Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, bestilte nettopp en solo-tur til Røros (Femunden/marka) til Nyttårsaften. Jeg har en del netter ute, både vinter, høst og vår, men vil si at jeg egentlig har veldig lite erfaring. Skal være der i 3 netter. Jeg har helt basic (+) kunnskap. Ikke noe spesielt bra vintertelt, men et telt som duger. Har null varme-elementer, men har en god vinterpose fra forsvaret, og en R- verdi 5 liggeunderlag (burde sikkert vært mer, men det får duge). Er det noen som har noen tips? Hva burde en ABSOLUT  ha med? Hva har du SELV gjort feil? Hva er absolutt nødvendig i Januarmåned i Rørøos/Femunden? 

Vh. Alexander Carlsson

• Liker 1
Annonse
Skrevet

https://femundsmarkanasjonalpark.no/rad-om-ferdsel/

Røros er generelt snøfattig frem mot jul, pr nå ligger det ikke spesielt mye. Jeg har gått noen skiturer tidligere i år men etter en periode med litt regn og mildvær er det sikkert rundt max 10cm utenfor huset mitt på Røros.

Så det spørs litt hva du ser for deg/forventer. 

Angående underlag vil jeg alltid ha med et celleplast, blir det hull i et oppblåsbart er de ikke spesielt varme å ligge på.

Siden du har 3 dager på deg så rekker du ikke alt uansett, utfart fra Langen gjestegård eller via Damveien(Feragasdamveien) kan muligens være alternativer. Langtjønnbua, Furubakken, Litjrennbua eller Lorthølbua kan jo være overkommelige mål om de skulle være av interesse. Er du DNT medlem er det vel også ei hytte opp ved Fjølburøsta.

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar og tips! Meldte meg inn i DNT nå. Vet du om det pleier det å være fult av mennesker i hyttene/koiene på denne tiden av året? Lorthølbua er virkelig et sted jeg vil besøke og tilbringe en natt, eller to (tre?) i! Håper det er noe som er ledig der bare. 

Alexander

Skrevet

Det er lunt i skogen så du klarer deg nok med basic telt. Husk at du trenger snøplugger om det er mye snø. I Femundsmarka nasjonalpark er det ikke lov å skade hverken levende eller døde trær, så lurt å ha med snøplugger (aluminium, avkappede brøytestikker eller 30-40 cm lange litt solide pinner).

Var nettopp i området. Tomt for ved i Grunnhåbua, men bra lager i Lorthølbua. Mange av de åpne buene i Femundsmarka er relativt store og ble tidligere brukt som boliger for tømmerfløtere. Det er derfor mange sengeplasser, men man vet jo aldri.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Lorthølbua er statsskog og åpen for alle. Sikken er at man låner den en natt om gangen, skulle det komme noen dagen etter så må du i utgangspunktet gi den ifra deg. Eller avtale at det er greit at man fortsatt er der og det er sengeplasser nok. Som regel ikke stor trafikk i marka denne tiden av året.

Litjrennbua ligger ikke spesielt langt unna lorthølet heller, det er ei plankebu med ganske kul beliggenhet.

Eneste DNT er vel den ved Fjølburøsta ovenfor feragsdammen. Aldri brukt den selv.

Screenshot_20241209_212113_Instagram.thumb.jpg.ab64d9bf0e40d60058a6d981fed582f9.jpgLorthølbua, trivelig bu i Lorthølet.Screenshot_20241209_212058_Instagram.thumb.jpg.7fcefa3686a1c5ca3369d2e4d61e5aa1.jpgLitjrennbua, ligger stilig til.

20241209_142428.thumb.jpg.877f29114702c3fda8803e9d4a2b4899.jpgSnømengde Flensmarka 9/12/2024. Gikk på beina og fjellsko. Vigelmassivet bader i den siste sola for dagen.20241209_143318.thumb.jpg.e864d948a59bbfee1bd28ddc86fa0e96.jpgEn irsk med god lukt i neseaparatet.

Endret av Kristoffer Sandnes
  • Liker 1
Skrevet

Ok, takk! Ja sjekket på Ut.no. Foretrekker buene med 2 sengeplasser + tilgang til ved. Leste selv at  det var strengt regelverk ved bruk av trær, også døde. Fint det, så lenge får tilgang til varme. Dnt/Ut.no skrev at det leverte ved på alle leirplasser, men selvfølgelig, er det høyt tempo med mennesker, så blir dette oppbrukt. Tror jeg satser på ubetjente dnt-hytter, men har telt og tarp med som en backup. Men hva gjør en dersom en sover i telt, ganske langt unna leirplasser, uten tilgang til ved? Er en altså nødt til å ta med seg en god del ved selv?

