+Fjellfilmeren Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Tenker å sette den 1 år gamle golden retriever tispa vår i arbeid på tur, og gjøre henne vant med pulk og drag. Lett oppakning, fokus på gøy og moro i vinter. Bør jeg kjøpe Fjellpulken hundedrag eller tilsvarende med en gang, eller holder det med det ordinære draget nå i starten? Ser at bøyla kan være kjekk å holde i når hun vil stikke av eller leke og tøyse med pulken bak. Andre grunner til at dette er et bedre drag for hunden? Siter
foroll Skrevet 1 time siden Pålogget Skrevet 1 time siden (endret) Du kan ikke bruke det ordinære draget. Det har en stang på tvers som hunden sparker oppi med bakbeina. Hundedraget har i tillegg en bedre vinkel for hunden. Det går rett bak, så ikke hundesela blir dratt ned. Menneskedraget kan potensielt vri sela litt så den kommer mer i halsen. Hundedragene har også bøyle (unntatt noen gamle typer). Bøyla er super for å hjelpe hunden, spesielt i nedoverbakker til styring og bremsing. Om ikke pulken er for tung og bakken for bratt vil hunden etterhvert kunne lære seg å styre og bremse bedre selv, men det kan den ikke nå. Og du vil ikke at hunden skal bli skremt av pulktrekking. Også fint å dra i bøyla for å få henne inn i sporet om hun fjaser, for å holde kontroll om man passerer reinsflokk, eller hjelpe over korte bakker. Og husk, du må ha en god kombisele tilpasset pulk. Gå foran og pass på at selen ikke kommer oppi halsen og kveler. Det hører du. Sela som passer supert til snørekjøring trenger ikke passe til pulk, fordi man trekker fra ringene på siden og ikke bakerst på sela, og vinkelen er annerledes. Men dette hører du. Ikke for tung pulk. Hunden er ennå ung. Kroppen er ikke ferdigutviklet og psyken er ikke like robust som en godt voksen hund. Du kan gjerne starte med tom pulk, så øke vekt litt gradvis til 50 % av kroppsvekten hennes. Det avhenger litt av hvor vant hun er til å trekke, og hvor godt hun liker det. Hun bør beherske det godt før du øker mer vekt, men i slake bakker bør hun klare det (både opp og ned). På flatmark og hardt føre kan det godt hende hun lett trekker dobbelt så mye som sin egen kroppsvekt, men hun har ikke sjanse til å komme seg opp en bakke, og å la henne sette utfor nedoverbakke med det er direkte farlig! Du selv bør henge i strikk (4-5 m lang, du kan f.eks. skjøte to strikk, eller koble 2 m fast tau til en strikk) koblet i hunden. Da kommer du bak pulken og kan bytte side uten å måtte hoppe over den. I skikkelig bratte motbakker kan du feste deg selv til pulken med ene strikken (som et taudrag) og trekke den selv, og bruke den andre til å ha hunden i beltet ditt som snørekjøring. I bratte nedoverbakker i bør du ta pulken selv. Da kan du ploge med pulken foran deg, og da er bøyla super å holde i. Det ble et langt svar! Men håper det var til nytte. En hund som drar pulken for deg er en super luksus! Det blir gøy for deg og hunden! Endret 1 time siden av foroll 1 Siter
Tessatroll Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Fjellfilmeren skrev (21 minutter siden): Tenker å sette den 1 år gamle golden retriever tispa vår i arbeid på tur, og gjøre henne vant med pulk og drag. Lett oppakning, fokus på gøy og moro i vinter. Bør jeg kjøpe Fjellpulken hundedrag eller tilsvarende med en gang, eller holder det med det ordinære draget nå i starten? Ser at bøyla kan være kjekk å holde i når hun vil stikke av eller leke og tøyse med pulken bak. Andre grunner til at dette er et bedre drag for hunden? Spørs litt kva du meiner med det ordinære draget? Er det eit fjellpulkendrag til menneske du meinar? Edith; då ser eg at @foroll posta ei fornuftig attendemelding medan eg skreiv. Siter
foroll Skrevet 1 time siden Pålogget Skrevet 1 time siden Her ser du hund med hundedrag. Legg merke til vinkelen på draget og at hunden har masse plass til å sparke fra med bakbeina. Du ser også hvordan jeg er festet til hunden med et fast tau og en strikk. Dette er min foretrukne måte med én hund på pulk uten brems. Siter
