Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny full tang kniv - Helle Nordlys, Casström Lars Fält, Fällkniven F1 eller Mora Garberg?

Anbefalte innlegg

Skrevet
GrendelRaptor8 skrev (På 1.12.2024 den 20.34):

Et par av dere her på forumet trenger ikke en ny kniv, men en støttegruppe :laugh:

Vi har allerede en støttegruppe. 
Den heter «N+1»...

• Takk 1
Annonse
Skrevet
zimwalker skrev (På 3.12.2024 den 12.54):

Tror det straks blir et par ledig plasser i støttegruppa mi nå.  Hjelper å være med der ser det ut til, for det ble ingen nye kniver på meg under Black Friday sirkuset i år. (Primuser derimot.... der er støttegruppa nedlagt)

Jeg kom meg også gjennom black-friday-week-month uten en eneste ny kniv, dette til tross for tilsendte linker fra dårlige venner og at flere var innom handlekurva. 

Skal ikke si fra meg plassen i støttegruppa riktig enda, må se at tendensen vedvarer før jeg anser det som trygt. En bra trend å runde av året med :)

...så får vi se hvor mange brukererfaringer av Nordlys FG som skal til før jeg ramler utpå igjen :D

Skrevet
aico skrev (15 minutter siden):

:)

...så får vi se hvor mange brukererfaringer av Nordlys FG som skal til før jeg ramler utpå igjen :D

It will guarantied be "the best knife ever" until the next shiny thing comes along..... 

Skrevet

Ser at Helle i Nordlys FG bruker samme stålet som Brusletto bruker i Hunter. Alleima er det som het Sandvik før. Er helt sikkert forskjell på herding, så er Nordlys fulltange og bør være konstruksjonsmessig sterkere. Hunter er det like mange positive som negative meninger om.

• Liker 1
Skrevet
Bjørnar Ø skrev (23 minutter siden):

Ser at Helle i Nordlys FG bruker samme stålet som Brusletto bruker i Hunter. Alleima er det som het Sandvik før. Er helt sikkert forskjell på herding, så er Nordlys fulltange og bør være konstruksjonsmessig sterkere. Hunter er det like mange positive som negative meninger om.

12c27
Carbon: .60
Chromium: 13.5
Silicon: .4
Magnesium: .4

14c28n
Carbon: .62
Chromium: 14
Silicon: .2
Magnesium: .6

Det er ganske liten forskjell på disse to stål typene. Jeg er også helt sikker på at de har valgt nettopp dette stålet for at det egner seg bedre til å bevare eggen på et tynnere blad. Men jeg vet ikke. Dette er nok noe jeg skal prøve å finne ut av når jeg er heldig nok til å få besøke fabrikken (behind the scenes) 

Skrevet
tshansen skrev (1 time siden):

12c27
Carbon: .60
Chromium: 13.5
Silicon: .4
Magnesium: .4

14c28n
Carbon: .62
Chromium: 14
Silicon: .2
Magnesium: .6

Det er ganske liten forskjell på disse to stål typene. Jeg er også helt sikker på at de har valgt nettopp dette stålet for at det egner seg bedre til å bevare eggen på et tynnere blad. Men jeg vet ikke. Dette er nok noe jeg skal prøve å finne ut av når jeg er heldig nok til å få besøke fabrikken (behind the scenes) 

Antar egentlig det samme. Blir spennende å se tester etterhvert.

• Liker 1
Skrevet

Vel, da har jeg mottatt Nordlys FG!

Tykkelsen på bladet var faktisk 2,1 mm som annonsert, ikke 3 mm som ble sagt på YouTube. Jeg var veldig spent på hvordan kniven hugger i trevirke og om kniven kunne erstatte øks og sag til lette oppgaver, sånn som samekniven. Min foreløpige vurderinger er at kniven er for lett for dette bruket. Den virker robust nok, men man får litt for lite kraft i huggene. Det fungerer overraskende bra mtp. vekta, men merker jeg blir mer sliten i arma enn når jeg bruker Nordlys skandi. Syns den er bra til å spikke med, kløyver ved helt ok, og kutter mat veldig bra. Sikkert genial til å sløye og filetere fisk med. 

