Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til gode skistaver for trekking av pulk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg leter etter et godt par med skistaver for trekking av tung pulk i villmarka. Jeg har lest at swix har noen veldig gode staver men de er kun tilgjengelige for forsvaret. Vet noen om noen gode staver som ikke bøyer seg og hvor tuppene ikke knekker? 

Annonse
Skrevet

Vanlige fjellskistaver er med stor trinse er jo greit nok for de fleste. Velg aluminium, kan bøyes litt uten å knekke. Hvis du ikke trenger justerbar lengde tror jeg staver med fast lengde er noe mer slitesterke. 

Jeg har Swix Mountain Blizzard og Mountain Touring som reservestaver. 

Skrevet
6 hours ago, foroll said:

Vanlige fjellskistaver er med stor trinse er jo greit nok for de fleste. Velg aluminium, kan bøyes litt uten å knekke. Hvis du ikke trenger justerbar lengde tror jeg staver med fast lengde er noe mer slitesterke. 

Jeg har Swix Mountain Blizzard og Mountain Touring som reservestaver. 

Hei, takk for svar

ville du anbefalt teleskop-stang framfor fast lengde? 

Skrevet

Det blir en smakssak. Jeg har ikke teleskop, og har ikke savnet. I hardt og godt føre på flatmark kan man gjerne ha en lengre stav, og i bratte motbakker kan man gjerne ha en kortere. Men jeg kjenner meg selv godt nok til å vite at jeg bare hadde satt de på 145 og aldri rørt de igjen. 

Men med teleskop er det én ekstra ting som kan gå i stykker, og staven blir tyngre. Så jeg har valgt fast lengde, men det trenger ikke bli riktig for deg.

• Liker 1
Skrevet

Åsnes Spitsbergen Expedition liker jeg godt. Carbon, men iblandet kevlar for å få en mer solid stav.

Jeg liker godt at det er enkelt å skru av trinsene på staven. For da får man to lange og ekstremt gode snøplugger. Det er en mye bedre og tryggere løsning enn å sette staven med håndtaket ned i snøen. (Trinsene trer jeg på stroppen på staven, så forsvinnner de ikke.)

Tuppene er solide og utskiftbare (smeltelim).

Teleskopstaver syner jeg er greit på randonne. Da stavene går på sekken når jeg klatrer og slikt.

• Liker 1
Skrevet
11 hours ago, Marius Engelsen said:

Åsnes Spitsbergen Expedition liker jeg godt. Carbon, men iblandet kevlar for å få en mer solid stav.

Jeg liker godt at det er enkelt å skru av trinsene på staven. For da får man to lange og ekstremt gode snøplugger. Det er en mye bedre og tryggere løsning enn å sette staven med håndtaket ned i snøen. (Trinsene trer jeg på stroppen på staven, så forsvinnner de ikke.)

Tuppene er solide og utskiftbare (smeltelim).

Teleskopstaver syner jeg er greit på randonne. Da stavene går på sekken når jeg klatrer og slikt.

Hørtes fornuftig ut, jeg skal se nermere på Spitsbergen. takk for svaret!

Skrevet

Ikke velg for lange staver, det er bare slitsomt med pulk. Kortere staver holder også bedre sirkulasjon i hendene når de ikke er så mye over 90 grader hele tiden :)

Spidsbergen fra åsnes er sterke og gode staver, har trynet over mine flere ganger og slått de borti diverse tær og det som er. Ingen tendens til at de skal ryke. Disse er idag erstattet med amundsen expedition? jeg har begge to, men liker første generasjon langt bedre enn den nye. De tradisjonelle hempene syns jeg rett og slett er bedre enn de greiene åsnes har idag.

det finnes en alu utgave som er ganske billig, tror kanskje den heter for Fram. Er helt lik gamle Spidsbergen expedition men i alu.

Skrevet
4 hours ago, Kristoffer Sandnes said:

Ikke velg for lange staver, det er bare slitsomt med pulk. Kortere staver holder også bedre sirkulasjon i hendene når de ikke er så mye over 90 grader hele tiden :)

Spidsbergen fra åsnes er sterke og gode staver, har trynet over mine flere ganger og slått de borti diverse tær og det som er. Ingen tendens til at de skal ryke. Disse er idag erstattet med amundsen expedition? jeg har begge to, men liker første generasjon langt bedre enn den nye. De tradisjonelle hempene syns jeg rett og slett er bedre enn de greiene åsnes har idag.

det finnes en alu utgave som er ganske billig, tror kanskje den heter for Fram. Er helt lik gamle Spidsbergen expedition men i alu.