Alexander

Skrevet
Kristoffer Sandnes skrev (5 minutter siden):

Lorthølbua er statsskog og åpen for alle. Sikken er at man låner den en natt om gangen, skulle det komme noen dagen etter så må du i utgangspunktet gi den ifra deg. Eller avtale at det er greit at man fortsatt er der og det er sengeplasser nok. Som regel ikke stor trafikk i marka denne tiden av året.

Litjrennbua ligger ikke spesielt langt unna lorthølet heller, det er ei plankebu med ganske kul beliggenhet.

Eneste DNT er vel den ved Fjølburøsta ovenfor feragsdammen. Aldri brukt den selv.

Screenshot_20241209_212113_Instagram.thumb.jpg.ab64d9bf0e40d60058a6d981fed582f9.jpgLorthølbua, trivelig bu i Lorthølet.Screenshot_20241209_212058_Instagram.thumb.jpg.7fcefa3686a1c5ca3369d2e4d61e5aa1.jpgLitjrennbua, ligger stilig til.

20241209_142428.thumb.jpg.877f29114702c3fda8803e9d4a2b4899.jpgSnømengde Flensmarka 9/12/2024. Gikk på beina og fjellsko. Vigelmassivet bader i den siste sola for dagen.20241209_143318.thumb.jpg.e864d948a59bbfee1bd28ddc86fa0e96.jpgEn irsk med god lukt i neseaparatet.

Så kult, takk for tips igjen. Okei, er det en uskreven regel? Veldig kjekt å vite (maks en dag i hytta om gangen), eller er det også informert om på DNT sine hjemmesider?

Skrevet
Just now, Alexandersc said:

Så kult, takk for tips igjen. Okei, er det en uskreven regel? Veldig kjekt å vite (maks en dag i hytta om gangen), eller er det også informert om på DNT sine hjemmesider?

Lorthølbua eies og driftes av Statskog og har ingenting med DNT å gjøre. Og regelen er både skreven og uskreven. Det @Kristoffer Sandnes skriver står på skilt i bua. Men det er god skikk å ikke bruke åpne buer mer enn én natt, evt. to ved lite trafikk.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Alexandersc skrev (6 minutter siden):

Hyttene er ikke DNT, men statsskog. De er åpen for almenheten. Du kan lese reglement på hjemmesidene til Femundsmarka om skikk og bruk. Man tilbyr alltid å dele og gi ly til de som dukker opp. I utgangspunktet har du ei natt om gangen :) men ikke noe i veien å bruke bua flere netter når det ikke er noen andre som er ute å farter :) satsskog har også 4 utleie hytter, Dambua, Hestbetåsbua, Synnervika og en jeg ikke husker navnet på i farta. Men disse leie på inatur og har mer faciliteter.

bruker man ved som ligger inne i bua, burde man lage noe nytt fra tilkjørt ved som står ved buene. Er både øks, sag, bukk og kløvstubbe der. Jeg lager alltid til fin opptenningsved til nestemann som skulle benytte bua etter meg. En fin gest og sikkerhet for noen som skulle vært ute for et uhell. Frystikkeska klar med 4-5 fyrstikker stikkende ut for lett håndtering av kalde hender.

• Liker 2
Skrevet
5 minutes ago, Alexandersc said:

Ok, takk! Ja sjekket på Ut.no. Foretrekker buene med 2 sengeplasser + tilgang til ved. Leste selv at  det var strengt regelverk ved bruk av trær, også døde. Fint det, så lenge får tilgang til varme. Dnt/Ut.no skrev at det leverte ved på alle leirplasser, men selvfølgelig, er det høyt tempo med mennesker, så blir dette oppbrukt. Tror jeg satser på ubetjente dnt-hytter, men har telt og tarp med som en backup. Men hva gjør en dersom en sover i telt, ganske langt unna leirplasser, uten tilgang til ved? Er en altså nødt til å ta med seg en god del ved selv?

Alexander

Lurt å ha med en brenner av noe slag. Multifuel/primus er mest aktuelt vinterstid men en gassbrenner med slange og en boks vintergass lar deg alltids få ordnet litt mat på turen.