Mulig jeg har feil meninger, men jeg har ikke lyst til å ha med øks eller sag på tur, for jeg har lyst til å klare meg med minst mulig og samtidig få så lett sekk som mulig. Min vurdering er at Nordlys skandi er bedre for meg. Men dersom jeg hadde hatt med ei sag så hadde sikkert FG vært et veldig godt valg. Tror at jeg kan leve godt med at Nordlys skandi ikke er best til å kutte mat med, fordi avansert matlaging på tur er knotete og ikke noe jeg vil forfølge. Men den fungerer og det er bra nok.

Nordlys skandi fungerer altså bedre som en samekniv enn FG. Lurer veldig på hvordan resultatet hadde blitt hvis begge knivene hadde veid like mye…

• Liker 1
Skrevet
Harald Blåtann skrev (8 minutter siden):

Vel, da har jeg mottatt Nordlys FG!

Tykkelsen på bladet var faktisk 2,1 mm som annonsert, ikke 3 mm som ble sagt på YouTube. Jeg var veldig spent på hvordan kniven hugger i trevirke og om kniven kunne erstatte øks og sag til lette oppgaver, sånn som samekniven. Min foreløpige vurderinger er at kniven er for lett for dette bruket. Den virker robust nok, men man får litt for lite kraft i huggene. Det fungerer overraskende bra mtp. vekta, men merker jeg blir mer sliten i arma enn når jeg bruker Nordlys skandi. Syns den er bra til å spikke med, kløyver ved helt ok, og kutter mat veldig bra. Sikkert genial til å sløye og filetere fisk med. 

Mulig jeg har feil meninger, men jeg har ikke lyst til å ha med øks eller sag på tur, for jeg har lyst til å klare meg med minst mulig og samtidig få så lett sekk som mulig. Min vurdering er at Nordlys skandi er bedre for meg. Men dersom jeg hadde hatt med ei sag så hadde sikkert FG vært et veldig godt valg. Tror at jeg kan leve godt med at Nordlys skandi ikke er best til å kutte mat med, fordi avansert matlaging på tur er knotete og ikke noe jeg vil forfølge. Men den fungerer og det er bra nok.

Nordlys skandi fungerer altså bedre som en samekniv enn FG. Lurer veldig på hvordan resultatet hadde blitt hvis begge knivene hadde veid like mye…

Takk for info. Det var også min mistanke når jeg leste at bladtykkelsen var kun 2,1 mm

• Liker 1
Skrevet
Harald Blåtann skrev (48 minutter siden):

Tykkelsen på bladet var faktisk 2,1 mm som annonsert,

Takk for oppdateringen, Harald.
Selv om jeg i utgangspunktet var innstilt på at denne skulle lande på ca. 3mm, som Nordlys skandi, så er det ikke sikkert 2,1mm er en show stopper. 
Det er faktisk veldig kult, og ganske modig gjort av Helle, å lage en forholdsvis stor fulltange-kniv med en høy flatslip på bare 2,1mm. Her er det uendelige muligheter for å ende opp med skade på kniven ved feil bruk, og de fleste produsenter velger å ofre ytelse å gå litt over ideel bladtykkelse for å sikre seg mot garantisaker og dårlig rykte som følge av bilder av knekte knivblad skal begynner å florere på sosiale media. 
Nordlys FG på 3mm hadde kanskje vært en bedre allround-kniv, men det er jo alltids vanlig Nordlys for de som må dekke mange bruksområder. Når tanken på at FG er 2,1mm fikk sunket inn, og hvor sjelden kost dette egentlig er, synes jeg det er tøft gjort - og noe jeg både vil støtte, og ikke minst prøve.
Jeg er av den sorten som uansett har med tursag når bål o.l. står på menyen, så dette trenger ikke bli så gærn't.

Håper vi får se flere erfaringer fra deg og andre etter litt lengre tids bruk. Erfaringsvis får lommeboka kjørt seg litt på denne tiden av året, så det er ikke sikkert det blir kjøp på denne siden av nyttår.

• Liker 1
Skrevet
GrendelRaptor8 skrev (På 4.12.2024 den 22.08):

It will guarantied be "the best knife ever" until the next shiny thing comes along..... 

Med en såpass fyldig knivskuff som jeg har, så kan jeg ikke nekte for at det stemmer til en viss grad.

