Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny full tang kniv - Helle Nordlys, Casström Lars Fält, Fällkniven F1 eller Mora Garberg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er langt i fra en kniv ekspert, men kniv må man ha.

Jeg er ingen samler, og for meg er kniv et verktøy.
Har en ganske minimalistisk tilnærming på det meste i livet, og også når det gjelder kniv. Klarer meg fint med et fåtall kniver, men jeg velger også det som er mest egnet til sitt bruk.
Har en EKA Swingblade til å slakte med på jakta. Har 2-3 lommekniver, og et par multitool.
2 stk Helle Nying har jeg også som er gitt til meg som gave.

Som litt "all-round friluftsliv" så har jeg brukt en vanlig Mora 2000 de siste årene, men den har jeg gitt til en av arvingene og er derfor på utkikk etter en ny kniv.
Jeg tror jeg vil gå for en full tang kniv denne gangen, men er veldig usikker på hvilken.
Den vil jo bli brukt til vanlige greier i norsk friluftsliv som å kutte opp mat, spikke bålpinner, lage tennved og firesticks, mulig også dele noen vedkubber selv om jeg ofte har med Granfors øksa til det, sløye fisk, og i verste fall også slakte et dyr dersom jeg skulle ha glemt Swingbladen i en annen sekk.

Shortlisten min er nede til:

• Helle Nordlys
  • Casström Lars Fält
  • Fällkniven F1
  • Mora Garberg

Pris er egentlig ikke noe tema for noen av disse 4. Jeg er mest ute etter det praktiske. Det gjør selvfølgelig ikke noe om den ser bra ut, men det er sekundært.
I mitt hode så vil sikkert alle disse fire knivene løse alt bra.

Jeg ser for meg at dette er en kniv som blir hengende i belte på turbuksen stort sett året rundt, og forhåpentligvis i mange år. Jeg har ingen vane med å voldta utstyret mitt, og som regel lever mine ting lenge og blir godt vedlikeholdt. Har vel faktisk til gode å ødelegge en eneste kniv selv om jeg stadig leser om folk som knekker kniver.

Dere som har flere av disse og kan sammenligne: har dere noen "for" og "mot" å komme med her?

Annonse
Skrevet

Jeg var i dine sko i fjor sommer. Brukte veldig mye tid og penger på utallige kniver som jeg kjente på og prøvde å mene noe om før jeg sendte de tilbake. 
Jeg fant noe jeg trodde var drømmekniven,  helle Didrik galgalu. Brukte den masse men irriterer meg over lærslire som blir slapp og til tider mister ut kniven utilsiktet. 
Den blir liggende i hyllen nå når jeg drar på tur.
Mora Garberg er en fantastisk kniv som jeg nå bruker ofte. Den ligger fint i hånden min og har en nydelig plast slire som holder kniven super bra på plass, og som bonus kan man sette kniven ned i sliren fra begge sider. 
F1 kniven var en tøff sak, men opplevde at bladet var altfor tykt til mitt behov. Den er sikkert super å hugge ved med, men ser for meg problemer når man skal filetere småfisk med den. 
Cassstrøm Lars falt husker jeg ikke hvorfor jeg ikke likte, men sendte den tilbake. Litt synd siden så mange andre her inne skryter sånn av den. 
Så i tillegg til Garberg kniven så har jeg fått meg en annen favoritt; Cold Steel SRK Compact. Litt større enn de andre knivene som nevnes her, men den er overraskende bra til prisen jeg fikk på XXL. 

leste meg for øvrig masse opp på eggvinkel og stål kvalitet når jeg holdt på med dette i fjor, men det er detaljer som jeg ikke bryr meg om i praksis og som jeg kunne spart meg bryet med å gjøre. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes F1 har for kort blad. S1 derimot er nok den jeg ville beholdt av alle jeg har om jeg måtte velge kun èn (har Lars Fält også). Har vommet, flådd og stykket opp en hjort med S1 for å ha prøvd den litt. Fin til fisk er den også samt du kan splitte ved (batonere) med den. Og den er lett. 

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk @Lavvosolberg. Her var det mye nyttig info. Du har tydeligvis gått opp mye av stien for meg 😀

Veldig interessant det du skrev om blad tykkelsen på Fallkniven F1. Jeg trenger ikke prioritere den med tykkest blad for battonering/deling av vedkubber blir nok ikke det som er viktigst da jeg veldig ofte har med øks, men med full tang så bør den kunne brukes til det hvis det trengs.
Jeg tror filetering av fisk, slakt av dyr og kutting av mat nok er viktigere for meg.

Da noterer jeg et lite minus i margen på den sålangt.

Skrevet

Ikke noe knivnerd her heller, men liker litt praktiske ting. Ønsket og fikk meg F1 i fjor. Veldig fornøyd med den til alt mulig bruk. Spesielt viktig for meg med zytel/plastslire som jeg synes er overlegent og enkelt å holde rent. Spesielt hendig at man kan "låse" kniven i slira også.

Som nevnt over her er bladet litt tykt, og det er nok ikke best kniven å finkutte mye mat med. Jeg lager likevel mye mat ute på tur med den uten problem. Den sitter godt i hånden og kjennes ut som noe som overlever minst 1 atomkrig.

IMG_9085.thumb.JPG.82eabad751e84cd29cfe3a32678e0906.JPG

Jeg gjorde en mini-DYI og festet et tennstål til den også, beskrevet her:

• Liker 2
Skrevet (endret)
sneakyowl skrev (13 minutter siden):

Jeg gjorde en mini-DYI og festet et tennstål til den også, beskrevet her:

Til slirer som ikke har feste for tennstål, bruker jeg en bit av en sykkeslange rundt slira og trer tennstålet inn under på forsiden. Bare pass på at slangebiten er liten nok/at det blir stramt nok. Litt gummi er også godt å ha "i nøden" .... på tur altså - om man sliter med å finne tørt til bålet. ( jeg liker også F1, lekker liten sak, om man kan si det om en kniv. Har fast plass i "beredskapsveska".  )

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Skrevet
GrendelRaptor8 skrev (2 timer siden):

Shortlisten min er nede til:

• Helle Nordlys
  • Casström Lars Fält
  • Fällkniven F1
  • Mora Garberg

Selv liker jeg Lars Fâlt kniven som en god allrounder. Mora Garberg syns jeg også duger til den meste. Egne preferanser avgjør, ikke minst hvordan den ligger i din egen hånd.

Dersom du fortrekker "rustfri" så er vel alle over gode valg.

Om du derimot ikke har noe mot å stelle litt med kniven når det er fukt i lufta eller du har brukt den til sløying eller matstell, så kan du jo ev. vurdere Brisa sin Trooper 115, den har jeg selv (kjøpte utgaven som byggesett) og liker svært godt. Kunne også tenke meg deres Kephart 115. Begge disse i 80CrV2.  se:   https://www.brisa.fi/en/brisa-knives/by-brand/brisa?steel=224
Samme stål i disse fra Varusteleka.com, som jeg også liker: https://www.varusteleka.com/en/category/knives-and-puukkos/725?a=4-175

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.