+Fjellfilmeren Skrevet 31 minutter siden Forfatter Skrevet 31 minutter siden (endret) Takker for svar! Glemte av navnet på Paris pulken så skrev bare pulkdraget Har både Fjellpulken og Paris pulk med hjemmelaget drag. Tenker i første omgang tom pulk eller med bittelitt bagasje da Paris pulken er så utrolig lett. Hundedraget koster nesten 4000 nytt så tenkte å høre om det i første omgang, med tom pulk og tilvenning, går helt fint med ordinært drag uten midtstang. Det er jo tau med elektrikerrør utenpå. Hvis det ikke skader hunden så vil vi nok bare kjøpe sele og prøve litt først. Ser vinkelen ja, takk for forklaringen! Tenker på sikt å kunne dra noe bagasje i hver vår pulk, jeg og hunden. Bruke taubrems under pulk i nedoverbakke. Det er så himla bratt her i Møre og Romsdal at det nok ikke er aktuelt utenfor preparerte løyper i særlig grad. Mer toppturlandskap dette. Evt, noen turer til Femund og Folldal i årene fremover. Endret 30 minutter siden av Fjellfilmeren Siter
Kristoffer Sandnes Skrevet 24 minutter siden Pålogget Skrevet 24 minutter siden (endret) Tilvenning av pulk vil variere litt fra hund til hund og hva de liker å ikke liker. Skal man bruke drag så må du ha et hundedrag og en kombi/pulksele som har 4 fester på siden. Nome forspenning er også et alternativ og da står du tilkoblet bak pulken men ville nok ikke startet med dette. Seletøy for hund er som når du kjøper sko til beina dine, riktig passform og størrelse er viktig for hunden. Feil størrelse gir feil belastning, strøper hunden i hals feks. Så dette er noe jeg anbefaler kun å kjøpe i butikk der personal har peiling å kan finne en sele som passer akkurat din hund. Jeg vet ikke hvor mange hunder jeg passerer i skiløypa ila et år som høres ut som de skal bikke om i neste sving fordi selen strøper de. Men selen var vel kul å godt eksponert i sosiale medier 😅 Jeg liker best å snørekjøre hunden, da deler vi på jobben. Jeg får god hjelp foran og sliter ikke like mye på hunden. Tom pulk på feks hardt føre og is lager vannvittig mye lyd, dette kan være veldig skremmende for en hund som ikke er vandt til det. Så velg forhold der ikke pulken skaper så mye lyd i starten Her er yngstemann med Troll kombi sele og Segebaden hundedrag. Hadde ikke sluppet avgårde en uerfaren hund med pulken uten at den var tilkoblet meg. Skulle hunden bli skremt å den drar avgårde så kan man med helt sikkert si at den hunden ikke har lyst å trekke noe mer pulk Endret 17 minutter siden av Kristoffer Sandnes Siter
foroll Skrevet 7 minutter siden Pålogget Skrevet 7 minutter siden 18 minutes ago, Fjellfilmeren said: Takker for svar! Glemte av navnet på Paris pulken så skrev bare pulkdraget Har både Fjellpulken og Paris pulk med hjemmelaget drag. Tenker i første omgang tom pulk eller med bittelitt bagasje da Paris pulken er så utrolig lett. Hundedraget koster nesten 4000 nytt så tenkte å høre om det i første omgang, med tom pulk og tilvenning, går helt fint med ordinært drag uten midtstang. Det er jo tau med elektrikerrør utenpå. Hvis det ikke skader hunden så vil vi nok bare kjøpe sele og prøve litt først. Ser vinkelen ja, takk for forklaringen! Tenker på sikt å kunne dra noe bagasje i hver vår pulk, jeg og hunden. Bruke taubrems under pulk i nedoverbakke. Det er så himla bratt her i Møre og Romsdal at det nok ikke er aktuelt utenfor preparerte løyper i særlig grad. Mer toppturlandskap dette. Evt, noen turer til Femund og Folldal i årene fremover. Kikk på finn.no! Dukker opp drag til 1000-1500 kr nå og da. Tau med elrør-drag tror jeg ikke funker så bra. Har du draget i kryss får ikke hunden brukt bakbeina fritt. Har du de ikke i kryss vil hunden kunne gå mye ut til siden uten at pulken snur etter før vinkelen er brå, og da er den lett å velte. Et helt stivt drag er nok å foretrekke. Men du kan selvsagt prøve det en flat plass med tom pulk. Hvis du får pulk til å funke, så synes jeg det er mye bedre å samarbeide med hunden om én stor pulk. I motbakker kan du gå ved siden av den og hjelpe med taudrag. Alternativt ha sekk selv og pulk på hunden. Vanskelig å hjelpe hunden med pulk når du selv har en... Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.