foroll Skrevet 5. desember Pålogget Skrevet 5. desember Noen som har tips til linerhansker som tåler litt? Tok nettopp i bruk et par splitter nye Hestra liner-hansker på en 5-dagers tur, og måtte konstatere første hull på dag 3. Jeg synes ikke jeg bruker de særlig røft. Når det er kaldt er jeg avhengig av å ha noe på fingrene for å styre med primus, tre på hundeseler og justere inn kløv, ta bilder, etc. Det er tydeligvis langt mer enn hva slike hansker tåler. Synes linerhansker er greit for da har man de bare på innenfor vottene. Alternativet er litt mer solide hansker, og så bytte imellom når man skal gjøre praktiske ting. Noen som har prøvd andre merker? Eller har andre anbefalinger? 2 Siter
Bokhylla Skrevet lørdag kl 15:26 Skrevet lørdag kl 15:26 @foroll kan det være en produksjonsfeil? Uavhengig av merke er det jo veldig kort holdbarhet tenker jeg. Dessverre ingen tips å komme med. Siter
Kristoffer Sandnes Skrevet lørdag kl 15:35 Skrevet lørdag kl 15:35 Jo mer ull det er i lineren gjør de mer delikat og mindre holdbare. Jeg har flere linere av både ull blanding og syntetisk. De syntetiske linerene holder mye bedre og fortsatt veldige varme. Jeg har med meg begge deler på tur, bruker veldig ofte syntetisk liner under aktivitet å behandling av utstyr hund. Mens ulllinerene brukes som oftest i campen. 1 Siter
foroll Skrevet lørdag kl 15:55 Pålogget Forfatter Skrevet lørdag kl 15:55 20 minutes ago, Kristoffer Sandnes said: Jo mer ull det er i lineren gjør de mer delikat og mindre holdbare. Jeg har flere linere av både ull blanding og syntetisk. De syntetiske linerene holder mye bedre og fortsatt veldige varme. Jeg har med meg begge deler på tur, bruker veldig ofte syntetisk liner under aktivitet å behandling av utstyr hund. Mens ulllinerene brukes som oftest i campen. Tips til syntetisk liner? Siter
Kristoffer Sandnes Skrevet lørdag kl 18:10 Skrevet lørdag kl 18:10 foroll skrev (2 timer siden): Tips til syntetisk liner? Det står desverre ikke noe navn på lappen, er fingervotter laget i et fleecestoff. Men de er ikke sånn som billige fingrevotter en får kjøpt over alt. De har et skikkelig fleecestoff og er littegrann tykkere enn mine ulllinere men ikke sånn tykk som vanlige fleecehansker😂😄Kjøpte noen par på en lokal sportsbutikk å har vært veldig fornøyd med de. På ulllinere prøver jeg å finne en liner som har en del innblanding av synt, det gjør at de er mer holdbare. De jeg har nå plukket jeg opp en outlet i Sverige, aldri sett merket i salg her til lands. Jeg tror nesten du må sjekke litt rundt å se om du finner noe passende til ditt bruk. Siter
graham Skrevet lørdag kl 18:24 Skrevet lørdag kl 18:24 foroll skrev (På 5.12.2024 den 17.51): Noen som har tips til linerhansker som tåler litt? Tok nettopp i bruk et par splitter nye Hestra liner-hansker på en 5-dagers tur, og måtte konstatere første hull på dag 3. Jeg synes ikke jeg bruker de særlig røft. Når det er kaldt er jeg avhengig av å ha noe på fingrene for å styre med primus, tre på hundeseler og justere inn kløv, ta bilder, etc. Det er tydeligvis langt mer enn hva slike hansker tåler. Synes linerhansker er greit for da har man de bare på innenfor vottene. Alternativet er litt mer solide hansker, og så bytte imellom når man skal gjøre praktiske ting. Noen som har prøvd andre merker? Eller har andre anbefalinger? Jeg brukte de der før, men kuttet de ut siden de blir alt for fort utslitt. Har gått over til Hestra Windshield Liner 5-finger. De er ikke så tynne som de du nevner så de er i grenseland å kalle liner, men jeg liker de og de varer en god stund. Bruker de for øvrig også som vanlige hansker også, synes de holder greit på varmen under aktivitet ned til -10-15C, men det er no invidviduelt. https://www.hestragloves.no/windshield-liner-5-finger-navy Siter