• Liker 2
Skrevet
Kristoffer Sandnes skrev (3 minutter siden):

Der er fortsatt fult mulig å finne mye kvist og brukne greiner på bakken. Er mange store furutrær som det ikke ligger snø under enda :)

Saging og hogst av døde eller levende trær er forbudt :)

Yes :)  har også en butan gassbrenner. Veldig usikker på å fyre den i teltet. Null erfaring med det. Noen tips der? Vet at en burde forvarme osv utenfor teltet, men vet ikke om det bare gjelder propan, eller propan og butan. Ikke gira på å ta nattan av  butanforgifting der alene ;)

Alexander

Skrevet
Kristoffer Sandnes skrev (6 minutter siden):

Hyttene er ikke DNT, men statsskog. De er åpen for almenheten. Du kan lese reglement på hjemmesidene til Femundsmarka om skikk og bruk. Man tilbyr alltid å dele og gi ly til de som dukker opp. I utgangspunktet har du ei natt om gangen :) men ikke noe i veien å bruke bua flere netter når det ikke er noen andre som er ute å farter :) satsskog har også 4 utleie hytter, Dambua, Hestbetåsbua, Synnervika og en jeg ikke husker navnet på i farta. Men disse leie på inatur og har mer faciliteter.

bruker man ved som ligger inne i bua, burde man lage noe nytt fra tilkjørt ved som står ved buene. Er både øks, sag, bukk og kløvstubbe der. Jeg lager alltid til fin opptenningsved til nestemann som skulle benytte bua etter meg. En fin gest og sikkerhet for noen som skulle vært ute for et uhell. Frystikkeska klar med 4-5 fyrstikker stikkende ut for lett håndtering av kalde hender.

Bra, liker tankegangen! Skal ta det med deg til turen

• Liker 1
Skrevet

Jeg er feil man å spør når det kommer til gassbokser, bruker så å si kun flytende hele året 😅 

Men jeg vet en del gassbrennere kan ha veldig høye kullosutslipp. Men dette er ikke noe jeg kan svare på om din brenner. Jeg fyrer mye i telt men kun med utstyr jeg vet er så trygge som de kan være. God sovepose og underlag er viktigere enn å kunne fyre i teltet.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Alexandersc skrev (9 minutter siden):

Bra, liker tankegangen! Skal ta det med deg til turen

Femundsmarka har sine regeler og det er alltid noen som bryter lovene der fordi de ikke vet eller har satt seg inn i bruken av marka. Så når noen spør om Femundsmarka syns jeg det er greit å prøve å informere litt rundt det, da slipper man i ettertid å få avbildet lovbruddene sine på Facebooksiden Femundsmarkas venner 😅

Er fastboende og setter stor pris på Femunden og terrengene rundt, håper alle som kommer dit får en fin opplevelse og får sett litt av hva den har å tilby. 

Skrevet
Kristoffer Sandnes skrev (6 minutter siden):

Femundsmarka har sine regeler og det er alltid noen som bryter lovene der fordi de ikke vet eller har satt seg inn i bruken av marka. Så når noen spør om Femundsmarka syns jeg det er greit å prøve å informere litt rundt det, da slipper man i ettertid å få avbildet lovbruddene sine på Facebooksiden Femundsmarkas venner 😅

Er fastboende og setter stor pris på Femunden og terrengene rundt, håper alle som kommer dit får en fin opplevelse og får sett litt av hva den har å tilby. 

Forståelig det! Ble først oppmerksom på det ved den første linken du sendte, så fint at du nevner det!

Skrevet

Ser ut som det er null bussavganger fra Røros til Synnervika den 30 Des. Så blir nok Taxi. Tenker enten helt ned til Synnervika og gå over isen (så lenge den er tykk nok?), eller hoppe av ved Langen gjestegård og gå mot Lørthølbua/Litjrennbua. 

Skrevet

Det er nok snø til å gå på ski, men ikke med ski man er redde for. Det kan fortsatt dukke opp litt snø frem til nyttår.

Skal garantert ut med hunden igjen fremover så kan gi en update på føreforhold. Om det skulle være aktuelt så har jeg alltids en pariserpulk, pulksele og fastdrag eller taudrag du kan låne.

Skrevet
Alexandersc skrev (2 minutter siden):

Ser ut som det er null bussavganger fra Røros til Synnervika den 30 Des. Så blir nok Taxi. Tenker enten helt ned til Synnervika og gå over isen (så lenge den er tykk nok?), eller hoppe av ved Langen gjestegård og gå mot Lørthølbua/Litjrennbua. 

Femunden ligger det nok ikke noe spesielt med is enda, men vannene rundt begynner å bli brukbare. Er flere vann som er rundt 10cm ifølge en jeg snakket med idag. Men bekkoser og elveløp er alltid skumle steder.

På føret som er nå er nok Langen Gjestegård et fint utgangspunkt. 

