Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg vurderer å kjøpe en Helinox Lite Cot feltseng, men det er ikke så lett å teste den før et evt kjøp, og prisen er litt høy.

Er det noen som har erfaring med denne feltsengen? Hvordan fungerer den på tur? Gir den bedre komfort enn et oppblåsbart liggeunderlag? Jeg tenker å kombinere den med et sammenbrettbart liggeunderlag.

Jeg bruker oppblåsbart underlag i dag og synes det fungerer greit, men lurer på om en feltseng som denne kan gi enda bedre komfort. Vekten er ikke avgjørende for meg.

Sover som regel på rygg eller på siden. 

Produkt: https://www.fjellsport.no/merker/helinox/helinox-lite-cot-black-blue-1

Annonse
Skrevet

Jeg har prøvd meg mitt frem med Robens sin feltseng, som riktig nok veier dobbelt av Helinox lite cot og er litt breiere og lengre. Veldig god comfort sammen med skumunderlag. Sover mye bedre enn på luft. Jeg som er 183cm/80kg er litt skeptisk til om lite cot vil være i det minste laget for meg, så skulle ønske de laget en «lite large». 

Skrevet (endret)

Jeg har ikke denne lettvektsversjonen, men den som heter Helinox Cot Max, og den er veldig god å ligge på. Men den bruker jeg bare når jeg skal overnatte ute i hagen her hjemme eller på biltur, og ikke på fottur. Problemet med å bruke den på tur ute i terrenget er at beina vel bør stå på et nokså flatt underlag for at senga ikke skal vri seg/havne på skrå en eller annen vei, og selv i en hage kan dette være en utfordring. Den behøver ikke å være helt plan siden den jo er litt lavere i midten enn på siden. Duken henger jo i lufta slik at man holder seg i senga, men hvor godt har rammeverket av at den vris og at beina får ulik belastning? Jeg vet ikke.

Siden man henger i lufta er man - som med hengekøyer - avhengig av et liggeunderlag som isolerer minst like bra som et underlag man bruker på bakken, kanskje mer hvis det er kaldt, så jeg pleier å ha et oppblåsbart liggeunderlag oppi senga. Dermed faller jo litt av poenget bort for min del, bortsett fra at det er godt å komme litt opp fra bakken da. For bruk inne i telt vil den også ta en del av høyden i teltet. Selv om det ikke er mange cm, så er det ofte trangt i høyden i telt, i hvert fall i enmannstelt som jeg pleier å bruke. Senga mi, og muligens den du ser på, kan også brukes med lange ben som monteres i hver spante (4 i hver spante), og da kommer jeg  rundt 20-25 cm over bakken, definitivt ikke noe å benytte i enmannstelt, men fint i sommernettene ute i hagen, på verandaen, eller på plattingen utenfor hytta.

En fin ting med ei sånn seng er at den også fungerer som ei ekstra seng om du har overnattingsgjester hjemme.

Ikke så mye å bli klokere av det her kanskje, men jeg ville i hvert fall tenkt meg nøye om i forhold til den bruken jeg ser for meg. I skogen går jeg for hengekøye hvis jeg ikke ønsker å ligge på bakken (og hengekøye er dessuten ikke avhengig av flat bakke)

My 2 ¢

Endret av Skogens Stønn
Skrevet (endret)

En ting til som kan være verdt å ta med i vurderinga er at feltsenga veier 1,2 kg, og de letteste skumunderlagene rundt 400 gram, og de fleste veier en god del mer. Det blir 1,6 kg minimum (antakelig nærmere 2 hvis du skal ha god isolasjon nedover mot kulde i kaldt vær. Du får et veldig godt, tykt og mykt oppblåsbart liggeunderlag i samme størrelsen (bredde x lengde) som senga og som veier en del mindre. For samme vekta får du antakelig en luftvarianten av springmadrass. Fore eksempel veier Exped Megamat som er 10 cm tykk 2,07 kg i minste størrelse som er like langt og 5 cm bredere enn Helinox Cot Lite. Jeg har aldri hatt et så tykt liggeunderlag - ikke ligget på et heller. Tror ikke en gang jeg har sett et.

Endret av Skogens Stønn
Skrevet

Takk for noen gode svar. Jeg ser kanskje at terrenget vil være den vanskeligste med å bruke denne feltsengen ja. Jeg bruker som regel kuppeltelt og tror høyden et god nokk.

Er også litt bekymret om bunnduken på telte vil tåle at benene på sengen presses ned mot den, spesielt med skjev belastning.

Velten er egentlig holdbar, selv på lengre turer. Har uansett alltid med et sammenbrettbart liggeunderlag som jeg bruker under feks mon opplåsbare Exped Downmat og når jeg sitter/ligger ved bålet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.