+sneakyowl Skrevet lørdag kl 19:57 Skrevet lørdag kl 19:57 (endret) Det du spør om finnes ikke så vidt jeg vet. Prøv Hestrs Ergo Grip Tactility og du bruker aldri linerhansker til "finarbeid" igjen Endret lørdag kl 19:59 av sneakyowl Siter
foroll Skrevet lørdag kl 20:10 Pålogget Forfatter Skrevet lørdag kl 20:10 10 minutes ago, sneakyowl said: Det du spør om finnes ikke så vidt jeg vet. Prøv Hestrs Ergo Grip Tactility og du bruker aldri linerhansker til "finarbeid" igjen Har disse i varianten med litt ullfôr. Supre hansker som går an å bruke til litt pirkearbeid, men blir litt klumpete under votter. Kanskje jeg heller skal ordne votter i størrelsen over hva jeg bruker ellers? Siter
foroll Skrevet lørdag kl 20:11 Pålogget Forfatter Skrevet lørdag kl 20:11 1 hour ago, graham said: Jeg brukte de der før, men kuttet de ut siden de blir alt for fort utslitt. Har gått over til Hestra Windshield Liner 5-finger. De er ikke så tynne som de du nevner så de er i grenseland å kalle liner, men jeg liker de og de varer en god stund. Bruker de for øvrig også som vanlige hansker også, synes de holder greit på varmen under aktivitet ned til -10-15C, men det er no invidviduelt. https://www.hestragloves.no/windshield-liner-5-finger-navy Takk for tips! Sett disse på nett men ikke i butikk. Må ikke være "liner" men må ha god nok kontroll til å åpne de små karabinkrokene som brukes som nakkeliner til hund ihvertfall. Det er godt nok. Siter
+Marius Engelsen Skrevet lørdag kl 20:28 Skrevet lørdag kl 20:28 Vikafjell sine fra Sport Outlet har ihvertfall bra pris, og varer like lenge som andre liners. Siter
Kristoffer Sandnes Skrevet lørdag kl 21:30 Skrevet lørdag kl 21:30 Marius Engelsen skrev (1 time siden): Vikafjell sine fra Sport Outlet har ihvertfall bra pris, og varer like lenge som andre liners. Jeg ser sportoutlet har veldig mange forskjellige hanskemoddeler, liner, tynne og tykke. Skulle tro det fantes et par som kan fungere fint som linerhanske der Siter
+Marius Engelsen Skrevet lørdag kl 21:51 Skrevet lørdag kl 21:51 Og Når det gjelder ull vs syntet, så har jeg både ullfór og syntetfór til mine hestra Heli Ski hansker. Har gått med forskjellig variant av foret på høyre/venste hånd i flere sesonger, og byttet hånd for å se om det er forskjell. Akkurat like varmt. Eneste forskjellen er at syntet virker litt mykere mot huden, og tørker litt fortere. Så om det finnes syntetiske linere som varer betydelig lengre enn ull, så velger jeg det neste gang Linere kan man ofte sy en del ganger før de må kastes. Jeg pleier faktisk å gå med linerne på innerlommen halve dagen, til hendene begynner å bli svett og kald, så tar jeg på linerne og har varm tørr hanske mot huden resten av dagen 1 Siter
+sneakyowl Skrevet søndag kl 00:07 Skrevet søndag kl 00:07 (endret) foroll skrev (3 timer siden): Har disse i varianten med litt ullfôr. Supre hansker som går an å bruke til litt pirkearbeid, men blir litt klumpete under votter. Kanskje jeg heller skal ordne votter i størrelsen over hva jeg bruker ellers? Ergo Grip kommer i flere varianter. Tactility er helt uten for og annet mikk. Jeg bruker å si at man kan dra nesehår med disse - Så taktile er de! 🤪 Jeg bruker ikke mine i votter, men jeg kan se for meg at det er fornuftig å size +1 opp om man skal ha de inni votter ja. Endret søndag kl 00:10 av sneakyowl Siter
