizax, eVent eller annen "pustende membran". 3-lags vil si at jakken har en konstruksjon med et innerlag av nylon, membranlaget og et ytterlag av nylon. Slitestyrken henger først og fremst sammen med tykkelsen og kvaliteten på nylonet, så unngå de letteste og tynneste modellene. Jeg hadde kikket på noe som veide rundt 6-700 g som okei kompromiss. Skalljakker for vinterbruk kan veie 1000 g og man får superlette sommermodeller til 200 g.

Populære merker er Arcteryx, Norrøna, Bergans, Klättermusen, RAB, Haglöfs, og flere jeg ikke kommer på i farta. Passform, antall og plassering av lommer, utforming av hette og slik er jo også viktig. 

På langturer sommeren foretrekker jeg å gå med en tynn, lett og mye rimeligere vindjakke og tar på meg en lett skalljakke kun når det regner. Jeg har en Arcteryx Squamish Hoody og en Haglöfs LIM skalljakke. Veier ca. 400 g totalt, og koster ihvertfall ikke mer enn en tyngre skalljakke. Høsten velger jeg en slitesterk bomullsjakke (Klättermusen Einride) eller en litt tyngre skalljakke (Klättermusen Allgrön) utfra forventet nedbør 

• Liker 1
Skrevet
foroll skrev (8 minutter siden):

Skal du ha vind- og vanntett må det nesten være en form for en 3-lags skalljakke med Gore-Tex, Dermizax, eVent eller annen "pustende membran". 3-lags vil si at jakken har en konstruksjon med et innerlag av nylon, membranlaget og et ytterlag av nylon. Slitestyrken henger først og fremst sammen med tykkelsen og kvaliteten på nylonet, så unngå de letteste og tynneste modellene. Jeg hadde kikket på noe som veide rundt 6-700 g som okei kompromiss. Skalljakker for vinterbruk kan veie 1000 g og man får superlette sommermodeller til 200 g.

Populære merker er Arcteryx, Norrøna, Bergans, Klättermusen, RAB, Haglöfs, og flere jeg ikke kommer på i farta. Passform, antall og plassering av lommer, utforming av hette og slik er jo også viktig. 

På langturer sommeren foretrekker jeg å gå med en tynn, lett og mye rimeligere vindjakke og tar på meg en lett skalljakke kun når det regner. Jeg har en Arcteryx Squamish Hoody og en Haglöfs LIM skalljakke. Veier ca. 400 g totalt, og koster ihvertfall ikke mer enn en tyngre skalljakke. Høsten velger jeg en slitesterk bomullsjakke (Klättermusen Einride) eller en litt tyngre skalljakke (Klättermusen Allgrön) utfra forventet nedbør 

Takk for utfyllende svar.

Du setter ord på noe jeg har begynt å vurdere, skille vanntett og vindtett.

Det vil redusere slitasjen på den vanntette jakka. Det er jo mer behagelig å ikke gå med vanntett jakke, så hvorfor gjøre det når man ikke må?

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes ihvertfall det er mer fleksibelt på sommeren. 14 C og vind kan fort være for kaldt med bare ulltrøye, men ubehagelig varmt med vanntett jakke. Og vindjakka holder myggen unna. 

• Liker 2
Skrevet

Gjort det samme her, altså skaffet en lett vindjakke og dermed også gått for en lettere Gore-Tex-jakke for når regnet kommer. Da er det nok vindjakka som blir brukt mesteparten av tiden.

Skrevet

Vindjakke er definitivt noe jeg vil anbefale.

Hvis du husker å re-impregnere vindjakka nå og da, så skal det faktisk litt nedbør til før mann føler seg bløtere med vindjakke enn med en klam og tett regnjakke.
Går du mye med tung sekk så kan det hende at en tynn softshell-jakke vil tåle slitasjen litt bedre enn en syltynn vindjakke. Jeg har ikke noe data for å underbygge dette, for jeg går ikke så ofte med tung sekk lenger, men jeg vil si at f.eks min Outdoor Research Ferrosi softshell føles mer solid enn f.eks ArcTeryx Squamish. Nå er det ikke veldig uvanlig å komme over ulike vindjakker på tilbud til en OK pris, så slitasjen er nok til å leve med økonomisk, men vi vil jo helst ha utstyr som varer en stund.

Noen dilemma med solide skalljakker, iaf. slik jeg opplever det er at de som markedsføres som slitesterke er ofte latterlig dyre. Er det virkelig jakka til 10 000,- du vil ta på deg når du trenger noe slitesterkt?
Og det tykke, solide ytterstoffet er ikke noen garanti for ytelse over tid. Membranet vil uansett slites mer hvis du går mye med tung sekk. Og all den tid membranet fortsatt er helt og fint vil du uansett oppleve såkalt "wet-out" der skulderstroppene presser mot jakken, og du blir våt i disse områdene til tross for at jakken er teknisk sett er i orden.
Det andre er, som @foroll var inne på, at solide skalljaker veier mye og pakker dårlig. Det betyr gjerne at du må belage deg på å gå med den tette, klamme regnjakka hele tiden, eller sette av uforholdsmessig mye plass i sekken til dette ene plagget som du egentlig helst håper du slipper få bruk for.
Jeg har en Klättermusen Brede 2.0, som etter sigende er lettere enn 1.0. Den er fortsatt ett beist. Tanken var å bruke den til vintertur i uforutsigbart vær, men den tar for stor plass. Iaf. for meg som går uten pulk. Én såpass dyr jakke burde være nok, men jeg så meg nødt til å supplere med noe litt lettere og kjøpte en Rab Latok mountain, som heller ikke er noen lettvekter, men denne gidder jeg iaf. å ha med.

En vanntett jakke er noe du ønsker å bruke så lite som mulig, dvs. at den helst skal ligge i sekken så mye som mulig, så min anbefaling er at den bør veie så lite som mulig og koste så lite som mulig. Det er ofte litt motstridende egenskaper, så du må gjøre litt prioritering. Hvor du går på tur og hva slags turer du går på vil også ha noe å si for hvor lett jakke du kan ha, og hvor mange funksjoner du kan velge bort før det går på bekostning av komfort og sikkerhet. Mine mest brukte (mest bærte) regnjakker er de tynne, enkle ala Gore-tex paclite. Ettersom de tilbringer mesteparten av tiden i sekken, og sekken har blitt gradvis lettere de siste årene, synes jeg de holder ganske lenge. Finner jeg en til god pris, så kjøper jeg i god tid så den neste henger klar i skapet når den gamle er klar til å pensjoneres. Betalte vel 700,- for min siste Haglöfs LIM Paclite. Det synes jeg er helt innafor, og mye mer valuta for pengene enn de tunge, kostbare jakkene som stort sett henger i skapet.

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.