Det sagt, så driter jeg i alt av nye, skinnende produkter som faller utenfor de behovene jeg har identifisert. Derimot er jeg ganske OCD når jeg har ett spesifikt bruksområde i tankene, og det kan hende at både 3 og 4 kniver må innom før jeg kan slå meg til ro. Noe av grunnen er måten vi handler slike ting på nett i dag. En kniv (eller hva som helst) som virker helt perfekt ut fra bilder og spesifikasjon kan oppleves helt uventet og feil når den endelig pakkes ut.
En annen grunn til at det gjerne ikke blir rett på første forsøk er jo at jeg av og til feilvurderer hvilke egenskaper som bør vektlegges, og man må korrigere kursen litt underveis.

Og kjøpe ting gir meg ingen glede, og heller ikke det å eie mange ting. Så det blir en vanskelig balansegang når man er såpass kresen på hvilke egenskaper man vektlegger til ulik bruk - hvor mange ulike bruksområder en kan tillate seg å ha?
Og det faktum at det er så vanskelig å finne den perfekte kniven, og at jeg hater prosessen med kjøp og salg, har faktisk fått meg til å seriøst vurdere å lage mine egne kniver. Men det er jo heller ikke en prosess helt fri for prøving, feiling og enda flere investeringer i ymse utstyr :D

• Liker 1
Skrevet
aico skrev (7 minutter siden):

den perfekte kniven:D

finnes ikke...

Jeg tror søken etter den perfekte xxxxx (putt inn hva hobbyen din er) er noe vi entusiaster sier til oss selv for å legitimere hvorfor man driver med slik kjøp, salg, bytte, forumsøking, youtube-titting m.m.

En kniv kan brukes til så mangt fra filetering, til spikking, kutting, battonering etc. At en kniv skal dekke alt dette er en utopi. Da ender man heller opp med flere spesialiserte kniver - og det er sikkert fornuftig om knivene brukes mye. Men den "perfekte" ene kniven som gjør alt finnes ikke.

Det samme gjelder øks, rifle, telt, sko, bukse, primus..... Den "perfekte" som er perfekt for all bruk i alle situasjoner eksisterer ikke.

En ivrig jeger i dag har kanskje 6 rifler og 2 hagler. En rifle til elgjakt, en til villreinjakt, en til rådyrjakt, en fuglerifle etc. Og en høyfjellshagle og en sjøfuglhagle. Eller noe slikt.
Min bestefar drepte og spiste alt i skogen med en Krag Jørgensen rifle og en enkelskudd kongsberg hagle. Det holdt i massevis.
Men i dag har vi den luksus og velstand at vi kan ta oss råd til slikt.

Jeg tror for folk flest (som politikerne kaller det) så er det mest fornuftige å ta til takke med "godt nok". Jeg er ganske sikkert at for den vanlige bruker så kunne man kjøpt en hvilken som helst Helle, Mora eller tilsvarende kniv og så hadde det funket perfekt til 98% av det man skulle brukt den til.

Men vi skal også ha lov til å være entusiaster. Om kniv er ditt rabbithole så kjør på. Vi har sikkert alle vår guilty pleasure.
For meg så er kniv og øks litt sånn: jeg skaffer meg 1-2 som dekker alt og ferdig med det.
Men om du titter i våpenskapene mine eller klokkeboksen så skjønner du fort hva mine guilty pleasures er :laugh: 

• Liker 1
Skrevet (endret)
GrendelRaptor8 skrev (12 minutter siden):

finnes ikke...

Jeg tror søken etter den perfekte xxxxx (putt inn hva hobbyen din er) er noe vi entusiaster sier til oss selv for å legitimere hvorfor man driver med slik kjøp, salg, bytte, forumsøking, youtube-titting m.m.

En kniv kan brukes til så mangt fra filetering, til spikking, kutting, battonering etc. At en kniv skal dekke alt dette er en utopi. Da ender man heller opp med flere spesialiserte kniver - og det er sikkert fornuftig om knivene brukes mye. Men den "perfekte" ene kniven som gjør alt finnes ikke.

Det samme gjelder øks, rifle, telt, sko, bukse, primus..... Den "perfekte" som er perfekt for all bruk i alle situasjoner eksisterer ikke.