elgen Skrevet søndag kl 04:00 Skrevet søndag kl 04:00 Marius Engelsen skrev (5 timer siden): Akkurat like varmt. Eneste forskjellen er at syntet virker litt mykere mot huden, og tørker litt fortere. Likesom med sko/støvler syns jeg at hansker/votter bør være litt romslige for å holde varmen. Jeg har noen fine (og dyre) Norrøna hansker som er litt trange - og ikke særlig varme. Men også noen Hestra str. 11 som er mer romslige, men blir med en tynn, mystisk, ukjent syntetliner litt stramme og dermed kaldere . Så er jeg ikke enig i at syntetfor er like varmt hele tiden! For når det er blitt vått av håndsvette eller "vått arbeide" i snøen, så er det ull som gjelder!! Jeg har et par romslige Heli-kloner (fingermodellen) originalt med fleeceinnerhanske. De blir kalde, når våte. Bruker derfor et par Selbu-ullhansker som innerhanske - nye varmere. Eller et par ullfingervanter fra Magasinet med en del syntet. Ikke helt så varmt, men OK til hundehåndtering med karabiner mm. Hvis ikke alt for kalt dvs ned til -5-7 C bruker jeg ofte såkalte grønne "garnhansker" som jeg har kjøpt et helt bunt med 10 par? Det er helsyntet, men brukes av fiskere ofte i våt tilstand til å håndtere garn. De oppfører sig stort sett som ull, men tørker raskere. De brukes mye på Grønland! Elgen Siter
foroll Skrevet søndag kl 05:54 Pålogget Forfatter Skrevet søndag kl 05:54 5 hours ago, sneakyowl said: Ergo Grip kommer i flere varianter. Tactility er helt uten for og annet mikk. Jeg bruker å si at man kan dra nesehår med disse - Så taktile er de! 🤪 Jeg bruker ikke mine i votter, men jeg kan se for meg at det er fornuftig å size +1 opp om man skal ha de inni votter ja. Gått meg hus forbi at det er så mange modeller. Ser Tactility er i syntetisk lær, mens Active er i ekte lær, noe jeg foretrekker. Prøvd disse? Siter
+Marius Engelsen Skrevet søndag kl 09:36 Skrevet søndag kl 09:36 elgen skrev (5 timer siden): Så er jeg ikke enig i at syntetfor er like varmt hele tiden! For når det er blitt vått av håndsvette eller "vått arbeide" i snøen, så er det ull som gjelder!! Har som sagt brukt samme hanskene i flere sesonger, med ullfór på ene hånden og syntetfór på andre hånden. Vi snakker mange dager. Bruker de til graving og lek med ungene, toppturer på ski, både raske og trege, og der er defintivt søkkvåte hansker av svette en del av ligningen. (Derfor jeg ofte har linerhanskene på innerlommen halve dagen, og tar disse på først når hoved-hanskene er våte og kalde). Null forskjell på syntet og ull. Akkurat like varme. Disse er ikke trange, fin størrelse. Det at ull holder varmen så mye bedre enn alle former for syntet når det er vått er en myte. Polartec undertøy, teddyfleece gensere etc. fungerer like bra når det er vått som ull gjør. Jeg er Bergenser, og har hund, og padler havkajakk året rundt, så dette tester jeg både frivillig og ufrivillig hele tiden. 1 Siter
+sneakyowl Skrevet søndag kl 10:14 Skrevet søndag kl 10:14 foroll skrev (4 timer siden): Gått meg hus forbi at det er så mange modeller. Ser Tactility er i syntetisk lær, mens Active er i ekte lær, noe jeg foretrekker. Prøvd disse? Active er en mye mer slitesterk og varm hanske i forhold til Tactility og de føles ganske forskjellige ut (samboern har Active). Jeg har brukt mine Tactility til alt mulig som klyving, brevandring (mye hanskejobbing) og skigåing uten at det er noe særlig tegn til slitasje enda. Eneste skaden er en selvforskyldt liten del av ene tommelen som har vært borti noe liiitt for varmt 😁 Jeg skaffet også nylig Ergo Grip Race Cut som er ment for hovedsakelig for sykling - Disse er enda litt lettere og tynnere. For enkel bruk og vektsparing vinner disse, men jeg tror jeg liker Tactility best til typ leirarbeid på vinteren. Siter