Hva er forskjellen på de nye amundsen expedition og spidsbergen? 

Skrevet
MasterOni skrev (9 timer siden):

Hva er forskjellen på de nye amundsen expedition og spidsbergen? 

Spidsbergen har en helt vanlig løkke/hempe mens amundsen har en løkke hempe som en må stramme/løsne for å ta av å på. Samt det er en høyre og venstre stav. De er kjappe å justere for hvilket grep man ønsker men en del opplever at de sklir.

Screenshot_20241201_115540_Samsung Internet.jpg

Screenshot_20241201_115620_Samsung Internet.jpg

• Takk 1
Skrevet

Om du ønsker noe som er slitesterkt og driftssikkert vil jeg anbefale deg å ikke kjøpe åsnes og ikke kjøpe noe med teleskop-funksjon. 

Om du velger å gå for åsnes-staver, husk å kjøpe med deg masse trinser, tupper og stropper i reserve ettersom disse ryker raskt.

Skrevet (endret)

Mine spidsbergen er fra 2019, de er særdeles mye brukt. Har byttet trinser 2 ganger, de er brukt på alskens føre med og uten pulk.

Har ekstra tupp og trinse i repsettet, men har enda ikke trengt å bruke det ute på tur.  Jeg har ikke samme opplevelse med stavene til åsnes som @vatn

20241201_130436.thumb.jpg.2d7e6ba73c7b430be6ea1b1bc6bbe3cc.jpgFant den nyeste versjonen i fjor til en billig penge, men har knapt brukt de. Syns de gamle sliterne er bedre.

Endret av Kristoffer Sandnes
  • Takk 1
Skrevet (endret)

Har og staver fra Åsnes. Åsnes Nansen teleskopstaver.

Lengden på de er nå fast siden jeg ganske tidlig på klarte å knekke teleskoplåsen (litt for stramt, litt for hardt) på den ene, men den samme gorillatapen jeg satt på i felt i 2022 sitter like godt på fremdeles.

Det er uansett kjekt med teleskop, for stavlengde er veldig smak og behag. Med teleskop får du litt mer mulighet til å finne ut hva DU vil gå med.

Basert på loggede turer har de samme stavene tatt meg ca. 800 km frem på tur med pulk uten noe behov for å skifte ut hverken tupp eller trinse.

Endret av sneakyowl
  • Takk 1
Skrevet

Jeg tror det kommer litt an på bruken. Problemene mine (og de jeg var på tur med) dukket opp på hardt føre og med tunge pulker (>70 kg). Vi brukte opp 9 trinser på 1900 km.

Med lette pulker og snillere forhold er slitasjen mindre.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hva er tyngst? Tung pulk -> hardt føre eller lett pulk-> tungt/løst føre?

Men hvis du kaller skare med gjennomslag for hardt føre så blir det en annen ting, på hardt føre er jo knapt trinsa i bruk, det er tuppen. Skare er vel det som vil være problemet å det problemet er nok ikke unikt åsnes. 

FB_IMG_1706399243538.thumb.jpg.b581a1e44e7448901bf2eddb93821aab.jpg20240421_130926.thumb.jpg.07ee54964f0e29cfee724cf4d05df298.jpg20240208_143540.thumb.jpg.bbbab724de40d69ec1168b2e60723516.jpgStavene duger helt fint med tung last, her fra en liten ukestur i femundsmarka I februar. Skadet irsksetter på 27-28kg. 

Endret av Kristoffer Sandnes
  • Takk 1
Skrevet
Kristoffer Sandnes skrev (På 1.12.2024 den 12.50):

Mine spidsbergen er fra 2019, de er særdeles mye brukt. Har byttet trinser 2 ganger, de er brukt på alskens føre med og uten pulk.

Har ekstra tupp og trinse i repsettet, men har enda ikke trengt å bruke det ute på tur.  Jeg har ikke samme opplevelse med stavene til åsnes som @vatn

20241201_130436.thumb.jpg.2d7e6ba73c7b430be6ea1b1bc6bbe3cc.jpgFant den nyeste versjonen i fjor til en billig penge, men har knapt brukt de. Syns de gamle sliterne er bedre.

Den låsemekanismen for stroppen på toppen av den nye modellen ble alt for løs på mine ganske raskt (jeg har Nansen, men samme håndtak). Veldig irriterende. De vippes opp for lett når jeg går med tykke votter. Hadde gått for de gamle om jeg kunne velge. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.