En ivrig jeger i dag har kanskje 6 rifler og 2 hagler. En rifle til elgjakt, en til villreinjakt, en til rådyrjakt, en fuglerifle etc. Og en høyfjellshagle og en sjøfuglhagle. Eller noe slikt.
Min bestefar drepte og spiste alt i skogen med en Krag Jørgensen rifle og en enkelskudd kongsberg hagle. Det holdt i massevis.
Men i dag har vi den luksus og velstand at vi kan ta oss råd til slikt.

Jeg tror for folk flest (som politikerne kaller det) så er det mest fornuftige å ta til takke med "godt nok". Jeg er ganske sikkert at for den vanlige bruker så kunne man kjøpt en hvilken som helst Helle, Mora eller tilsvarende kniv og så hadde det funket perfekt til 98% av det man skulle brukt den til.

Men vi skal også ha lov til å være entusiaster. Om kniv er ditt rabbithole så kjør på. Vi har sikkert alle vår guilty pleasure.
For meg så er kniv og øks litt sånn: jeg skaffer meg 1-2 som dekker alt og ferdig med det.
Men om du titter i våpenskapene mine eller klokkeboksen så skjønner du fort hva mine guilty pleasures er :laugh: 

Skytevåpen og klokker høres LITT dyrere ut enn kniver 😂 Jeg har nylig kjøpt en brukt 0.308 Sako fra 80-tallet, og det er nok den eneste rufla jeg kommer til å være i besittelse av, med mindre buejakt blir tillatt her til lands. Tenkte jeg måtte begynne med storviltjakt da jeg kjøpte svart elghund. Enig i at det er veldig mye som er bra nok. Man kommer veldig langt med kunnskap og kompetanse.

Endret av Harald Blåtann
Skrevet
Harald Blåtann skrev (5 minutter siden):

Skytevåpen og klokker høres LITT dyrere ut enn kniver 😂 Jeg har nylig kjøpt en brukt 0.308 Sako fra 80-tallet, og det er nok den eneste rufla jeg kommer til å være i besittelse av, med mindre buejakt blir tillatt her til lands. Tenkte jeg måtte begynne med storviltjakt da jeg kjøpte svart elghund. Enig i at det er veldig mye som er bra nok. Man kommer veldig langt med kunnskap og kompetanse.

Gratulerer med det som sannsynligvis er en bra rifle. Sako er meget gode greier.

Og gratulerer med muligheten til et nytt rabbit hole. Jeg tror ikke jeg kan telle så langt en gang til hvor ofte jeg har skyttere/jegere si at de klarer seg med en rifle og plutselig må det kjøpes et ekstra våpenskap for å få plass til alt :laugh:

• Hehe 1
Skrevet
GrendelRaptor8 skrev (26 minutter siden):

finnes ikke...

jeg vet ikke om du misforstod meg med vilje eller om jeg bare var utydelig, men konteksten i innlegget mitt var nettopp at det er mange bruksområder, og at jeg ønsker å ha ULIKE kniver som løser de ULIKE oppgavene på best mulig måte, for meg. "Perfekt" er selvsagt ikke ment bokstavelig i denne konteksten heller, men en måte å uttrykke at man har funnet den rette. En som er bra nok. Selv innenfor ett avgrenset bruksområde er det selvsagt variasjon - så vi snakker om en blink som ikke står i ro. "Perfekt" er sånn sett når alle skuddene er i skiva, dvs. den fungerer bra nok til alt den skal gjøre, og uten diskvalifiserende egenskaper som kommer i veien for oppgaven den skal løse.. Da er jeg i mål, og lukker den skuffen.
Som nevnt har jeg ett anstrengt forhold til hele kjøpsprosessen, det er ett nødvendig onde for kunne gjøre det jeg har lyst til; dra på jakt, fiske, skogtur m.m. og bruke kniven(e) til det de er tiltenkt og få svar på om jeg har tenkt riktig når jeg har prioritert de egenskapene jeg har gjort. Prøve meg frem med ulik sliping for å bli kjent med stål/herding og finne den beste kombinasjonen av eggvinkel og slipefinish for den spesifikke kniven, til det spesifikke bruksområdet. Og det er også derfor jeg vurderer å begynne å lage kniver selv -  det er ikke nødvendigvis en raskere vei til en kniv jeg blir fornøyd med (aka: "perfekt"), kanskje tvert i mot, men prosessen vil være langt mer lærerik og interessant enn å handle kniver på nett basert på spesifikasjoner, andres erfaringer og påstander. 
Jeg er redd at dagens konsumentsamfunn har ført til at det nettopp er kjøpsprosessen som har blitt selve hobbyen for svært mange, så sånn sett er det ett poeng i det du skriver, men siden du svarte meg spesifikt, så er det nesten vanskelig å tru at du i det hele tatt leste det jeg skrev.

