Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg lurer litt på hva jeg bør gjøre for å få min ikke helt nye Nova, med grønt håndtak til å brenne like bra som min aller elste Nova med ulakkert håndtak.

Den gamle Nva'n er en jeg faller tilbake til når jeg skal ha en velfungerende lettregulert "primus" . Den er like bra som den gamle 111'n og veier mindre, og kan lett brenne både parafin og bensin med ren blå flamme uten dyse-skift.  Den mangler bare den bombesikre tunge stålkassa :-)

Den nyeste har fått ny slange og brenner supert på gassboks, både stående og opp ned (boks).  Men på bensin noe dårligere, og parafin "bare møkka"

Skulle jeg kjøpt noe nytt i dag så hadde det vel blitt MSR  whisperlite universal selv om den er litt vanskeligere å kjøre på svak varme, men den brenner ganske luktfritt til stillebrenner å være.

Flammesprederen gløder hele tida på den første (med grønt håndtak)

IMG_20241207_150023.jpg

IMG_20241207_151058.jpg

Endret av dsk
Annonse
Skrevet
dsk skrev (2 timer siden):

Jeg lurer litt på hva jeg bør gjøre for å få min ikke helt nye Nova, med grønt håndtak til å brenne like bra som min aller elste Nova med ulakkert håndtak.

Den gamle Nva'n er en jeg faller tilbake til når jeg skal ha en velfungerende lettregulert "primus" . Den er like bra som den gamle 111'n og veier mindre, og kan lett brenne både parafin og bensin med ren blå flamme uten dyse-skift.  Den mangler bare den bombesikre tunge stålkassa :-)

Den nyeste har fått ny slange og brenner supert på gassboks, både stående og opp ned (boks).  Men på bensin noe dårligere, og parafin "bare møkka"

Skulle jeg kjøpt noe nytt i dag så hadde det vel blitt MSR  whisperlite universal selv om den er litt vanskeligere å kjøre på svak varme, men den brenner ganske luktfritt til stillebrenner å være.

Flammesprederen gløder hele tida på den første (med grønt håndtak)

IMG_20241207_150023.jpg

IMG_20241207_151058.jpg

Ingen erfaring med Nova. Men på generelt grunnlag, så hjelper det ofte å justere høyden på flammesprederen. En mm gjør ofte stor forskjell.

• Liker 1
Skrevet

Har du prøvd å fjerne de 2 filterene som Nova har. Ett sitter i pumpa og ett sitter der fuelslangen kobles på brenneren. Kjøpte en Nova for en tid tilbake av en som ikke fikk den til. Fjernet begge fitrene og den fungerte som den skulle.

Skrevet

Fungere med mer futt uten filter, og finere lyd med plata senka så mye som mulig, men fortsatt blir den rødglødende.  Takk for tipsene.

Skrevet (endret)

Må jo innrømme at denne har fått litt tilfeldig oppfølging, men nå gikk jeg grundig gjennom og byttet tilbake til ordinær slange, men uten filter, Fornøyd med resultatet, men jeg har bare en pumpe til disse to brennerne.  Selv om den brant OK på gass (med hjemmelaget struperør) så er dette helt klart en brenner som er best egnet på alkylatbensin. 

Må jo bare innrømme at som ihuga Optimusentusiast så er jeg skuffet, og konkluderer med at Optimus tapte "alt" når de flyttet produksjonen til utlandet.  Tilsvarende må sies om Colemans bensinbrennere.  Det kan se ut som om MSR er best nå men det er mye spennende fra "østen" men dårlig med greie leverandører og service i Europa.

Her litt lyst til å teste ut et par jeg slett ikke har bruk for, men lommeboka tviholder på at jeg ikke bør gjøre det :-)

Clipboard02.jpg

Endret av dsk

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.