Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle padlefolk. 

Planlegg ein lengre kanotur neste sommar der det kan bli ruskeveir og vatnet er kaldt. Har tenkt litt på å kjøpe ei våtdrakt / neoprenbukse til å kunne ha på kalde dagar og der det er fare for velt eller lining av kanoen. Tenker dette kan vere eit godt tiltak for å forebygge hypotermi og å halde seg varm dersom ein plutselig plumpar uti til over hofta under lining. 

Litt à la denne :

Typhoon250800_001_medium.jpg.6d60c45a890019382e69dce558d12c65.jpg

Ser Frank Wolf tek med denne på lengre turar i Canada. https://www.explore-mag.com/the-way-of-the-wolf-outfitting-the-sa-tu-expedition/

Frank Wolf er forøvrig ein veldig erfaren eventyrar og kanopadlar, men er nok veldig lite kjent her i Noreg. Lars Monsen hadde vel aldri vurdert dette eingong, men han var vel glad i å fryse når han kryssa Canada.  

Må likevel sjå an vekt / nytteverdi forholdet på denne og vurdere om det er vits, på ein såpass lang tur som vi planlegg. 

Må jo vere meir behagelig å ha på ei slik etter lining i kaldt vatn når det regnar og temperaturen blir ned mot 0-5C. 

Nokon som har brukt dette eller har erfaringar?

Annonse
Skrevet

En long-john gir bra med varme, men vær forberedt på å lukte hoggorm når du har brukt den en stund på tur.. De tar tid å tørke, så det kan være ufyselig å dra den på seg våt dagen etter. Jeg padler ofte kajakk med en sånn. Jeg ville også kjøpt neoprenesokker, og gått med crocs eller lignende på beina. 

Du kan jo eventuelt vurdere ei vadebukse, så er du helt tørr når du liner kanoen. Bruk alltid belte på vadere, så de ikke fylles med vann om du velter. 

Skrevet

Jeg har brukt vadebuksa på padleturer med mye vassing og føring av kano langs smale partier og litt motstrøms vann. Funka bra det i veldig kaldt vann hvor det fortsatt fløyt små isfjell forbi. Fordel med vadebuksa kontra våtdrakt er at den letter å ta av og på, spesielt når sola står på og du må bære kanoen et stykke. Skal du padle mye flatt vann i mellom så kan det bli litt overkill med neopren med tanke på velt, da har du ikke mye tillitt egne padle ferdigheter. Velt kan selvfølgelig skje på flatt vann, men da får du ta det som en mann og konsekvensen av det :-)

Skrevet

Sitter og vurdere å anskaffe meg packraft. Ikke helt sett poenget med det, da kano er bedre. Min mening er at man blir kronisk blaut i ræva av å padle med packraft. Ialle fall det jeg har sett av videoer. Men så tenkt jeg på vadebuksa som ligger innerst i skapet og samler støv passer fint til packraft turen jeg planlegger til sommeren. 

Skrevet
2 hours ago, Dompappen said:

Sitter og vurdere å anskaffe meg packraft. Ikke helt sett poenget med det, da kano er bedre. Min mening er at man blir kronisk blaut i ræva av å padle med packraft. Ialle fall det jeg har sett av videoer. Men så tenkt jeg på vadebuksa som ligger innerst i skapet og samler støv passer fint til packraft turen jeg planlegger til sommeren. 

Jeg har nå 3 packrafter og en kano, var så oppsatt på at jeg skulle ha oppblåsbart en stund men nå er kanoen på taket i stedet og det er jo en absolutt drøm sammenlignet med packraft. Man sitter høyt, padler fort, plass til bagasje, stabilt, tørt osv.

To av packraftene jeg har er absolutte bomkjøp, det er ikke fordi det er dårlige packrafter men fordi packraft er noe mannskit, den tredje er en ultralett en på 820g (Anfibio Nano) som jeg fremdeles er utrolig glad i å være eier av.

Det er rett og slett noe med å forstå bruksområdet packraft egner seg om, som er kombinasjon av fottur og padling for å slippe store omveier rundt vann. Eller eventuelt muligheten til å padle der ingen andre har båt. Og det er akkurat der Anfibio Nano kommer inn, så lett og liten at man ikke angrer på at man tok den med selv om den ikke blir brukt.

Skrevet
12 hours ago, Dompappen said:

Jeg har mer eller mindre byttet ut kanoen med packraft. Synd å si det, men i år er ikke Allyen brukt i det hele tatt, mens packraften har fått luftet seg på 18 turer i år, som er rekord for meg. Jeg finner det enklere å benytte packraften enn Allykanoen (selv om kanoen ligger ferdig montert på terrassen) for dagsturer i distriktet. For en helgetur kan jeg fint få med god komfort også i packraften noe jeg ikke trodde tidligere. Det ble et par litt lengre turer i år der kanoen tidligere ville vært brukt, men var ikke savnet da packraften fungerte suverent som erstatning. 

Jeg opplever på mine turer, slik jeg bruker packraften, ikke nevneverdig blaut ræv.

:)

Skrevet

Takk for innspel Lompa og dompap. 

Vadebukse framstår absolutt som eit betre alternativ mtp at den er enklare å ta av. Å ta av ein slik long-john er jo litt problematisk i myggens rike, men det går vel greit. Ser poenget med tørketid, men ei vadebukse bruker vel også lang tid på å tørke opp dersom ein er uheldig og får vatn i den... 

Med vadebukse kan ein med fordel droppe å ha med regnbukse. Likevel veg den vel litt meir enn ei slik neoprendrakt, og i tillegg er jo prisen litt meir uhyggelig. 

Får vurdere litt. 

Når det gjeld vidare packraftdiskusjon finst det vel andre trådar her inne på forumet :) Er hovudsaklig ute etter erfaringar iforhold til vadebukse eller våtdrakt under kano/packraftturar!

• Liker 1
Skrevet

Mht vekt så kommer det vel an på hva du velger. En hoftevader pakker ikke så stort, og veier nok mindre enn en long john. Den ruller sammen til mindre volum også. 
Vannet trenger ikke inn i stoffet på sånne, så de tørker mye fortere enn neoprene. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.