Og bare så det er protokollført; jeg har aldri trudd at det finnes EN kniv som er det perfekte kompromiss. Og aldri gitt uttrykk for det.

Skrevet
aico skrev (13 minutter siden):

jeg vet ikke om du misforstod meg med vilje eller om jeg bare var utydelig, men konteksten i innlegget mitt var nettopp at det er mange bruksområder, og at jeg ønsker å ha ULIKE kniver som løser de ULIKE oppgavene på best mulig måte, for meg. "Perfekt" er selvsagt ikke ment bokstavelig i denne konteksten heller, men en måte å uttrykke at man har funnet den rette. En som er bra nok. Selv innenfor ett avgrenset bruksområde er det selvsagt variasjon - så vi snakker om en blink som ikke står i ro. "Perfekt" er sånn sett når alle skuddene er i skiva, dvs. den fungerer bra nok til alt den skal gjøre, og uten diskvalifiserende egenskaper som kommer i veien for oppgaven den skal løse.. Da er jeg i mål, og lukker den skuffen.
Som nevnt har jeg ett anstrengt forhold til hele kjøpsprosessen, det er ett nødvendig onde for kunne gjøre det jeg har lyst til; dra på jakt, fiske, skogtur m.m. og bruke kniven(e) til det de er tiltenkt og få svar på om jeg har tenkt riktig når jeg har prioritert de egenskapene jeg har gjort. Prøve meg frem med ulik sliping for å bli kjent med stål/herding og finne den beste kombinasjonen av eggvinkel og slipefinish for den spesifikke kniven, til det spesifikke bruksområdet. Og det er også derfor jeg vurderer å begynne å lage kniver selv -  det er ikke nødvendigvis en raskere vei til en kniv jeg blir fornøyd med (aka: "perfekt"), kanskje tvert i mot, men prosessen vil være langt mer lærerik og interessant enn å handle kniver på nett basert på spesifikasjoner, andres erfaringer og påstander. 
Jeg er redd at dagens konsumentsamfunn har ført til at det nettopp er kjøpsprosessen som har blitt selve hobbyen for svært mange, så sånn sett er det ett poeng i det du skriver, men siden du svarte meg spesifikt, så er det nesten vanskelig å tru at du i det hele tatt leste det jeg skrev.

Og bare så det er protokollført; jeg har aldri trudd at det finnes EN kniv som er det perfekte kompromiss. Og aldri gitt uttrykk for det.

Jeg misforstod. Men ikke med mening.
Du skrev ikke noe i den posten jeg siterte om ulike kniver til ulike bruksområder så det var ikke lett for meg å vite at det var dine tanker.
Men nå skriver du det. Og nå er vi enige ;-)

Det virker jo morsomt å lage sin egen kniv. Jeg kjenner et par som gjør det. Problemet er at man da ofte blir like hektet på det som tidligere kjøp/salg av kniver, og de lager haugevis på haugevis av kniver. Og i stedet for å få laget en (eller et par) "perfekte" kniver så ender de opp med skuffer på skuffer fulle av kniver :laugh:
Men, det er jo ikke noe galt å ha en hobby.

• Liker 1
Skrevet
GrendelRaptor8 skrev (16 minutter siden):

Og i stedet for å få laget en (eller et par) "perfekte" kniver så ender de opp med skuffer på skuffer fulle av kniver

Jeg mistenker at det trengs en del mengdetrening, for å komme opp på et nivå, der en blir så fornøyd med alle detaljer/løsninger/finish, at en kan si seg fornøyd med den "perfekte" kniven🤔 Da blir det fort en ganske omfattende produksjon, bare for å nå dit.