DenGladeVandrer Skrevet søndag kl 12:20 Skrevet søndag kl 12:20 Mente jeg hadde "syte-tråd" om dette, men fant den ikke igjen. Min erfaring er at alle merker jeg har hatt er like rævva, de som da er i 100%. Så jeg har begynt å se på dette som forbruksvarer på linje med hverdagssokker. Har en liten samling med ymse merker. Går det hull på en, kastes den, og jeg bruker da en fra ett av de andre parene. Har ett par fra Hestra som er miks av ull og syntet, den holder bra. Fant også noen tynne flecce vanter å bussen en gang, de brukes på truge/fotturer når det er rundt 20 blå inne i Hestra-votter. De er gull. Siter
elgen Skrevet mandag kl 01:41 Skrevet mandag kl 01:41 Marius Engelsen skrev (15 timer siden): Det at ull holder varmen så mye bedre enn alle former for syntet når det er vått er en myte. Polartec undertøy, teddyfleece gensere etc. fungerer like bra når det er vått som ull gjør. Jeg er Bergenser, og har hund, og padler havkajakk året rundt, så dette tester jeg både frivillig og ufrivillig hele tiden. Både delvis enig og uenig! Det er spesielt når man tar hanskene av fx til lunsjpause og så får dem på: Så er syntet som et kalt omslag for meg, men ulle en god delbedre. Det samme fx med Lowe Mountain Cap med fleeceforet. Vått og kalt, når man har luftet hodet, så derfor bruker jeg i kallere vær som regel en tynn ull lue under. Jeg har dykket i massevis med HellyHansen fiberpels og brukt deres gamle fiberpels skogsarbeider jakke, men i hvert fall om vinteren suppleret med ullstillongs, ullgenser, raggsokker mm. innerst. Jeg finner nesten fiberpelsbedre enn fleece, i hvert fall inntil det er vasket sønder og sammen. Elgen Siter
Kristian V. Skrevet mandag kl 17:27 Skrevet mandag kl 17:27 DenGladeVandrer skrev (På 15.12.2024 den 13.20): Mente jeg hadde "syte-tråd" om dette, men fant den ikke igjen. Denne? 1 Siter
Kristian V. Skrevet mandag kl 17:36 Skrevet mandag kl 17:36 (endret) sneakyowl skrev (På 15.12.2024 den 11.14): Active er en mye mer slitesterk og varm hanske i forhold til Tactility og de føles ganske forskjellige ut (samboern har Active). Jeg har brukt mine Tactility til alt mulig som klyving, brevandring (mye hanskejobbing) og skigåing uten at det er noe særlig tegn til slitasje enda. Eneste skaden er en selvforskyldt liten del av ene tommelen som har vært borti noe liiitt for varmt 😁 Har et par Tactility på vei i posten nå. Har Active fra før, men de blir så fort varme og klamme på fjellturer med høy aktivitet, for så å bli iskald på hendene om det er kaldt og kraftig vind. Blir artig å teste forskjellen, og er de ikke bedre får man finne noe annet, eller bare innse at Mechanix The Original er hanskene for meg, da jeg liker at de ikke går så langt opp over håndleddet og er såpass luftige at de holder seg tørre, og da varmere. Endret mandag kl 17:56 av Kristian V. 1 Siter
Lompa Skrevet mandag kl 17:43 Skrevet mandag kl 17:43 (endret) Jeg fryser lett på fingrene og liker å ha tynne linere i hanskene/vottene. Har brukt disse fra Aclima løst anslått 20-30 skidager uten at det har gått hull (noen korte dager, andre lengre). De har i alle fall holdt betydelig lenger enn trådstarter sine, men ut fra bildet er Aclima sine ganske mye tynnere.. Endret mandag kl 17:44 av Lompa Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.