Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver å finne fjellskistaver som har trinser som kan skrus av. Det ser ut som alle leverandører har sluttet med disse. Fast lengde på stavene er det jeg ser etter. Er det noe som kjenner til hvor jeg kan kjøpe slike.

Annonse
Skrevet
On 12/4/2024 at 6:42 PM, Omnilite said:

Black Diamond hvis de ikke har endret feste metode i det siste.

Jeg vet ikke om "i det siste". Jeg har brukt Black Diamond Traverse skistaver (ikke fast lengde) siden 2011 og trinseren skrus definitivt ikke av/på. Her er en YouTube-video som viser noen som sliter med utskifting av trinser:

https://www.youtube.com/watch?v=fZaax-1LZWE

Jeg får på meg min ved å varme trinseren i varmt (ikke kokende) vann og ha litt såpe på tuppene. Jeg har hatt mindre suksess med å varme dem med en hårføner. For å ta dem av gjør jeg det samme omvendt - dypp hele tuppen av staven i varmt vann i noen minutter. Enten man tar dem på eller av, er det vanskelig å unngå å bruke dårlig språk.

Black Diamond lager kanskje andre typer staver der triseren kan skrus på, men det kan jeg ikke kommentere, da jeg kun har brukt Traverse-modellen.

Skrevet
Swiss John skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke om "i det siste". Jeg har brukt Black Diamond Traverse skistaver (ikke fast lengde) siden 2011 og trinseren skrus definitivt ikke av/på. Her er en YouTube-video som viser noen som sliter med utskifting av trinser:

https://www.youtube.com/watch?v=fZaax-1LZWE

Jeg får på meg min ved å varme trinseren i varmt (ikke kokende) vann og ha litt såpe på tuppene. Jeg har hatt mindre suksess med å varme dem med en hårføner. For å ta dem av gjør jeg det samme omvendt - dypp hele tuppen av staven i varmt vann i noen minutter. Enten man tar dem på eller av, er det vanskelig å unngå å bruke dårlig språk.

Black Diamond lager kanskje andre typer staver der triseren kan skrus på, men det kan jeg ikke kommentere, da jeg kun har brukt Traverse-modellen.

Mine er litt nyere rundt 2015-2016, de er grå med oransje håndtak. Har 3par.. og de er definitivt skru. Et par BD expedition 2 fra omtrent samtidig (sort med gul), er også skru. Bruker Åsnes trinser på traverse stavene. Åsnes har 2 størrelser trinser. Rart å ha så mange par kanskje.. men har 2 "utstyrsdepot" og det er lite praktisk å alltid drasse på masse utstyr.

Skrevet
Swiss John skrev (På 9.12.2024 den 21.29):

Jeg har byttet trinser i felten og det blir da med varmt vann evt litt FORSIKTIG varme over primus, et par hansker og evt leatherman tang (og litt dårlig språk). Men hjemme bruker jeg en varmeblåser til å mykne plasten / limen for avmontering + tang og tilsvarende oppvarmin av ny trinse til montering. En brusflakse av de gamle stive er ypperlig til å dytte/banke den ny trinse ned på plass med, hvis man da ikke har en liten rørstump i passe diameter.

Elgen

Skrevet

Jeg har og brukt Åsnes på mine BD Traverse. Og så har jeg og brukt dem på ett par Armada i kolfiber. Åsnestrinsene passet dårligere på Armadaene enn på BD men det gikk å få på dem med litt makt. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.