Skrevet (endret)
aico skrev (4 timer siden):

Anstrengt pga. du ønsker å forbruke minst mulige av hensyn til bærekraft, eller bare det å bruke penger? Hvis det er pga. bærekraft mener jeg det finnes gode kjøp og dårlige kjøp. Hvilke produksjoner man ønsker å støtte opp om og stimulere til opprettholdelse av viktige arbeidsplasser.

Man kan jo også selge ting videre på finn.no. Jeg har tenkt å selge både Nord og Nordlys FG forresten. Den vanlige Nordlys-kniven mener jeg fortsatt er et optimalt kompromiss, og jeg mener jeg kommer til å slå meg til ro med denne kniven resten av livet. Jeg har revurdert dette med å klare meg kun med kniv på tur for bål-laging, og har nå tenkt at jeg bør ha med meg ei sag. Da kunne jeg klart meg med en mindre kniv enn Nordlys, men jeg synes det er fint med redundans, som noen her har vært inne på. Nordlys har vokst på meg også, og jeg har blitt veldig glad i den kniven. Har lyst til å bruke den til noe hele tiden.

Endret av Harald Blåtann
  • Liker 3
Skrevet

Disse som angivelig lager knivene selv, de smir vel ikke knivene selv, eller? Trodde de kjøpte knivblad og satte på egenkomponert skaft. Det setter jo ganske store begrensninger hvis man ikke får designe størrelse, slip, vinkel osv.

Skrevet (endret)
aico skrev (11 timer siden):

Og det faktum at det er så vanskelig å finne den perfekte kniven,

Og i jakten på den ultimate kniven lider vi alle av "bundet rasjonalitet", eller begrenset rasjonalitet om du vil. Vi har uklare preferanser som ikke lett lar seg rangere, og som noen ganger også er motstridene (vil ha en tung hugger som også skal være lett og brukes til filetering og skjæring av ost). Vi har også begrenset med tid og kapasitet til å prøve ut alle mulige alternativer, og ikke minst begrensede ressurser (lommebøker), slik at vi til slutt velger en kniv som vi anser tilfredsstillende og god nok til formålet, innenfor budsjett og vår kapasitet.  En beslutningstadferden som  Herbert A. Simon kalte "satisficing".  Vi velger "god nok", noe som også bidrar til at vi ikke blir helt utmattet av å fortsette jakten. (Av og til føler vi oss derfor lettet når valget er tatt og "jakten" er over).

Problemet er likevel at selv om vi innser alt dette og innstiller jakten på "den ultimate kniven", så finnes det så veldig mange alternativer i kategorien "god nok" og "tilfredsstillende" som stadig lokker. Og som andre gullfisker stimuleres vi av nye ting og glemmer lett det som alt ligger i skuffen og tilbyr mye av det samme som vi vil ha mer av. Jeg selv er intet unntak. Har mange kniver, og mange jeg sikkert kunne klart meg fint uten.  Tross den erkjennelsen...så har jeg alltids plass til en til! :-)

Endret av zimwalker
  • Liker 3
Skrevet (endret)
Harald Blåtann skrev (På 6.12.2024 den 16.26):

Anstrengt pga. du ønsker å forbruke minst mulige av hensyn til bærekraft, eller bare det å bruke penger?

All of the above, pluss litt til :)

For det første føler jeg meg litt ubrukelig hver gang jeg må bruke tid på å finne ut om noen andre, som har lignende preferanser som meg, har hatt tiltak nok til å få satt en slik kniv i produksjon.
Det var det samme som gjorde at jeg til slutt begynte med lærarbeid og nå er i gang med å lære meg bak frem på ei symaskin; slutt å bruke tid på å kjøpe “nesten rett” og heller lage det helt rett (og litt styggere) selv.

Tidsbruk. Å handle på nett er ikke så sykt effektivt hvis en har noen subjektive kriterier som må tilfredsstilles. En kan gjøre mye research og allikavel ende opp med bomkjøp. Dette gjelder spesielt klær og sko, men også kniver og andre artikler der små, subjektive detaljer må stemme med forventningene.
Da går det med tid på å returnere varen (evt. videresalg hvis den er brukt) og det er på’n igjen med ny research, nytt kjøp, osv.

