Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg måtte i sommer dessverre konstatere at min gamle, trofaste følgesvenn Garmin E-trex 20 "tok kvelden". På denne hadde jeg et sd-kort med Garmin-topo-kart. Har nå investert i en relativt lik modell fra Garmin, Etrex 22x. Denne er levert med et forhåndsinnstilt såkalt "TopoActive Europe kart". Er det noen som har synspunkter på/ erfaringer knyttet til, om dette forhåndsinnstilte kartet er godt nok for vanlig turbruk, eller om man bør supplere med med et oppdatert Garmin Topo Norway-kart? Eller hva med Kartmannen sine kart (til en brøkdel av prisen) - er de like gode som Garmins Topo-serie? Kan jo og nevne at GPS`en for meg stort sett først og fremst er et supplement til "tradisjonell" navigasjon. 

Endret av Galvan
Annonse
Skrevet

Hvis det er det samme "grunnkartet" som har pleid å ligge på Garmin-enheter så er det ca detaljert nok til å finne ut hvilket fylke man befinner seg i...

Uten at jeg kjenner enhetene dine og mulighet for minnebrikkke i den nye: Er det noen mulighet for å flytte over det du har enten ved å flytte over brikken eller eller fil(ene)?

De fleste Garminenheter dukker opp som en flyttbar disk om du kobler dem til en pc.

Skrevet (endret)

Jeg har kart fra både Garmin (Topo premium) og kartmannen, men jeg ville sjekket ut disse fra frikart først før jeg betalte en formue for Garmin sine: http://www.frikart.no/ Jeg bruker stort sett disse på tur. Klikk oppe til venstre for kartene, donering er frivillig, og i slike tilfeller prøver jeg alltid først for å se hva jeg får før jeg eventuelt velger å donere en slant. En veldig fin ting er stier og skiløyper som overlegg. Disse kan vises oppå andre kart også. Jeg synes disse stiene er mer nøyaktig (og også flere) enn stiene som er med i Garminkartene. Windows installer er for å få kartene i Basecamp (som er gratis fra Garmin) hvis du ønsker å bruke det. Obs: Basecamp har en over middels høy brukerterskel hvis man vil bruke den til ruteplanlegging, men er ellers fin for å kunne se på spor.

N50 med bratthetskartet til kartmannen er veldig bra å ha i en del situasjoner synes jeg.

My 2 ¢

Endret av Skogens Stønn
Skrevet

Takk for tilbakemeldinger og innspill ! Grunnkartet som følger med Etrex 22x-GPS`en er ikke veldig detaljrikt - men kartet er langt mer detaljert enn grunnkartet som fulgte med min gamle Garmin Etrex20 fra 2013. Jeg har tenkt at medfølgende kart kan funke "til nød", men jeg tror det kan være gunstig med et noe mer detaljert kart til turbruk. Det er en mulighet å flytte over SD-kort med mitt gamle kart - men det er godt over 10 år gammelt. Kunne derfor tenke meg et noe mer oppdatert kart. Jeg skal sjekke ut frikart - og Kartmannen sine kart.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.