• Liker 1
Skrevet

Takk for det! Felleski er med, men de er realtivt tynne. Men de gjorde susen i Oppdal for et par vintere siden, så tror de holder! Takk for tilbudet, skal se hva jeg har behov for :)

• Liker 1
Skrevet
Kristoffer Sandnes skrev (1 minutt siden):

Femunden ligger det nok ikke noe spesielt med is enda, men vannene rundt begynner å bli brukbare. Er flere vann som er rundt 10cm ifølge en jeg snakket med idag. Men bekkoser og elveløp er alltid skumle steder.

På føret som er nå er nok Langen Gjestegård et fint utgangspunkt. 

Okei takk! Leker ikke for mye med isen, så greit å være sikker der

Skrevet
32 minutes ago, Alexandersc said:

Yes :)  har også en butan gassbrenner. Veldig usikker på å fyre den i teltet. Null erfaring med det. Noen tips der? Vet at en burde forvarme osv utenfor teltet, men vet ikke om det bare gjelder propan, eller propan og butan. Ikke gira på å ta nattan av  butanforgifting der alene ;)

Alexander

Gassbrennere trenger ikke forvarming. Du åpner kun ventilen, hører gassen suse ut og setter fyr på. Noen bokser er ren butan, noen er blanding av butan og propan. Sistnevnte er best i kulda. Finnes også primus winter gas som har en spesiell konstruksjon som fungerer enda bedre. Om brenneren din har slange kan du sette gassboksen opp ned i kulda. Men la den brenne ca. 30 s først.  

Tenn opp brenneren ute til du føler deg trygg på den, så kan du bruke i forteltet. Pass på at den står stødig, og ikke i nærheten av noe som kan ta fyr. Ikke sovne fra den.

Absolutt alle brennere avgir kullos, som er giftig og kan gi kullosforgiftning. Hvor høy konsentrasjon av kullos blir i teltet ditr avhenger av kombinasjonen av brenner, kjele og hvor mye lufting du har. Om du kun bruker gassen til litt matlaging med god luftinf og slår av etterpå blir ikke det et problem. Men det kan bli et svært alvorlig problem om du smelter snø eller bare fyrer i mange timer.

Tøft gjort å dra ut på denne tiden av året. Til du får mer erfaring hadde jeg ikke gått langt innover marka. Husk å si fra hvor du går og når du er tilbake til noen. 

God tur!

• Liker 1
Skrevet

Kan legge til at mobildekning er relativt dårlig i områdene ved Lorthølbua og Langtjønna siden dette ligger på baksiden av Femundsåsen. Klarer å peile inn dekning ved å finne seg noen høye punkter men generelt sporadisk eller ingen dekning :)

• Liker 1
Skrevet
foroll skrev (16 minutter siden):

Gassbrennere trenger ikke forvarming. Du åpner kun ventilen, hører gassen suse ut og setter fyr på. Noen bokser er ren butan, noen er blanding av butan og propan. Sistnevnte er best i kulda. Finnes også primus winter gas som har en spesiell konstruksjon som fungerer enda bedre. Om brenneren din har slange kan du sette gassboksen opp ned i kulda. Men la den brenne ca. 30 s først.  

Tenn opp brenneren ute til du føler deg trygg på den, så kan du bruke i forteltet. Pass på at den står stødig, og ikke i nærheten av noe som kan ta fyr. Ikke sovne fra den.

Absolutt alle brennere avgir kullos, som er giftig og kan gi kullosforgiftning. Hvor høy konsentrasjon av kullos blir i teltet ditr avhenger av kombinasjonen av brenner, kjele og hvor mye lufting du har. Om du kun bruker gassen til litt matlaging med god luftinf og slår av etterpå blir ikke det et problem. Men det kan bli et svært alvorlig problem om du smelter snø eller bare fyrer i mange timer.

Tøft gjort å dra ut på denne tiden av året. Til du får mer erfaring hadde jeg ikke gått langt innover marka. Husk å si fra hvor du går og når du er tilbake til noen. 

God tur!

Takk for det! Veldig usikker på gassbrennere/primus etc.. i telt, ettersom det er vanskelig å oppdage, før det er for sent. Så tror jeg belager meg på soveposen som varmekilden ;) masse takk for tips!

• Liker 1
Skrevet
Kristoffer Sandnes skrev (13 minutter siden):

Kan legge til at mobildekning er relativt dårlig i områdene ved Lorthølbua og Langtjønna siden dette ligger på baksiden av Femundsåsen. Klarer å peile inn dekning ved å finne seg noen høye punkter men generelt sporadisk eller ingen dekning :)

Den er god! Kjøpte med et kart over Femundsmarka, i tilfelle. Ellers så vet dere hvor jeg er ;) haha. Takk for hjelp

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.