Bærekraft ligger selvsagt og ulmer i bakhodet. Kniver er ikke det verste sånn sett, hvis mann klarer å begrense mengden. En god kniv kan vare flere generasjoner, men det er dette med antallet da :) 

Jeg har heldigvis ikke så store problemer med å få endene til å møtes, så penger er stort sett ikke en bekymring hvis jeg kjøper noe jeg vet jeg har bruk for eller vil få mye glede av. Men jeg har nok ett OCD-aktig forhold til “opportunity cost”. Hva takker jeg nei til, som kunne vært viktigere, for å kjøpe kniv no. 13 eller telt no. 4, sekk no. 5 osv. Pensjonssparing? Nedbetaling av lån? Pusse opp det 20 år gamle badet? Verkstedtime til bilen som har en hissig varsellampe og lager rar lyd? Boligsparing for ungene? Drømmeferien?
Mye av det vi bruker tid og penger på er ikke så viktig hvis vi zoomer litt ut og setter det i perspektiv. Men en skal ikke spare seg til fant heller, mye av det jeg har kjøpt av (tur)utstyr er definitivt verdt hver en krone, og har bidratt til å gi meg hundrevis av timer med gode opplevelser, men noe ender opp med å bli liggende på boden over 90% av tiden, og da kunne kanskje de pengen vært brukt bedre. 

Nå er denne tråden på vei til å spore av skikkelig, så jeg gir meg her. Dessuten var det du som spurte, så det er teknisk sett din feil ;) 

Endret av aico
  • Takk 2
Skrevet
aico skrev (På 8.12.2024 den 10.27):

All of the above, pluss litt til :)

For det første føler jeg meg litt ubrukelig hver gang jeg må bruke tid på å finne ut om noen andre, som har lignende preferanser som meg, har hatt tiltak nok til å få satt en slik kniv i produksjon.
Det var det samme som gjorde at jeg til slutt begynte med lærarbeid og nå er i gang med å lære meg bak frem på ei symaskin; slutt å bruke tid på å kjøpe “nesten rett” og heller lage det helt rett (og litt styggere) selv.

Tidsbruk. Å handle på nett er ikke så sykt effektivt hvis en har noen subjektive kriterier som må tilfredsstilles. En kan gjøre mye research og allikavel ende opp med bomkjøp. Dette gjelder spesielt klær og sko, men også kniver og andre artikler der små, subjektive detaljer må stemme med forventningene.
Da går det med tid på å returnere varen (evt. videresalg hvis den er brukt) og det er på’n igjen med ny research, nytt kjøp, osv.

Bærekraft ligger selvsagt og ulmer i bakhodet. Kniver er ikke det verste sånn sett, hvis mann klarer å begrense mengden. En god kniv kan vare flere generasjoner, men det er dette med antallet da :) 

Jeg har heldigvis ikke så store problemer med å få endene til å møtes, så penger er stort sett ikke en bekymring hvis jeg kjøper noe jeg vet jeg har bruk for eller vil få mye glede av. Men jeg har nok ett OCD-aktig forhold til “opportunity cost”. Hva takker jeg nei til, som kunne vært viktigere, for å kjøpe kniv no. 13 eller telt no. 4, sekk no. 5 osv. Pensjonssparing? Nedbetaling av lån? Pusse opp det 20 år gamle badet? Verkstedtime til bilen som har en hissig varsellampe og lager rar lyd? Boligsparing for ungene? Drømmeferien?
Mye av det vi bruker tid og penger på er ikke så viktig hvis vi zoomer litt ut og setter det i perspektiv. Men en skal ikke spare seg til fant heller, mye av det jeg har kjøpt av (tur)utstyr er definitivt verdt hver en krone, og har bidratt til å gi meg hundrevis av timer med gode opplevelser, men noe ender opp med å bli liggende på boden over 90% av tiden, og da kunne kanskje de pengen vært brukt bedre. 

Nå er denne tråden på vei til å spore av skikkelig, så jeg gir meg her. Dessuten var det du som spurte, så det er teknisk sett din feil ;) 

Enig i det ja! Går med uforholdsmessig mye tid til kjøping og grubling. Det er ikke disse tingene man husker i løpet av livet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.